Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Tuesday, October 15, 2019

SANDAKAN, SABAH

Nama penulis: Durrah Aida binti Ishak (A170214)

Sepanjang 21 tahun hidup, saya telah banyak melancong bersama keluarga baik di dalam atau di luar negara. Pelbagai pengalaman dan ragam yang dapat saya perolehi sepanjang kami sekeluarga melancong. Pengalaman melancong di dalam negara yang paling memberikan impak kepada saya dan keluarga adalah pengalaman melancong ke Sandakan, Sabah pada penghujung Januari 2014 selama 4 hari 3 malam.
       Tujuan kami sekeluarga ke Sandakan, Sabah adalah untuk melawat kakak saya yang menjalani Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) berikutan kakak saya mendapat pelepasan cuti selama 3 hari. Saya sebagai anak paling tua yang ada di rumah telah bertindak untuk mencari hotel untuk kami sekeluarga diami. Saya telah memilih hotel yang berdekatan dengan lapangan terbang dan kem PLKN kakak saya iaitu, The Pavilion Hotel, Sandakan. Ibu saya telah membeli ticket kapal terbang 3 bulan sebelum penerbangan. Perasaan gembira dan teruja memenuhi kami sekeluarga kerana kami tidak pernah menginjakkan kaki ke Sabah. Saya telah menyenaraikan beberapa tempat menarik yang ingin saya lawati.

Hari yang dinantikan telah tiba, penerbangan kami adalah pada jam 10 30 pagi dan kami telah berada di lapangan terbang LCCT ketika itu seawal 7 30 pagi. Kami bersarapan di LCCT dan mendaftar masuk bagasi kami. Penerbangan ke Sandakan, Sabah adalah selama 2 jam dengan menaiki Air Asia. Peristiwa yang berlaku sepanjang penerbangan ini telah sedikit sebanyak meninggalkan kesan kepada kami. Hal ini dikatakan sedemikian berikutan terlalu banyak situasi air pocket telah berlaku dan penerbangan ke Sabah itu adalah pengalaman yang paling dahsyat pernah kami lalui. Kapal terbang yang dinaiki kami bagaikan mahu terhempas dan alat bantuan pernafasan oksigen telah terkeluar berikutan gegaran yang amat kuat selama lebih kurang. Pramugari dan Pramugara yang bertugas juga kelihatan cemas pada ketika itu. Alhamdulillah keadaan kembali tenang apabila juruterbang berjaya mengawal keadaan kembali. Kami selamat tiba di Lapangan Terbang Sandakan.
       Setibanya kami di Sandakan, bapa saya terus pergi mendapatkan perkhidmatan kereta sewa bagi memudahkan perjalanan kami sepanjang kami berada di Sandakan, Sabah.  Kami telah menyewa sebuah kereta Avanza untuk memuatkan kami 5 ahli keluarga dan seorang rakan kakak saya yang mahu mengikuti kami. Setelah selesai urusan untuk menyewa kereta, kami telah beredar ke hotel. Berikutan kami kurang mendapat tidur pada hari tersebut, kami telah bersepakat untuk berehat sahaja di bilik hotel untuk hari pertama kami di Sandakan. Makan malam kami juga adalah di dalam hotel berkenaan.
         Hari kedua kami di Sandakan adalah hari di mana kami akan menyambut kakak dan rakannya di kem PLKN. Kami telah bergerak seawal 9 30 pagi. Setelah menjemput kakak, bapa saya terus membawa kami ke Sandakan Harbour Square. Penunjuk arah kami pada ketika itu adalah 100 peratus berdasarkan Google map. Perjalanan kami berjalan lancar tanpa ada sebarang kesesakan. Disebabkan waktu kami melancong di Sabah adalah pada Tahun Baru Cina, maka terdapat banyak tarian singa berlangsung dikedai-kedai sekeliling Sandakan Harbour Square. Pengalaman ini adalah sesuatu yang baru buat kami kerana kami jarang keluar rumah ketika Tahun Baru Cina, dan perkara ini secara tidak langsung telah memberikan pengalaman baru buat kami. Disebabkan masa yang lama digunakan kami untuk mencari parking kami hanya dapat meluangkan masa di Harbour Square sehingga jam 3 petang sahaja. Setelah itu kami singgah di restoran berhampiran hotel kami dan pulang ke hotel pada jam 6 petang.
       Hari ketiga adalah hari yang paling saya nantikan berikutan pada hari ini kami sekeluarga akan ke tempat yang telah saya senaraikan. Kami telah bergerak dari hotel seawal 7 30 pagi untuk ke Pusat Rehabitasi Orang Utan Sepilok. Mujur setelah kami sampai, belum ramai lagi pengunjung yang berada di situ dan kami tidak perlu beratur panjang untuk membeli tiket. Kami berpeluang untuk melihat dengan lebih dekat bagaimana orang utan hidup di dalam habitatnya. Kami juga diberikan pendedahan dan penerangan oleh petugas tentang orang utan. Kira-kira jam 2 30 petang kami keluar dari Pusat Rehabitasi tersebut dan terus bergerak ke Taman Buaya. Di taman ini terdapat lebih 3000 ekor buaya dan hampir kesemuanya adalah hasil tangkapan di sekitar Sabah. Terdapat seekor buaya yang berjaya menarik perhatian kami kerana saiznya yang terlalu besar dan apabila kami membaca penerangan tentang buaya tersebut, buaya tersebut telah memakan 4 manusia sebelum berjaya ditangkap dan diletakkan di dalam taman buaya berkenaan. Terdapat juga laluan seakan jambatan kayu dan dibawahnya terdapat berpuluh ekor buaya.

Setelah jam menunjukkan jam 5 petang kami segera keluar dari taman buaya tersebut dan terus bergerak ke Puu Jih Shih temple. Lokasinya yang terletak di atas bukit menjadikannya sebagai tarikan pelancong untuk melihat pemandangan kesuluruhan di Bandar Sandakan. Kami juga berpeluang untuk melihan matahari terbenam di tokong berkenaan. Pada hari tersebut kami pulang ke hotel sedikit lewat iaitu pada jam 10 malam.

Pemandangan dari Puu Jih Shih

Pada hari keempat kami telah kembali ke Sandakan Harbour Square untuk membeli barang kelengkapan dan stok makanan untuk kakak saya setelah kembali ke kem PLKN. Kami telah menghantar kakak kami pada jam 12 tengahari.

Setelah itu kami bergegas ke lapangan terbang Sandakan untuk memulangkan kereta sewa. Tepat jam 3 petang kami sekeluarga telah menaiki kapal terbang untuk pulang ke Kuala Lumpur. Syukur, tiada gegaran dahsyat yang berlaku sepanjang perjalanan pulang kami ke Kuala Lumpur.
     Bagi kami yang amat susah untuk bercuti bersama jumlah ahli keluarga yang lengkap berikutan adik-beradik saya yang belajar di tempat yang berjauhan serta tarikh cuti kami tidak sama, peluang seperti inilah yang kami gunakan. Iaitu apabila kami perlu menghantar salah seorang dari kami untuk belajar di negeri lain. Kami manfaatkan peluang itu untuk beriadah bersama keluarga. Kami sekeluarga juga lebih gemar untuk bergerak sendiri kerana ianya lebih mudah dan lebih selesa untuk kami bergerak ke sana sini. Walaubagaimanapun, kami berasa sedikit kesal berikutan kami sekeluarga amat susah untuk menangkap gambar ketika kami bercuti. Tidak banyak kenangan yang dapat kami tunjukkan kepada saudara-mara atau rakan-rakan melainkan sebuah keychain yang kami beli ketika kami melancong. Oleh itu, amatlah digalakkan untuk anda menangkap gambar sebanyak yang mungkin agar ianya dapat diabadikan bersama.

1. Dalam banyak negeri di Malaysia, Sabah merupakan salah satu negeri yang saya belum pergi lagi. Seronok baca pengalaman cik.

2. Wow bestnyaaa. Teringin nak pergi sabah sebab nak try seafood di sana and their seafood murahhh.