Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Wednesday, October 16, 2019

PULAU RAWA: MALDIVES MALAYSIA

Nama Penulis: Nurul Nabihah Binti Mohd Nizam Yeo (A170885)

Mersing merupakan tempat kelahiran saya yang mana ia merupakan salah satu daerah di bawah jajahan takluk Johor. Negeri Johor mempunyai 10 buah daerah dan Mersing merupakan salah satu darinya.  Mersing merupakan bandar yang terletak berhampiran Laut China Selatan dan menjadi kawasan tumpuan jeti ke pulau-pulau yang terletak di dalam daerah ini.

Pada tahun 2016, saya dan keluarga telah bercuti ke Pulau Rawa yang terletak di Mersing, Johor. Pulau Rawa adalah pulau karang yang kecil dan indah yang dimiliki oleh keluarga kesultanan Johor. Ia juga merupakan sebuah pulau yang sangat cantik dan privasi berbanding pulau-pulau yang lain. Saya sangat gembira apabila rancangan untuk bercuti di Pulau Rawa ini akhirnya menjadi kenyataan. Ini kerana, keluarga saya pernah beberapa kali membuat rancangan untuk bercuti di pulau tersebut tetapi gagal dek kerana terdapat masalah yang tidak dapat dielakkan. Walaupun ini hanyalah percutian selama 2 hari satu malam, tetapi saya sangat bersyukur dan terlalu gembira sehingga perasaan tersebut tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Ini kerana, saya dibesarkan dengan kawasan yang berhampiran dengan pantai dan boleh dikatakan Mersing dikelilingi oleh laut kerana mana-mana tempat yang saya pergi, pasti akan ada pantai. Jadi saya memang suka dengan pantai kerana kecantikan alam semula jadi yang sangat indah seperti airnya yang berwarna biru dan pemandangannya yang boleh membuat sesiapa sahaja jatuh cinta.

Beberapa hari sebelum bertolak, saya membuat persiapan dengan mengemas pakaian dan keperluan semasa di sana. Keperluan tersebut adalah seperti barang mandian, barang kosmetik dan juga ubat-ubatan. Sebelum ini, kakak saya sudah pun menempah sebuah resort iaitu Alang’s Rawa kerana risau resort akan penuh walaupun kami pergi pada hari bekerja dan khuatir harga bilik akan berbeza jika kami menempahnya pada saat akhir. Pulau ini hanya memiliki dua buah resort iaitu Alang’s Rawa dan Rawa Island. Tibalah hari kejadian yang mana kami bertolak pada pukul 12 tengahari. Perjalanan ke Pulau Rawa mengambil masa selama 30 minit tetapi ia juga bergantung kepada keadaan laut. Sesampainya kami disana, kami terus mendaftar masuk ke bilik. Saya sangat teruja apabila masuk ke bilik kerana tema biru putih resort tersebut sangat cantik dan sesuai dengan kawasan pantai. Walaupun resort Alang’s Rawa tidak mempunyai penghawa dingin, tetapi saya tidak begitu peduli kerana niat saya ke sana untuk menikmati keindahan pulau itu dan kami hanya menggunakan bilik tersebut untuk membersihkan diri serta tempat untuk bermalam sahaja.

Aktiviti pertama yang kami lakukan adalah mandi laut. Walaupun pada masa itu cuaca agak panas, kami tetap meneruskan niat untuk mandi laut kerana waktu yang ada tidak mencukupi jika kami melengahkannya. Selain daripada terkenal dengan keindahannya, Pulau Rawa juga terkenal dengan kehadiran water slide yang berada di persisiran pantai. Water slide ini hanyalah untuk kegunaan tetamu Resort Rawa Island  sahaja tetapi jika tetamu Rawa Island tidak menggunakannya, tetamu yang lain dibenarkan untuk menggunakannya. Ini kerana pihak pengurusan Rawa Island Resort ingin mengutamakan tetamu mereka terlebih dahulu. Saya dan keluarga berpeluang menggunakan water slide kerana kami pergi pada hari bekerja jadi tidak ramai pelancong yang berada di pulau tersebut.

Kemudian kami mandi untuk membersihkan diri, solat serta makan di resort. Masing-masing kelihatan penat tetapi puas kerana dapat bermain air di pulau ini. Petang itu kami hanya menikmati pemandangan matahari terbenam. Suasananya yang cantik mampu membuatkan air mata saya gugur. Saya bersyukur kerana diberi peluang untuk menikmati keindahan alam semula jadi yang sangat indah.
           Selepas maghrib, abang saya dan yang lain membuat persiapan untuk membuat barbeku. Kami menjamu selera sambil ditemani bunyi ombak yang seolah-olah sedang menghiburkan kami. Setelah siap makan dan berkemas, saya mengajak beberapa orang yang lain untuk duduk di luar resort dan menikmati masa yang tersisa. Kami menikmati setiap saat masa berada di sana sambil bercerita tentang kehidupan masing-masing.
            Pada keesokkan harinya, kami sempat untuk mandi laut memandangkan kami mendaftar keluar pada pukul 3 petang. Alang’s Rawa mempunyai dua waktu untuk mendaftar keluar iaitu pada pukul 11 pagi dan juga 3 petang. Jadi bagi sesiapa yang berasa tidak puas untuk menikmati keindahan pulau tersebut bolehlah memilih untuk mendaftar keluar pada pukul 3 petang. Akan tetapi, bot menghala ke Jeti Mersing hanya ada pada pukul 10 pagi dan 2 petang. Jadi rancanglah waktu anda dengan sebaiknya.
            Antara tips yang dapat saya kongsikan adalah bagi pelancong luar dari Mersing, jika anda membawa kenderaan sendiri, letaklah kereta anda di kawasan yang disediakan dan sebanyak Rm18 dikenakan untuk sehari. Selain itu, jika hendak pergi ke Pulau Rawa, pilihlah antara bulan Mac hingga bulan Oktober kerana pihak pengurusan resort di sana sendiri yang menyarankan percutian pada waktu ini. Bagi sesiapa yang mempunyai bajet sedikit tetapi mahu pergi ke pulau ini, janganlah ambil pakej makanan sebaliknya ambillah pakej bilik sahaja. Ini kerana makanan dan minuman di sana agak mahal. Jadi sebaiknnya bawalah bekalan makanan dan minuman sendiri.
            Seterusnya, bekalan air untuk bilik mandi sedikit payau sebab ia merupakan air laut yang telah diproses. Jadi untuk keselesaan sendiri, bawalah air mineral lebih untuk memberus gigi dan mencuci muka. Bayaran tunai tidak diterima atas apa-apa pembelian atau perkhidmatan, malah semua caj akan dibawa terus ke bil bilik anda dan semasa hendak mendaftar keluar nanti barulah buat pembayaran untuk setiap caj yang anda gunakan. Bagi yang membawa anak kecil, anda boleh membuat aktiviti bersama anak anda seperti memberi ikan makan dan juga bermain air sambil dikelilingi ikan di bawah jeti. Pengetahuan tambahan untuk anda adalah bot laju menghala ke Pulau Rawa ada dua waktu iaitu pada jam 9 pagi dan 12 tengahari. Manakala bot laju menghala ke Jeti Mersing hanya ada pada jam 10 pagi dan 2 petang, tetapi masa ini juga tertakluk kepada keadaan air pasang pada ketika itu.
            Kesimpulannya, terdapat banyak lagi aktiviti yang boleh dilakukan seperti snorkeling, mendaki, menyelam dan juga berkayak. Oleh kerana kesuntukan masa, jadi kami tidak dapat melakukan aktiviti yang lain. Akhirnya, pesanan saya, rancanglah percutian anda dengan sebaiknya supaya perjalanan percutian anda berjalan dengan lancar dan memberikan seribu satu makna di hati walaupun percutian yang singkat. Selain itu, pilihlah tempat yang mesra keluarga dan bersesuaian dengan keadaan keluarga seperti jika ada anak kecil, pilihlah tempat yang selamat dan sesuai dengan umur mereka.

1. Waaaa menariknye.. Tq untuk info ni awak

2. The best info about mersing 👍

3. wah..cerita yang menarik..thanks utk info nya.

4. Terima kasih untuk maklumat tentang pulau rawa ni. Selepas membaca artikel ni, terus fikiran saya ingin pergi melancong ke maldives malaysia ini. Terima kasih sekali lagi !