Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Tuesday, October 15, 2019

NEGERI HANG TUAH, MELAKA

Nama penulis: Nurul Ayreen Binti Mazlan (A169967)

Pada 28 januari 2012 atau lebih tepat pada hari lahir saya, ibu bapa saya membawa saya ke negeri Melaka untuk bercuti.itu kali pertama saya melawati Melaka bersama ibu bapa saya. Kebiasaannya saya pergi melawat negeri Melaka bersama rombongan sekolah. Saya berasa amat gembira kerana percutian ini dirancang khas sempena hari lahir saya. Pada jam 8 pagi, kami sekeluarga memulakan perjalanan dari Johor Bahru ke Melaka. Selepas beberapa jam, kami tiba di tempat yang dituju. Kami singgah sebentar di medan selera berhadapan dengan Muzium Samudera untuk makan tengahari. Selepas itu, kami juga mengambil kesempatan untuk masuk ke Muzium Samudera dan melihat barang-barang sejarah yang ditunjukkan. Kami terus ke hotel yang telah ditempah oleh ayah. Kami terus membawa barang dan masuk ke dalam hotel. Sebelum keluar berjalan-jalan, kami membersihkan diri dan berehat dahulu.

Muzium Samudera
        Pada jam 3 petang, kami bersiap untuk melawat tempat-tempat menarik di negeri Melaka. Kami memulakan lawatan kami ke muzium-muzium yang menarik dan terkenal di Melaka. Ayah saya berasa sangat teruja kerana beliau sudah lama tidak melawat Melaka. Dia berkata Melaka sudah berubah dan banyak perkara baru yang menarik. Setelah itu, kami juga berjalan-jalan di sekitar Bandar Hilir. Kami juga sempat menaiki Menara Taming Sari dan kami tidak perlu menunggu giliran kami. Kami sekeluarga dapat melihat pemandangan yang indah setiba di puncak Menara tersebut.  disebabkan oleh kami menaiki menara tersebut ketika waktu senja, jadi kami dapat melihat pemandangan matahari yang ingin terbenam. pemandangan ketika itu tidak dapat dilupakan. Kami juga dapat menaiki River Cruise dan melihat sekitar bandar tersebut. saya menyarankan untuk menaiki River Cruise tu pada waktu malam kerana pemandangan sekeliling dengan lampu yang berwana-warni lebih cantik. Kami bergambar di tempat-tempat yang menarik sebagai kenangan. Setelah itu, kami bergegas pulang ke hotel kerana hari semakin gelap. Kami hanya memberi makanan di gerai makan yang berhadapan dengan hotel kami.

Menara Taming Sari
Melaka River Cruise
         Keesokkan harinya, kami melawati Zoo Melaka yang terletak di sekitar Ayer Keroh. Saya berasa sangat gembira kerana saya dapat melihat pelbagai jenis haiwan di sana. Kali terakhir saya melawat Zoo Melaka ketika saya berumur 12 tahun. Jadi ketika itu, saya berasa sangat gembira kerana dapat datang semula. Setelah itu, kami kembali ke Bandar Hilir untuk berjalan-jalan dan membeli sedikit cenderamata untuk di bawa pulang. Pada jam 12 tengahari, kami pergi ke Bangunan Stadthuys iaitu bangunan merah yang menjadi tem,pat wajib untuk dilawati joka melancong ke Melaka. Disana terdapat ramai pelancong asing dan tempatan yang bercuti bersama keluarga mahupun rakan-rakan. saya berasa teruja kerana disana sayang dapat membeli pelbagai cenderahati untuk dibawa pulang. selepas itu, kami sekelurga menuju ke Gereja St.Paul dimana bangunan gereja lama yang penuh dengan pelancong. saya juga dapat melihat terdapat ramai orang yang mengambil gambar disana termasuklah gambar perkahwinan. Diluar gereja itu juga terdapat beberapa orang pelukis jalanan yang melukis sambil menjual hasil karya mereka. Mereka juga menjual hasil lukisan mereka dengan harga yang berpatutan. Saya juga membeli satu hasil lukisan daripada salah satu pelukis jalan itu.

Zoo Melaka
Bangunan Stadthuys

Gereja St.Paul

Pahlawan Walk Market
         Destinasi kami sebelum berangkat pulang ialah Pahlawan Walk Market. Disana terdapat pelbagai barangan yang dijual termasuk hasil kraftangan yang dihasilkan oleh penduduk tempatan, makanan khas negeri melaka dan macam-macam lagi. Barang-barang yang dijual pula, terdapat dalam pelbagai jenis yang mampu menarik pelancong terutama pelancong asing. saya juga dapat melihat pelancong asing yang membeli barang serta makanan disitu. disitu juga saya dan ibu dapat mengambil kesempatan untuk membeli-belah barangan yang sukar diperolehi di Johor Bahru. saya juga membelikan cenderamata untuk dibawa pulang dan diberikan kepada rakan-rakan saya.
        Saya berasa sangat gembira kerana ibu bapa saya menyediakan hadiah yang sangat berarti kepada saya. Saya berharap saya dan keluarga dapat bercuti bersama lagi disini selepas ini. Disebabkan saya merupakan satu-satunya anak mereka, jadi ibu bapa saya juga kurang berminat untuk pergi bercuti. Tetapi percutian ini antara percutian yang saya akan kenang sampai bila-bila walaupun percutian yang amat singkat.