Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Tuesday, October 15, 2019

MALAYSIA TANAH AIRKU

Nama penulis: Elis Mishalini A/P Mani (A171943)

Pengalaman di Pulau Langkawi

Semasa saya berumur 8 tahun, saya dan keluarga saya melancong di Langkawi untuk 3 hari 2 malam. Saya telah membuat persiapan yang sangat rapi dan membeli belah dengan keluarga saya sebelum 2 minggu. Saya dan keluarga saya membuat keputusan untuk ke Langkawi dengan kapal terbang iaitu AirAsia. Kami telah memilih hotel berdekatan dengan pantai yang sangat suasana nyaman dan tenang. Pada hari kedua juga, saya rasa tidak sihat kerana ia merupakan pelancongan yang pertama. Saya rasa sangat penat. Pada hari kedua juga saya ke akuarium yang paling besar di Langkawi, iaitu Underwater World Langkawi. Aquarium tersebut merupakan tarikan pelancong yang ramai. Harga tiket untuk per entry juga bernilai untuk tempat tersebut. Tempat kedua yang saya melancong ialah Dataran Lang. Di tempat tersebut kami membenarkan untuk memberi makanan kepada burung. Seterusnya, kami sekerluarga ke Langkawi Cable Car. Kami sekeluarga hanya melancong tempat yang sedikit sahaja, kerana banyak budak-budak kecil termasuk saya tidak sihat kerana ia merupakan pelancongan yang pertama dalam kehidupan.
        Saya telah muntah di kapal terbang semasa pergi ke Langkawi dan balik dari Langkawi. Pengalaman di Langkawi merupakan pengalaman yang saya tidak boleh lupa dalam kehidupan saya. Saya hendak pergi Langkawi kembali untuk melancong dengan keluarga saya.

Pengalaman di Port Dickson dan Melaka
        Saya dan keluarga saya melancong ke Port Dickson dan Melaka untuk 3 hari 2 malam pada 24, 25 dan 26 Disember 2016. Saya telah membuat persiapan yang sangat baik sebelum ke Port Dickson kerana ia merupakan pelancongan kami sekian lama. Maka, saya telah membuat beberapa perancangan untuk tiga hari dengan keluarga saya. Sehari sebelum iaitu 23 Disember 2016, saya dan keluarga saya telah memasak dan simpan di peti sejuk untuk hari keberikutannya. Pada hari 24 Disember 2016, kami telah makan sarapan pagi yang dimasak di rumah dan bertolak ke Port Dickson. Saya dan keluarga saya sampai ke Port Dickson pada pukul 12 petang. Saya dan keluarga saya tempah tempat penginapan Glory Beach Resort. Ia merupakan resort yang sangat menarik untuk bercuti dengan keluarga kerana resort tersebut ada kolam renang yang bersih dan pantai yang sangat berdekatan. Pada hari pertama, keluarga saya telah membuat bbq sehingga larut malam. Kami menikmati peristiwa tersebut. Pada hari kedua iaitu 25 Disember 2016, sekurang-kurangnya pukul 2 lebih selepas makan makanan tengahari, kami sekeluarga bertolak ke Melaka untuk melancong. Kami sampai di Melaka pada pukul lebih kurang 4 petang. Selepas sampai disitu, kami telah daftar masuk di Homestay di Melaka. Pada hari tersebut, lebih kurang jam 8 malam, selepas makan malam, kami pergi ke River Cruise. Ia merupakan pengalaman yang sangat menarik kerana River Cruise sangat cantik dan pemandu bot tersebut sanggup menunjuk dan memberi penerangan kepada kita tentang setiap tempat yang dilalui. Saya berasa kembali di River Cruise itu. Seterusnya, pada hari ketiga iaitu 26 Disember 2016, kami ke Sky Tower Melaka. Ia merupakan tempat yang sangat tinggi di  Melaka.  Seterusnya, kami sekeluarga juga ke Bandar Melaka dan menaiki beca dan makan makanan yang terkenal di Melaka. Akhirnya, kami bertolak dari Melaka dari 5 petang lebih dan sampai ke rumah lebih kurang pukul 8 malam. Saya berkeinginan kembali ke Melaka kerana kebanyakkan tempat terkenal belum dikunjungi.

Pengalaman di Pulau Pangkor
         Pada 16 Sept 2017, saya dan keluarga saya membuat perancangan melancong ke Pulau Pangkor untuk 3 hari dan 2 malam. Kami sekeluarga pergi dalam 20 hingga 30 orang ke Pulau Pangkor.  Kami memilih pulau Pangkor kerana kami sekeluarga hendak membuat perjalanan dengan kapal. Maka, kami memilih Pulau Pangkor untuk melancong. Pelancongan tersebut juga hanya melibatkan kos yang sangat minimum. Tikat dan homestay kami sangat murah di Pulau Pangkor. Seterusnya, kami juga mengambil 2 motor untuk sewa. Pulau Pangkor merupakan tempat yang sangat kecil dan kita boleh barjalan kaki ke mana sahaja. Kami telah mengambil homestay berdekatan dengan pantai. Dari homestay kami, pantai dan kedai-kedai runcit hanya 5 hingga 10 minit perjalanan kaki sahaja.
        Sebelum bermula pelancongan kita, saya dan keluarga saya telah membuat beberapa persediaan. Ayah saya yang mengumpul semua duit dari setiap keluarga yang hendak mengikuti kami. Maka, setiap  keluarga membayar sebanyak RM500. Ayah dan ibu saya yang mencari homestay yang murah melalui laman web. Mereka mengumpul duit dari setiap keluarga untuk homestay, tiket kapal dan makanan untuk 3 hari tersebut. Duit yang dikumpul sangat mencukupi untuk kami. Saya dan keluarga saya yang menjadi sangat aktif untuk membuat perancangan makanan dan mencari tempat untuk melancong melalui laman web. Kita juga membahagikan perkara yang perlu dibeli seperti peralatan untuk memasak kepada setiap keluarga yang datang. Saya dan keluarga saya juga telah membeli belah pakaian yang bersesuaian untuk aktiviti kami pada 3 hari tersebut.
        Pada 16 sept 2017, iaitu Hari Malaysia. Kami bertolak dari rumah nenek saya dalam pukul 8 pagi dengan bus. Kami sangat menikmati masa tersebut. Kami memainkan lagu, menari dalam bas dan berbual-bual hingga ke Meru. Dari Meru, kita mengambil kapal. Ia mengambil masa yang sangat lama, kerana hari itu merupakan cuti dan ramai pelancong yang membeli tiket. Barisan yang sangat panjang untuk membeli tiket. Selepas itu, kami sampai ke Pulau Pangkor dalam pukul 2 petang. Selepas ke Homestay, kami hanya berbual-bual dan pergi ke pantai pada petang itu. Malam juga, kami sekeluarga makan malam di Restoran Seafood yang terkenal di Pulau Pangkor itu.
        Pada 17 September, saya dan keluarga saya merancang untuk pergi ke pulau yang berlainan iaitu mereka membawa kita dengan bot ke pulau yang berlainan. Dalam perjalanan itu, pemandu tersebut menunjuk pelbagai tempat yang sangat cantik dan nyaman. Di sana juga terdapat temapt pemberian makanan untuk burung, kadang-kadang burung helang juga datang ke situ. Selepas itu, mereka membawa kita ke suatu pantai yang berbeza dan sangat bersih. Kami sekeluarga juga mandi dan menikmati. Dalam pukul 6 petang, kami memangik bot tersebut dan bawa kepada tempat asal. Pulau Pangkor merupakan tempat yang sangat kecil dan tiada banyak tempat untuk   melancong. 17 September 2019 malam, kami sekeluarga membuat bbq dan berbual-bual.
        Pada hari 18 September 2019, saya dan keluarga saya makan sarapan pagi di homestay. Ibu saya dan mak saudara bangun pagi dan memasak untuk kami. Selepas sarapan pagi, kami berbual-bual sehingga tengahari dan bertolak ke tempat mengambil kapal pada pukul 2 petang. Pada ketika itu, hujan yang lebat dan masa mengambil kapal telah ditangguhkan. Maka, kami menyewa sebuah van untuk melancong ke bandar yang kecil di Pulau Pangkor sambil menunggu masa megambil kapal. Bandar tersebut sangat kecil dan barang-berang dijual sangat mahal kerana ia merupakan tempat tertumpu untuk pelancong. Kami hanya membeli baju yang sama untuk 30 orang ahli keluarga saya dalam kedia yang sama. Selepas itu, masa lebih kurang 5 petang, kita ke tempat mengambil kapal. Lebih kurang masa 6  ke 6.30 petang kami sampai ke Meru iaitu tempat perhentian kapal. Selepas itu, kami menaiki bas yang kita sewa yang balik ke rumah nenek saya. kita sampai rumah lebih kurang 8 hingga 9 malam, selepas makan makanan malam. Saya hendak kembali untuk pelancongan tersebut dan tempat itu iaitu Pulau Pangkor kerana, ia merupakan tempat yang sangat cantik dan menarik. Walaupun tiada banyak tempat melancong tetapi pantainya sangat bersih dan cantik. Saya amat bergembira.

Pengalaman di Pulau Pinang
            Pada 30 Jun 2019, saya dan keluarga saya pergi ke Pulau Pinang. Kami telah membuat perancangan lawatan itu 2 bulan lalu iaitu dari pemulaan bulan May. Pada ketika itu, kami merancang untuk pergi ke sana dengan keluarga yang besar. Keluarga saya telah pujuk keluarga bapa saudara saya yang lain juga untuk bergabung dengan kita ke Pulau Pinang. Ayah saya ada 8 orang abang, maka kita rancang untuk pujuk 8 keluarga itu untuk bergabung dengan kita. Empat keluarga bapa saudara saya setuju untuk bergabung dan empat lagi keluarga bapa saudara tidak setuju kerana kekurangan wang. Selepas itu, ayah saya tidak berpuas hati dengan keputusan mereka kerana hanya separuh dari keluarga tidak akan rasa selesa. Maka, ayah saya mengambil keputusan untuk pergi ke Pulau Pinang hanya keluarga saya. Kita dalam 7 orang dalam keluarga sahaja membuat perancangan lawatan ke Pulau Pinang.
            Keluarga saya merancang lawatan ke Pulau Pinang dengan kapal terbang. Pada minggu kedua bulan May, saya dan keluarga saya ke Syarikat Air Asia untuk tempah tiket penerbangan ke Langkawi pada 30 jun, 1,2 July 2019. Harga tiket penerbangan ke Pulau Pinang sangat mahal pada ketika itu. Maka, kami sekeluarga telah membuat bajet pengangkutan. Oleh itu, harga pergi ke Pulau Pinang dengan kereta mendapati murah daripada harga dengan kapal terbang. Maka, kami sekeluarga mengambil keputusan ke Pulau Pinang dengan kereta. Harga petrol dan tol hanya RM300 daripada Kuala Lumpur ke Pulau Pinang.
            Selepas memutus untuk pergi ke Pulau Pinang dengan Kereta, kami telah membuat carian untuk homestay yang lebih mewah di Pulau Pinang. Ayah saya ada beberapa kawan di Pulau Pinang dan beliau menempah homestay berdekatan dengan Batu Feringhi.
            Sejak kecil lagi, keluarga saya akan membeli belah apabila melawat ke mana-mana. Bapa saya mengambil keputusan untuk membeli belah untuk 2 hujung minggu iaitu pada 21 dan 22 Jun dan 28 dan 29 Jun. Kami sekeluarga selalu membeli belah di pusat pembeli belah berdekatan dengan rumah saya iaitu Sunway Pyramid, Petaling Jaya. Pada hujung minggu pertama, kami telah  belanja sehingga RM1000 untuk semua ahli keluarga saya dan hujung minggu kedua kami hanya belanja untuk RM500. Kami juga telah beli peralatan untuk membuat bbq dan beberapa peralatan untuk kegunaan di Pulau Pinang.
            Pada 30 Jun 2019 iaitu hari Ahad, saya dan keluarga saya bertolak dari rumah pada pukul 8 pagi. Kami telah sembayang untuk perjalanan kami dan makan sarapan pagi sebelum bertolak. Selepas itu, ayah saya yang membawa kereta dan berhenti di 3 tempat rehat. Masa perjalanan kami lebih kurang 4 ke 5 jam. Pada 1 petang kami telah daftar masuk ke homestay kami. Selepas itu, kami simpan semua barang dibawa di homestay dan pergi ke Kedai Seafood untuk makan tengah hari. Pada hari pertama, kami hanya pergi ke pantai pada petang kerana semua ahli keluarga saya  berasa sangat letih dengan perjalanan yang sangat panjang.
            Pada 1 July 2019, iaitu hari kedua pelancongan kami. Saya dan keluarga saya rancang untuk pergi ke Bukit Bendera, Pulau Pinang. Destinasi itu amat teruja untuk kami. Walaupun ia merupakan hari bekerja tetapi ramai pelancong ke tempat itu terutama pelancong dari luar negara. Barisan untuk membeli tiket sangat panjang dan kami sanggup menunggu untuk membeli tiket juga. Selepas itu, saya dan keluarga saya juga ke pantai. Suasana itu amat tenang dan nyaman. Pada hari ketiga iaitu 2 Julai 2019, saya dan keluarga saya keluar pada pagi untuk balik Kuala Lumpur. Kami telah mengambil sarapan pagi di Georgetown, Penang dan terus balik ke rumah. Kami sampai di rumah lebih kurang 2 petang. Saya ingin kembali ke lawatan Pulau Pinang dengan keluarga saya.