Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Tuesday, October 15, 2019

BEIJING, IBU KOTA CHINA

Nama penulis: Nur Haziqah binti Mohd Safuan (A171835)

Pada tahun 2014 kami sekeluarga bercuti di Beijing, China. Ini merupakan percutian yang pertama saya ke luar Negara selama 4 hari 3 malam. Pada masa itu mata wang (currency) CNY 1.59 = MYR 1.00 murah sahaja. Untuk tiket kapal terbang pula, kami telah beli awal tahun supaya tiket menjadi murah, dalam Rm 1000 ringgit satu kepala untuk destinasi pergi dan balik. Kami menaiki kapal terbang Air Asia. Pertama kali naik kapal terbang selama 6 jam dan pengalaman dalam kapal terbang adalah pakej makanan sangat sedap selain itu layanan yang baik oleh pramugari, apabila duduk selama 6 jam punggung pun akan kebas. Kikiki.
         Tiba di Beijing airport dengan selamat, suhu disana boleh mencecah -5C memang sangat sejuk, masing-masing mengambil beg dan selesaikan hal imigresen, selepas itu kami mencari pemandu pelancong namanya lisa. Setelah itu kami menaiki mini van untuk destinasi seterusnya. Pemandu pelancong kami sangat peramah, dia sentiasa bercakap bahasa melayu walaupun tidak fasih. Aktiviti yang pertama kami adalah sarapan pagi di jalan Niujie. Di sana terdapat banyak kedai makanan halal, ini sebab ada banyak bangsa china memeluk islam, jadi kami tidak begitu takut dan sangat mudah untuk kami mencarinya. Saya tidak begitu ingat menu makanan apa yang saya makan tetapi makanan di situ sangat memuaskan.

Selepas sarapan pagi, aktiviti kami seterusnya adalah Tian An Men Square. Tiba saja disitu, kami melihat terlalu ramai orang yang mengunjungi tempat tersebut. Kami diarahkan untuk tidak berpecah supaya tiada yang tertinggal di belakang. Tempat tersebut sangat cantik untuk bergambar dan pemandangan yang indah dari atas bangunan.

Seterusnya, kami ke Forbidden City yang bersebelahan dengan Tian An Men Square. Selalunya tempat tersebut selalu melakukan penggambaran filem china kerana reka bentuk bangunan tersebut sangat unik dan mempunyai banyak sejarah.

Seterusnya, kami singgah solat di Madian Mosque. Bangunan masjid tersebut sangat cantik sekali, ukiran bangunan sangat unik dan selesa, di masjid itu tak ramai pun yang datang jadinya sangat selesa untuk bersolat. Setahu saya, masjid ini selalu menajadi tumpuan orang china solat jumaat disini. Selepas kami berjalan selama 5 jam, sangat letih dan lapar, lisa membawa kami makan tengah hari di restoran Wangasi Muslim. Pelbagai menu yang disediakan di restoran tersebut. Makanan terbaik, sangat memuaskan perut kami. Tanpa berlengah lagi kami ke destinasi seterusnya iaitu Muslim Supermarket. Tempat tersebut mempunyai banyak stok makanan halal untuk di borong. Kami menghabiskan masa petang dengan membeli belah di situ. Sebanyak 1000 yuan duit telah habis kami borong disitu, sangat murah untuk membeli dan tidak menyesal. Selepas itu kami makan malam di restoran Mee Tarik, saya tidak berapa ingat jalan tersebut tetapi makanan di situ sangat sedap dan memenuhi cita rasa kami sekeluarga.

Aktiviti seterusnya, Acrobatic Show @ Chaoyang Theatre. Sebelum ini tengok acrobatic show dari negara China dekat tv je kan. Kali ni kita tengok live punya. Mula-mula pertunjukkan (show) start memang rasa agak bosan jugak and hampir tertidur haha. Tapi bila dah bahagian ditengah-tengah persembahan, tiba-tiba suasana dalam acrobatic hall riuh rendah dengan sorakan pengunjung. Makin nak ke penghujung, makin mencabar acrobatic show yang dipertontonkan. Paling gempak tengok, waktu yang motosikal masuk dalam bulatan  (globe) tu, memang win betul yang tu. Selesai lah aktiviti kami hari pertama. Kami pun daftar masuk (check in) hotel. Kami sangat letih dan tidak larat untuk bergerak lagi, tetapi hati sangat gembira dan berpuas hati.

Keesokannya, hari kedua aktiviti kami adalah mendaki The Great Wall. Tak sah kalau tak pergi ke tembok paling panjang di dunia ini. Sampai sahaja tempat itu memang ramai pelancong mendaki tembok tersebut. Dari bawah boleh nampak betapa panjangnya tembok ini dibina. Kami pun mendaki dengan perlahan kerana tangga disitu agak curam dan tinggi. Dekat situ ramai orang china yang sudah berumur mendaki tembok itu dengan tenang saja. Saya sendiri pun risaukan mereka atas keselamatan tersebut. Tetapi bagi mereka mendaki adalah perkara yang menyihatkan badan dan menjadi kebiasaan. Jadi saya pun mendaki sehingga tembok ke tiga sahaja, kerana kepenatan dan udara tidak mencukupi. Apabila mendaki lagi tinggi semestinya oksigen tidak cukup untuk bernafas jadi kena mendaki dengan perlahan- lahan. Tetapi saya tidak dapat sampai jauh sebab keletihan dan sangat sejuk. Hanya abang dan ayah saya saja pergi jauh. Sementara saya tunggu mereka untuk turun, saya pun bergambar dan makan ubi rebus, kacang tanah panas-panas.

Seterusnya kami pergi makan di Wangfujing Snack Street, dekat situ seronok sangat sebab dapat melihat makanan yang dijual di lorong kecil. Keadaan di situ sangat meriah. Ramai pelancong dalam dan luar negara yang berkunjung ke situ. Menu yang paling dicari adalah sate kala jengking. Bukan yang ini sahaja yang eksotik, ada lagi sate kumbang, sate belalang, donut ular dan macam-macam lagi. Tapi kami tak makanlah eee geli hahha. Hanya bergambar untuk kenangan saja. Untuk bergambar ada gerai yang membenarkan untuk mengambil gambar dan ada gerai tak boleh. Jadi jangan buat keras kepala nak juga mengambil gambar walaupun telah dilarang. Hormati keinginan daripada peniaga. Ada juga gerai makanan halal yang dijual di situ. Ramai yang berkerumun sebab hanya ada dua gerai sahaja. Kami tak membeli pun. Tengok sahaja. Kami ada ternampak pelancong yang beragama Islam berebut makan sate kala jengking. Kami tak pasti boleh atau tidak. Tapi, setahu kami, kalau haiwan berbisa haram dimakan. Melainkan keadaan darurat. Wallahualam. Jadi kami apa yang elok- elok sahaja.

Setelah penat lelah kami berjalan makan dan mendaki, kami pun balik ke hotel untuk berehat. Arini aktiviti hanya 2 destinasi sahaja. Pada waktu malam, kami buat aktiviti bebas iaitu kami berjalan keluar hotel untuk melihat pemandangan Negara china pada waktu malam. Pada masa itu, kami terjumpa satu tempat yang dipanggil Happy valley. Dekat situ ada orang main skateboard, rollerblade, lampu-lampu dan macam-macam lagi. Seronok kat situ dengan angin yang sejuk sampai ke tulang fuhh. Susah nak merasa cuaca macam ni kat Malaysia kan.

Hari ketiga, kami pergi ke bangunan yang mengeluarkan produk skincare menggunakan mutiara dan fabrik diperbuat daripada haiwan kupu- kupu tapi saya tak ingat nama tempat tersebut. Tapi memang best kat situ sebab boleh tengok proses mereka lakukan macam mana boleh buat mutiara jadi skincare dan kupu-kupu menjadi bantal dan fabrik. Selesai saja kami pun belilah skincare mutiara tersebut yelah sebab murah kan. Kami pula ramai kaum perempuan jadinya beli sekali untuk orang di Malaysia. Selesai saja kami pun gerak ke satu tempat yang banyak pokok bunga dan tasik yang menjadi ice beku. Nama tempat tu Zazhuyuan Park, taman yang penuh dengan buluh, bunga dan teratai. Tapi waktu kami pergi ke Beijing masa musim sejuk jadi air tasik kat situ jadi beku, tak boleh lah kami nak merasa naik bot jalan atas air yang ada teratai. Kami hanya berjalan kaki dengan dipenuhi bunga yang lawa sangat- sangat macam dekat syurga. Kami pun bergambar lah, penuh memori camera hanya dekat taman tu saja.

Seterusnya, kami menaiki van sampai ke bangunan Bird Nest Stadium Beijing, sumpah lah bangunan dia sangat lawa dan unik. Lain daripada yang lain, kalah design dekat Malaysia kikiki Sukan yang ada disitu adalah sport atas tanah sahaja. Kami turun untuk bergambar dan bergerak ke destinasi seterusnya bangunan berbentuk naga (dragon) tersangat hebat dan kreatif. Seterusnya bangunan Water Cube. Untuk water cube ni hanya sukan dalam air sahaja contohnya sukan renang, akuatik, terjun dan macam-macam lagi. Destinasi akhir sekali untuk hari ketiga adalah Temple of heavan, sumpah cantik dan banyak sejarah dalam setiap sudut bangunan tersebut. Tapi kami tak explore lebih dalam kerana dah kesuntukan masa. Jadi kami pergi ke tempat yang dekat-dekat saja.

Hari keempat adalah hari terakhir kami berada di Beijing, destinasi akhir sebelum gerak balik ke Malaysia adalah Hongqiao Pearl Market. Dekat sini banyak barang dan cenderamata yang boleh kami beli untuk kenangan dan murah untuk beli. Semestinya nama shopping barang murah mesti ada nego. Bakat kami sekeluarga boleh tawar menawar sampai harga jatuh kepada Rm 5 ringgit Malaysia. Kami beli baju sejuk, kot, kemeja, beg, cenderamata kecik-kecik dengan harga runtuh. Itulah bakat kami kikiki. Memang seronok main tawar menawar dengan orang china kerana mereka pasti akan terima walaupun harga rendah sekali pun. Jadi kami balik dengan senang hati. Lepas kami shopping kami akan balik ke hotel untuk check out. Dan lisa pemandu pelancong kami menghantar kami sampai ke dalam airport. Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada lisa atas menjadi tour guide sepanjang 4 hari 3 malam. Xie xie (terima kasih) kepada lisa dan pemandu van.
        Kami balik Malaysia dengan hati yang gembira dan memori yang sangat seronok gambar juga lawa-lawa belaka.  Untuk china Beijing kami amat berpuas hati dengan tempat dan pembangunan yang sangat menangjubkan. Sebenarnya banyak lagi tempat yang menarik tetapi kami tidak berkesempatan untuk pergi. Jadi saya sangat sarankan untuk sesiapa yang hendak pergi ke china, boleh pergi tempat-tempat yang telah saya lawati.

Sekian itu sahaja cerita saya