Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Tuesday, October 15, 2019

KOTA YOGYAKARTA, INDONESIA

Nama penulis: Nur Syafikah Binti Ahmad (A170250)

Kota Yogyakarta juga dikenali sebagai JogjaYogyaYogyakarta, dan Jogjakarta, adalah sebuah bandar raya yang terletak di Indonesia. Bandar raya ini pernah menjadi ibu negara Indonesia pada masa pemberontakan. Makanan khas bandar raya ini ialah gudeg. Yogyakarta juga mempunyai banyak candi yang berusia ribuan tahun dan yang merupakan peninggalan kerajaan-kerajaan besar zaman dahulu, antaranya Candi Borobudur yang dibangun pada abad ke-9 oleh Dinasti Sailendra. Selain warisan budaya, Yogyakarta memiliki panorama alam yang indah. Hamparan sawah
yang hijau menyelimuti daerah pinggiran dengan Gunung Merapi tampak sebagai latar belakangnya. Pantai-pantai mudah ditemukan di sebelah selatan Yogyakarta. Masyarakat di sini hidup dengan damai dan memiliki keramahan yang khas. Susasana seni begitu terasa di Yogyakarta. Malioboro yang merupakan urat nadi Yogyakarta dibanjiri dengan barang-barang perindustrian dari segenap penjuru.
Yogjakarta merupakan destinasi pilihan kami sekeluarga untuk bercuti pada tahun lepas. Kami bercuti ke sana selama 4 hari 3 malam. Kami sekeluarga sudah lama merancang untuk bercuti ke Yogjakarta. Alhamdulillah, pada tahun lepas telah tercapai hasrat kami sekeluarga untuk pergi ke negara jiran iaitu Indonesia. Ayah telah menempa tiket sebulan lebih awal kerana pada masa tersebut syarikat penerbangan tambang murah iaitu Air Asia sedang mengadakan promosi.
Sebelum berangkat pergi, ayah membawa kami ke UTC Alor Setar untuk membuat passport bagi memasuki negara jiran kita. Setelah selesai semuanya, kami membuat pencarian tentang hotel serta tempat-tempat yang menarik di Yogjakarta.
Tiba masa yang dinanti-nantikan. Kami berangkat ke KLIA pada jam 6.30 pagi kerana waktu penerbangan kami dijadualkan padam jam 8.00 pagi. Kami ke sana lebih awal untuk ‘check in’ bagasi yang dibawa.
Perjalanan ke Yogjakarta mengambil masa lebih kurang dua jam. Sepanjang perjalanan aku sangat terpegun melihat keindahan alam yang ada. Setelah hampir sejam aku mentelaah novel yang aku bawa, aku menjamu selera makanan yang telah dipesan. Aku tertidur dan dibuai mimpi yang indah.

Setibanya kami di Lapangan Terbang Antarabangsa Adisutjipto, Yogjakarta, kami disambut oleh pak supir yang telah ditempah oleh ayahku. Pak supir yang bernama Catur itu menulis nama ayahku di atas sehelai kertas dan menunggu kami sekeluarga di pintu ketibaan. Pak supir sangat ramah dan baik serta berbudi bahasa. Kami sekeluarga sangat selesa dengannya.

Pak supir membawa kami untuk membeli sim kad dahulu sebelum ke hotel yang telah ditempah iaitu Hotel Anchora. Hotel tersebut terletak kira-kira 30 minit dari lapangan terbang. Setelah sampai di hotel, kami membersihkan diri serta berehat sebelum keluar untuk makan malam.
Hari pertama di Yogjakarta ialah kami bergerak ke tempat menarik di Jogja yang sangat popular iaitu Jurang Tembelan. Menariknya di Jurang Tembelan, pemandangan di sana sangat cantik. Banyak spot yang cantik untuk bergambar. Kami bergambar sepuas-puasnya. Selepas Jurang Tembelan, kami bergerak pula ke Pinus Pengger. Antara port yang paling terkenal di sini ialah replika tapak tangan besar. Dah puas bergambar sakan di Pinus Pegger, kami bergerak untuk makan malam. Antara tempat makan kesuakaan kami sekeluarga ialah Restauran Lombok Ijao. Sangat terkenal dan berbaloi serta makanan sangat sedap. Selepas makan malam kami pulang ke hotel kerana kepenatan.
 Tempat menarik pertama di Jogja yang kami pergi pada hari kedua ialah di Taman Sari. Tempat ini sangat cantik dan boleh tengok senibina mereka yang unik. Selain itu, ada dua biji kolam besar didalam Taman Sari. Kawasan kolam tersebut menjadi tempat kami sekeluarga bergambar sebagai kenang-kenangan.
Malamnya pula kami ke Jalan Malioboro. Kalau dari hotel, lebih kurang 2km sahaja. Jalan Malioboro ni terkenal dengan tempat membeli belah. Disini kalian boleh beli macam-macam terutamanya pelbagai jenis batik, cenderamata, t-shirt, barangan kulit dan banyak lagi.
Hari ketiga di Yogyakarta, tempat menarik pertama yang kami tuju ialah di Candi Borobodur yang merupakan 7 keajaiban dunia. Ini tempat wajib kalau korang ke Jogja. Memang sangat rugi kalau tak singgah di Candi Borobodur ini.
  Lokasi seterusnya di Gereja Ayam yang merupakan lokasi penggambaran filem Ada Apa dengan Cinta 2. Tiba-tiba Gereja Ayam ini sangat terkenal selepas masuk dalam filem. Agak mencabar nak ke Gereja Ayam kerana terletak diatas bukit. Dari tempat meletak bas, kena naik bas mini ke kaki bukit Gereja Ayam. Dari kaki bukit, naik pula four wheel. Memang makan masa juga dekat sini sebab kami agak ramai. Four wheel pula 2 biji sahaja. Selepas itu kami ke restaurant untuk menjamu selera sebelum pulang ke hotel.

Malamnya kami ke lokasi seterusnya iaitu Pinus Pengger. Disana terdapat banyak spot yang banyak untuk mengambil gambar. Kami sempat mengambil gambar berlatar belakangkan Kota Jogjakarta pada waktu malam. Disana anda harus mengambil nombor giliran untuk menangkap gambar kerana orang sangat ramai. Disana juga pelancong akan menyaksikan matahari jatuh dan pmandangan sangat cantik.
 Hari keempat di Yogjakarta, kami ke Rumah Lobster. Terdapat banyak lobster yang dipelihara di dalam rumah sahaja. Saya sempat memegang lobster dan pertama kali nya dalam hidup hihihi.
Di situ anda boleh menangkap lobster sendiri untuk dimasak. Sangat sedap masakan disitu dan harga yang berpatutan.
Selepas itu, kami ke tempat yang sangat indah dan menarik serta terkenal selepas stesen televisyen Korea melakukan penggambaran di sana iaitu Pantai Timang. Berikutan Rumah Lobster terletak berdekatan dengan Pantai Timang. Terdapat Gondola yang membawa pelancong dari daratan sini ke pulau seberag laut. Ia sangat menarik tetapi agak menakutkan kerana tiada peralatan yang lengkap. Tiada perkataan yang boleh digambarkan betapa cantiknya ciptaan Ilahi.
Malam terakhir sebelum berangkat pulang ke Malaysia, kami ke Jalan Malioboro sekali lagi untuk membeli cenderamata untuk dibawa pulang ke tanah air. Kami juga mencuba kuih yang sangat terkenal di sana iaitu kuih bakpia. Rasanya seperti pau tetapi bentuk yang kecil. Terdapat banyak perisa seperti kaya, kacang dan strawberi. Rasanya sangat sedap dan lembut. Kami pulang ke hotel setelah selesai membeli belah. Kami mengemas barang-barang untuk dibawa pulang berikutan waktu penerbangan tengah hari pada jam 12.30 tengahahri.
Kami sampai di lapangan terbang pada jam 11.30 pagi. kami agak keberatan untuk berpisah dengan pak supir kerana dia seorang yang sangat baik. Semua gambar keluarga atau gambar aku diambil oleh dia. Dia mempunyai bakat yang sangat bagus dalam mengambil gambar. Kami ‘check in’ bagasi dan menunggu untuk pulang.
Sesampai di KLIA kami berasa lega kerana selamat pergi dan pulang. Kami sekeluarga berharap agar dapat kembali ke Yogjakarta lagi pada masa akan datang kerana Yogjakarta bukan sahaja terkenal dengan tempat-tempat indah malah penduduk nya jugak ramah serta baik. Kami berharap agar percutian tersebut terus menjadi kenangan yang terindah untuk kami sekeluarga.
Tips bercuti di Jogjakarta adalah apabila anda membeli belah harus pandai tawar menawar. Selain itu, sediakan duit yang cukup apabila anda pergi ke sana walaupun mata wang kecil tetapi setiap kawasan dikenakan duit. Contoh anda nak tangkap gambar setiap spot akan dicaj.