Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Thursday, October 17, 2019

PULAU LAGENDA MAHSURI, PULAU LANGKAWI

Nama penulis: Sharifah Cut Nur Baity binti Said Nasir (A170333)

Pada cuti semester yang lepas, saya dan kelauarga mengambil kesempatan untuk bercuti ke Pulau Langkawi, Kedah bersama-sama. Kami mengambil kesempatan untuk bercuti ke Pulau Langkawi kerana kami ingin merasa keindahan dan kenikmatan kawasan pantai yang menenangkan. Persediaan kami sekeluarga untuk bercuti bersama dilakukan bersama-sama ahli keluarga saya. Saya ditugaskan untuk melihat tempat-tempat yang menarik dan patut dikunjungi semasa berada

di Pulau Langkawi melalui pencarian di internet dan mencari tempat-tempat makan yang disyorkan oleh pengguna internet di Pulau Langkawi. Saya juga membantu kakak saya untuk mendapatkan lebihbanyak maklumat mengenai hotel penginapan dan pengangkutan sama ada laut dan darat yang akan kami gunakan sepanjang berada di Pulau Langkawi. Kami juga membuat perbandingan harga hotel penginapan yang kami akan pilih berdasarkan keluasan bilik yang ditawarkan dan kemudahan-kemudahan lain yang disediakan seperti sarapan pagi dan juga Wifi percuma untuk pengujung hotel tersebut. Bagi saya, membuat carian awal tentang maklum balas pengguna mengenai sesuatu tempat yang pernah mereka lawati itu adalah perkara wajib dilakukan oleh semua individu supaya dapat menggelakkan sebarang masalah yang menghalang kelancaran aktiviti riadah sedang berlangsung kelak.
           Selesai segala persiapan untuk tempahan hotel dan memperolehi maklumat tentang Pulau Langkawi, kami sekeluarga bersedia berangkat ke destinasi yang dituju dengan senang hati dan gembira. Perjalanan kami sekeluarga dari Melaka ke Kuala Perlis kira-kira hampir mencecah 516 kilometer dan anggaran masa lebih kurang 6 jam perjalanan menggunakan kereta. Perjalanan kami berjalan dengan lancar kerana kelancaran trafik pada ketika ini berada dalam kedaaan yang baik dan terkawal. Kami bergerak dari Melaka dan mengambil keputusan untuk singgah ke Kuala Lumpur dulu berkunjung untuk ke rumah saudara kami bagi menghadiri kenduri kesyukuran menyambut kelahiran cucu pertamanya. Kira- kira dalam lingkungan waktu jam 2.00 petang kami sekeluarga meneruskan perjalanan ke Kuala Perlis. Walaupun perjalanan kami yang panjang dan mengambil masa yang agak lama kami merasa seronok dan teruja untuk bercuti di Pulau Langkawi sehingga kami tidak menyedari hari sudah pun hendak ke larut malam. Perjalanan kami sekeluarga pada mulanya berjalan dengan lancar tetapi di tengah-tengah perjalanan kami terperangkap didalam kesesakkan lalu lintas di kawasan Perak hampir 40 minit dan menambahkan lagi waktu perjalanan kami.  Kami sekeluarga tiba di Kuala Perlis kira-kira jam 11.30 malam. Akibat kelewatan itu, kami sekeluarga terpaksa mengambil keputusan untuk menginap di sebuah hotel di kawasan jeti Kuala Perlis untuk mengambil feri di awal pagi untuk berangkat ke Pulau Langkawi.
            Tepat jam 10 pagi keesokkan harinya, kami sekelaurga masih lagi merasa teruja untuk bercuti bersama-sama dan meneruskan lagi perjalanan kami Pualau Langkawi. Walaupun pada ketika keadaan cuaca yang panas dan terik, ianya tidak mematahkan lagi keterujaan kami sekeluarga untuk bergembira. Kami membeli tiket feri di kaunter yang disediakan dalam lingkungan harga RM 11.00 seorang dewasa. Suasana di dalam feri pada ketika itu sangat meriah dengan suara-suara manusia yang juga menunjukkan perasaan terujanya melihat keaadaan laut yang luas terbentang dan dapat melihat  pulau-pulau kecil yang mengindahkan keadaan laut yang luas itu. Perjalanan kami mengambil masa hampir satu jam untuk tiba di jeti pelaburan Pulau Langkawi. Perjalanan yang jauh dan lama itu memberi saya kesempatan selain daripada melihat laut yang indah, saya juga dapat meyaksikan telatah pengguna-pengguna feri yang lain mengungkapkan rasa teruja dan sangat mencuit hati saya.
            Setelah tiba di Jeti Pekan Kuah, Langkawi, kami sekeluarga terus ke kaunter yang menerima tempahan kami sebelum kami bercuti Pulau Langkawi. Sebelum berangkat ke Pualau Langkawi, kami telah pun membuat tempahan kereta dan hotel bagi memmudahkan perjalanan kami. Selesai urusan tempahan hotel dan kenderaan, kami berangkat ke hotel dahulu untuk berehat sebentar kerana pada ketika itu cuaca mulai mendung. Kami sekeluarga menginap di hotel berhampiran dengan Pantai Cenang. Hotel yang kami pilih berhampiran dengan pantai merupakan pilihan yang sangat baik kerana kami bersekesempatan menyaksi pemandangan matahari terbenam yang indah hanya melalui dari bilik kami tanpa perlu berjemur di luar untuk meyaksikannya. Keadaan di situ pada ketika itu sangat sibuk dan sesak kerana Pantai Cenang merupakan kawasan yang menjadi tumpuan ramai pelancong samada dari dalam negara mahupun luar negara. Pantai Cenang menjadi tumpuanan pelancong kerana mempunyai air yang bersih dan merupakan tumpuan tempat untuk melakukan aktiviti pantai seperti menaiki banana bot dan parasailing. Aktiviti parasailing sangat popular di Pulau Langkawi kerana mereka dapat menikmati keindahan keluasan sekeliling Pulau Langkawi dari pandangan atas. Suasana yang begitu meriah pada ketika itu mejadikan saya lebih teruja dan gembira melihat sekelilig yang berada dalam keseronokkan.
            Pada petangnya itu, kami sekeluarga mengambil keputusan untuk pergi ke muzium 3D Art In Paradise. Muzium ini mempunyai lebih daripada 200 gambar 3D yang dilukis di dinding untuk para pengujung mengambil gambar. Gambar-gambar yang lukis sangat menarik dan unik kerana hasil seninya sangat halus. Pengujung juga akan diajar cara untuk mengambil gambar dengan lukisan tersebut bagi memastikan lukisan tersebut terlihat timbul dalam gambar. Banyak lukisan yang disediakan seolah-olah hidup dan sangat teliti untuk menghasilkannnya.  Harga tiket untuk masuk kedalam muzium ini dalam anggaran harga RM 30 untuk dewasa dan RM 20 untuk kanak-kanak yang berwarganegara Malaysia. Bagi saya, harga tiket yang bernilai RM30 sangat berbaloi untuk lawat ke kawasan ini kerana lukisan yang dihasilkan sangat memuaskan hati pelanggan. Selain itu, pada pandangan saya muzium ini sesuai untuk menjadi pilihan percutian bersama keluarga yang membawa anak kecil kerana kanak-kanak akan tertarik pada lukisan tersebut dan mereka akan menjadi teruja melihat keunikkan gambar tersebut.

Muzium Art Langkawi
            Setelah selesai ke muzium 3D art, kami sekeluarga menuruskan lagi perjalanan ke tempat bersejarah iaitu Makam Mahsuri. Tiket masuk ke Makam Mahsuri berharga dalam lingkungan RM 12.00.  Sejarah sumpahan Mahsuri merupakan satu mitos yang masih lagi dipercayai oleh penduduk mahupun ada juga rakyat Malaysia yang masih lagi mempercayai kisah Mahsuri yang belum dapat dibuktikan dengan sainstifiknya. Di muzium makam Mahsuri ini terdapat gambaran kampung yang pernah Mahsuri tinggal. Kisah sejarah Mahsuri ini mengatakan Mahsuri   merupakan seorang wanita yang cantik dan menjadi tumpuan banyak orang sehingga para wanita lain mencemburui dengan kecantikkan yang dimiliki olehnya sehingga mereka sanggup menfitnah Mahsuri. Mahsuri dikatakan mati kerana fitnah yang dilempar oleh penduduk kampung sehingga dia mendapat hukuman dibunuh. Kematian Mahsuri ketika itu dikatakan sebagai satu sumpahan. Oleh itu, sehingga kini di muzium Makam Mahsuri  masih lagi terdapat telaga yang dikatakan yang selalu digunakan Mahsuri yang masih boleh digunakan sehingga kini. Terdapat mitos yang mengatakan jika ada para wanita yang ingin mempunyai seri muka yang cantik seperti Mahsuri mereka dibenarkan untuk mencuci muka mereka menggukan air telaga yang telah disediakan. Ramai pengujung yang dilihat mencuba air telaga tersebut untuk mendapatkan seri muka yang cantik.
            Kami sekeluarga pulang ke hotel pada petangnya untuk kembali berehat sebentar. Kami menyiapkan diri untuk aktiviti malam pula. Selesai solat fardu isyak, kami sekeluarga keluar semula untuk mencari makan malam. Kawasan Pantai Cenang sangat mudah mendapati kedai-kedai makan masakan panas. Suasana malam kawasan pantai Cenang sangatlah meriah dengan keseronkkan manusia. Pada waktu malam, aktiviti yang selalu dilakukan oleh pengujung Pulau Langkawi ialah melihat pertujukan api. Pertujukkan api tersebut dilakukan di tepi Pantai Cenang bagi menarik lagi perhatian pengunjung untuk menyaksikan pertunjukkan api tersebut. Pertunjukkan api tersebut dilakukan oleh beberapa orang manusia yang menunjukkan aksi bermain dengan api dan dapat mengawal api tersebut dengan mudah. Rata-rata pengujung di situ sangat kagum dengan kehebatan mereka mengawal api tersebut. Mereka juga boleh menikmati pertunjukan api sambil dihidangkan dengan makanan ringgan. Pada waktu malam, kawasan Pantai Cenang masih lagi meriah dengan pengujung kerana mereka juga boleh menikmati bayu laut Pantai Cenang sambil dihiburkan lagi dengan lagu-lagu yang dimainkan oleh penyanyi kugiran yang menyayikan pelbagai jenis gender musik untuk pengunjug. Selesai sahaja makan dan menyaksikan pertunjukkan api di pantai kami sekeluarga pulang semula ke hotel kami untuk berehat secukupnya dan bersedia untuk melakukan aktiviti seterusnya.
            Pada hari keduanya, kami memulakan aktiviti kami dengan berkunjung ke Geopark Langkawi. Kami menaiki bot melawat masuk kedalam kawasan Geopark tersebut. Kawasan geopark ini memaparkan keindahan hutan yang semulajadi yang masih mengekalkan kehijauan tumbuhan. Sangat cantik pemandangan kawasan geopark tersebut kerana terlihat gabungan ekosistem yang masih ada dikawasan ini dan dapat mendengar bunyi burung-burung dan cenkerik memecahkan kesunyian hutan tersebut.  Saya sekeluarga juga mendapat peluang untuk melihat hutan paya bakau. Ini merupakan pengalaman pertama saya dan keluarga melihat pokok paya bakau secara langsung. Pokok paya bakau jika dilihat sangat besar dan agak menakutkan kerana akarnya yang sangat besar. Kami menghabiskan hampir satu setengah untuk menerokai geopark sebelum bergerak ke Wildlife Park Langkawi. Wildlife park juga merupakan kawasan tarikkan pelancong ke Langkawi.

Langkawi Geopark

Pelbagai aktiviti yang boleh dilakukan di Wildlife Langkawi ini seperti dapat meyaksikan pertunjukkan haiwan dan memberi makanan kepada haiwan-haiwan yang dibenarkan. Anggran tiket masuk yang dikenakan kepada pelancong dalam lingkungan RM36.00 untuk dewasa dan RM20.00 untuk kanak-kanak pada tarikh cuti umum dan pada hari  biasa tiket yang dikenakan RM18.00 untuk dewasa dan RM12.00 untuk kanak-kanak. Aktiviti ini sangat sesuai dilakukan bersama kelaurga untuk menerokai hidupan haiwan-haiwan yang susah di dapati di luar kerana ada yang haiwan yang sudah terancam kepupusan. Ini merupakn pengalaman pertama saya memberi makan kepada burung-burang ditapak tangan saya sendiri. Haiwan-haiwan yang berada di dalam Wildlife sangat banyak dan terdapat banyak ilmu-ilmu pengatahuan baharu yang boleh diketahui mengenai haiwan. Contohnya, mereka menerangkan cara-cara bagaimana memberi makan kepada haiwan dan jenis makanan yang sesuai untuk diberi kepada haiwan. Setiap haiwan mempunyai cara dan jenis makanan yang berlainan dan harus menggunakan kaedah yang betul supaya haiwan tersebut tidak terasa terancam dan selamat untuk di dekati. Aktiviti ini sangat bermanfaat kepada semua ahli kelaurga.

Wildlife Park Langkawi
          Aktiviti pada petang pula kami sekeluarga mengambil keputusan untuk mencuba menaiki kereta kabel yang juga merupakan salah satu tempat menarik untuk dikunjugi ketika berada di Pulau Langkawi. Harga tiket yang ditawarkan juga dalam lingkungan RM30.00 untuk dewasa dan RM20.00 untuk kanak-kanak. Kereta kabel yang ditawarkan di Pulau Langkawi sangat unik kerana pada permukanaan lantai dalam kereta kebel tersebut di perbuat pada kaca yang membolehkan pengujung melihat permandangan Pulau Langkawi melalui pandangan dari atas menerusi permukaan lantai kereta kabel. Selain itu, kereta kabel Pulau Langkawi mempunyai tiga station perhentian untuk memberi peluang kepada pengujung untuk mengambil gambar permandangan. Pada hentian station yang terakhir memberi peluang kepada pengujung untuk berjalan diatas lantai kaca yang jernih. Pelbagai gelagat pengujung yang berkunjung dapat disaksikan disitu kerana mereka merasa gayat untuk melihat kebawah yang sangat tinggi. Pemadangan dari Gunung Mat Cincang untuk menyaksikan seluruh Pulau Langkawi dengan sangat cantik dan jelas. Kami berpeluang untuk melihat keindahan Pulau Langkawi dengan lebih jelas kerana pada ketika itu cuaca juga sangat baik. Selesai aktiviti di petang di kereta kabel kami sekeluarga berangkat keluar dan pulang ke hotel untuk mendapatkan rehat yang cukup. Pada malamnya pula kami tidak melakukan apa-apa aktiviti kerana semua ahli keluarga kami sudah kepenatan.

Kereta Kabel Langkawi

Pada hari ketiga kami berada di Pulau Langkawi, kami sekeluarga mengambil peluang untuk melakukan aktiviti “island hoping”. Keadaan cuaca pada ketika itu juga sangat baik untuk melakukan aktiviti luar kerana tidak terlalu panas terik. Kami berkesempatan untuk menjelajah di beberapa buah pulau yang terdapat di pulau Langkawi. Kami menggunakan bot laju sebagai penganggutan kami untuk melakukan aktiviti tersebut. Pemandu bot pelancong yang kami dapat pada ketika itu sangat baik dan peramah iaitu Encik Amir. Encik Amir banyak menerangkan kepada kami mengenai sejarah-sejarah terwujudnya Pualau Langkawi dan terciptanya nama-nama pulau yang terdapat pulau Langkawi. Contohnya, antara pulau yang kami kunjungi ialah Pantai Beras Basah. Pantai disitu sangat cantik kerana air disitu berwarna biru kehijauan dan sangat jernih. Pasir pantainya juga berbeza dengan pantai-pantai kerana pasir pantai Beras Basah sangat halus dan berwarna putih. Pengunjung disitu juga diberi peluang untuk bermandi-manda disitu. Saya juga mempunyai pengalaman yang menyeronokkan apabila saya dapat meyaksikan salah seorang pengujung disitu dikejar monyet kerana monyet tersebut ingin mengambil makanan pengunjung tersebut sangat mencuit hati pengunjung lain yang turut berada disitu. Kawasan Beras Basah tersebut terdapat monyet liar yang berkeliaran dan monyet tersebut tidak akan menganggu manusia kecuali manusia tersebut memberi makanan kepadanya.

Pantai Beras Basah
  Selain daripada berkunjung ke Pantai Beras Basah kami berkesempatan untuk ke pulau-pulau lain, kami juga sempat untuk berkunjung ke Tasik Dayang Bunting. Perjalanan untuk masuk ke dalam Tasik Dayang Bunting sangat mencabar fizikal kerana kami terpaksa mendaki bukit menggunakan anak tangga yang di sediakan. Kawasan pendakian berada dalam keadaan selamat kerana pihak pengurusan menyediakan tiang pemegang untuk pendaki-pendaki berpaut untuk mendaki sehingga ke puncak. Suasana di kawasan Tasik Dayang Bunting sangat menyenangkan kerana keadan hutan yang mempunyai pokok yang tebal dan tinggi membuatkan cuaca redup terlindung daripada matahari yang terik dan berangin. Selain itu, terdapat juga bunyi-bunyian burung-burung berkicauan menambahkan rasa keaslian hutan tersebut. Antara aktiviti yang boleh dilakukan ialah berkayak dan dibenarkan untuk mandi tasik tersebut. Bayaran yang dikena untuk mandi air tasik tersebut ialah RM 2.00 untuk menyewa jaket keselamatan yang disediakan. Para pengujung wajib membeli jaket keselamatan yang disediakan sebelum memulakan aktiviti di sana. Tasik Dayang Bunting sangat cantik kerana masih memiliki warna air yang sangat menarik iaitu warna hijau pekat. Oleh itu, penunjung berpeluang mengambil gambar keaslian tumbuh-tumbuhan yang menghijau serta batu kapur asli yang berada di sekitar kawasan Tasik Dayang Bunting. Saya dan keluarga juga dapat menagambil kesempatan untuk mandi air Tasik Dayang Bunting.

Pulau Dayang Bunting
            Aktiviti luar kami sekeluarga habis pada sebelah petang, kami sekelaurga berangkat pulang ke hotel kami untuk mempersiapkan diri. Sebaik sahaja tiba di hotel dan sebahgian dari ahli keluarga kami iaitu abang- abang ipar saya bersiap sedia untuk membakar bara api untuk perisapan aktiviti malam terakhir kami sekeluarga di Pulau Lnagkawi. Kami sekeluarga merancang untuk mengada aktiviti makan-makan bersama-sama keluarga kami. Saya dan kakak saya ditugas oleh ibu saya untuk membeli bahan-bahan basah dan barang-barang lain untuk dihidangkan malam nanti. Antara hidangan yang disediakan ialah ayam, udang sotong dan ikan siakap. Selesai membeli barang saya menolong ibu saya untuk membasuh dan membuat perapan untuk hidangan kami. Aktiviti makan-makan bersama-sama keluarga sangat membangkitkan lagi semangat kekeluargaan dan merapatkan hubungan antara keluarga. Banyak dapat diluangan bersama-sama sambil bertukar-tukar cerita antara sama lain.

Pada keesokkan paginya kami sekeluarga bersedia untuk pulang ke Melaka. Sebelum berangkat ke jeti Pekan Kauh kami sekeluarga berkesempatan untuk singgah membeli belah untuk dibawa pulang. Langkawi merupakan antara tempat yang dikecuali sebagai kawasan bebas cukai. Selain daripada tempat peranginan Langkawi juga menjadi tempat yang boleh di kunjungi pelancong untuk membeli belah dengan harga yang jauh lebih murah berbanding barang yang dijual di pusat membeli belah. Antara tempat yang wajib di sinngah untuk membeli barang ialah pusat membeli belah Haji Ismail Group dan Idaman Suri. Haji Ismail Group merupakan tempat membeli belah yang popular untuk membeli pelbagai jenis dan berjenama coklat yang dijual murah berbanding harga pasaran. Manakala Idaman Suri pula merupakan tempat membeli belah barangan kelengkapan dapur dan kelengkapan barangan perhiasan rumah yang cantik diperolehi dengan harga yang murah. Terdapat pelbagai jenis pilihan bentuk peralatan yang berkualiti disediakan dan sangat cantik dengan harga yang berpatutan untuk para pengguna membuat pilihan. Terdapat banyak kenangan yang saya dan keluarga saya perolehi daripada percutian kami sekeluarga di Pulau Langkawi. Pengalaman bercuti dengan keluarga sangatlah bermakna bagi setiap individu kerana pastinya akan meninggalkan kenangan yang terindah. Jika diberi peluang lagi untuk saya menerokai  keindahan Pualu Langkawi pasti akan saya mengambilnya sekali lagi.

1 comment:

1. The photo of the Sky Bridge was stolen from my website broganabroad.com. Please remove it as soon as possible. Thanks