Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Thursday, October 17, 2019

MELAKA PENINGGALAN SEJARAH DAN TAPAK WARISAN DUNIA

Nama penulis: Fatinnaqilah Binti Nazari (A170276)

Melancong merupakan aktiviti yang sering dilakukan untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan. Hal ini kerana dengan melancong sesebuah keluarga dapat melakukan aktiviti dan meluangkan masa bersama. Pengalaman melancong semasa kecil, remaja dan dewasa pastinya mempunyai perbezaan. Hal ini kerana ketika kecil kita lebih kepada ingin bersuka ria dan kemungkinan kenangan yang diperolehi semasa melancong tidak dapat kita hargai sepenuhnya. Selain itu, pengalaman melancong semasa kecil kemungkinan tidak kekal di memori kita sehingga dewasa.

Berbeza sekiranya kita melancong ketika diusia remaja atau dewasa. Hal ini kerana kita akan lebih menghargai pengalaman melancong tersebut. Seterusnya memori tersebut juga akan tersemat di dalam ingatan kita untuk dijadikan kenangan. Selain itu, sewaktu kecil segala persiapan sebelum melancong dilakukan oleh ibu bapa sepenuhnya. Berbeza dengan pengalaman dari segi persiapan melancong sewaktu remaja dan dewasa. Dari sinilah kita akan belajar cara untuk menguruskan sesuatu percutian.

Pengalaman melancong yang pernah saya lalui bersama keluarga ialah semasa kami sekeluarga melancong ke negeri Melaka. Ketika itu saya diusia remaja iaitu 18 tahun. Idea untuk ke Melaka tercetus daripada kakak saya yang memberikan idea untuk kami bercuti. Hal ini kerana kami sekeluarga telah sekian lama tidak meluangkan masa bersama, Kami sekeluarga membuat perancangan untuk ke negeri Melaka hanya dalam masa seminggu sebelum ke destinasi. Hal ini kerana negeri Melaka hanya terletak 150 kilometer daripada tempat tinggal kami. Perancangan kami pada awalnya untuk ke sana selama tiga hari dua malam iaitu daripada hari jumaat sehingga hari ahad. Namun begitu atas hal-hal yang tidak dapat dielakkan kami terpaksa untuk menyingkatkan percutian kami selama dua hari satu malam sahaja iaitu daripada hari sabtu sehingga ahad sahaja. Walaupun perancangan kami untuk bercuti dilakukan dalam waktu yang singkat  namun, kami tetap membuat persiapan awal sebelum ke destinasi kami. Sehari sebelum kami bertolak ke sana, kami membuat persiapan dengan mengemas pakaian yang perlu untuk dibawa ke sana.

Setelah tiba pada hari yang kami akan bertolak ke Melaka. Ibu mengejutkan kami seawal tujuh pagi untuk melakukan persiapan. Saya membantu ibu untuk menyiapkan mee goreng dan roti sardin sebagai sarapan kami pada pagi tersebut. Kami juga membawa sedikit bekalan roti sardin untuk dimakan di dalam kereta sewaktu dalam perjalanan nanti. Selepas mengambil sarapan kami memasukkan bagasi pakaian dan barang-barang keperluan ke dalam kereta. Kami memulakan perjalanan seawal jam sembilan pagi. Kami bergerak lebih awal adalah kerana untuk mengelakkan kesesakkan lalu lintas. Hal ini adalah kerana pada waktu hujung minggu kebiasaannya jalan akan sesak lebih-lebih lagi trafik kearah Melaka kerana Melaka juga merupakan antara pusat pelancongan dan menjadi tarikan pengunjung. Perjalanan kami mengambil masa selama dua jam. Sepanjang perjalanan juga kami telah singgah di kawasan rawat dan rehat yang berada di Seremban dan juga di Ayer Keroh Melaka. Hal ini kerana dua kawasan rawat dan rehat ini merupakan antara yang terkenal dan besar yang menjadi daya tarikan sebelum kami sampai ke Melaka. Kami tiba di kawasan hotel pada jam sebelas pagi. Oleh kerana masih awal dan belum tiba waktu untuk kami daftar masuk ke hotel. Kami mengambil keputusan untuk singgah di pantai Klebang. Pantai Klebang merupakan salah satu daya tarikan pelancong di sana.

Kawasan Rawat dan Rehat Seremban

Kawasan Rehat dan Rawat Ayer Keroh

Perjalanan kami dari kawasan hotel ke Pantai Klebang mengambil masa dalam sepuluh minit. Di Pantai Klebang terdapat ramai pelancong yang terdiri daripada dalam dan luar  negara. Terdapat juga sekumpulan pelancong luar negara yang berada di situ. Suasana di kawasan pantai Klebang sangat meriah dengan adanya gerai-gerai jualan di sepanjang pantai. Hal ini merupakan antara salah satu tarikan pelancong dan juga dapat menjadi salah satu sumber ekonomi penduduk setempat di kawasan tersebut. Setelah selesai berjalan-jalan di sekitar kawasan Pantai Klebang, kami berhasrat untuk ke kawasan Pantai Klebang yang berada di sudut lain. Di mana kawasan ini pernah tular dengan pemandangan padang pasir dan sangat cantik  untuk mengambil gambar di kawasan  tersebut. Oleh itu, kami sekeluarga meneruskan perjalanan dan mencari di aplikasi “waze” kawasan tersebut. Namun begitu, kami telah sesat dan tidak menjumpai kawasan tersebut. Oleh kerana kami semua sangat teringin untuk melihat kawasan tersebut, kami tetap meneruskan perjalanan dengan menanyakan arah kepada penduduk setempat. Kami menanyakan arah untuk ke kawasan tersebut kepada seorang lelaki yang sedang duduk santai di bawah pokok berhampiran kawasan yang kami lalui. Beliau menunjukkan arah yang tepat serta menjelaskan cara untuk kami sampai ke kawasan tersebut.
Setelah tiba di kawasan padang pasir Klebang, kami meletakkan kenderaan di kawasan yang disediakan dimana terdapat kenderaan-kenderaan lain juga disitu. Kami juga  menanyakan arah untuk ke kawasan padang pasir Klebang tersebut kepada orang tempatan yang berada di kawasan parkir kereta. Pemuda tersebut menyatakan bahawa kami perlu untuk berjalan kaki kerana untuk kawasan padang pasir Klebang tidak boleh membawa kenderaan. Oleh kerana, kami amat teruja untuk mengetahui bagaimana situasi di padang pasir Klebang kami tetap gigih untuk berjalan ke kawasan tersebut. Perjalanan kami untuk sampai ke kawasan padang pasir Klebang mengambil masa selama sepuluh minit untuk sampai ke destinasi. Jam menunjukkan jam 12 tengahari dan cuaca amat panas ketika itu. Setelah penat berjalan akhirnya kami tiba di destinasi yang dituju. Pemandangan di kawasan tersebut amat cantik dan menarik perhatian. Terdapat banyak timbunan-timbunan pasir di kawasan tersebut. Ramai pelancong yang berada di sekitar kawasan berkenaan untuk mengambil gambar sebagai kenang-kenangan.

Setelah selesai bergambar di kawasan padang pasir Klebang kami terus bertolak  untuk daftar masuk ke hotel kami. Hotel kami berada di kawasan Plaza Mahkota. Nama hotel yang kami duduki ialah SUNSUI Hotel Melaka. Layanan yang diberi oleh penyambut tetamu di hotel tersebut adalah sangat baik. Setelah selesai daftar masuk kami terus menuju ke bilik kami. Setelah mendaftar masuk kami berehat seketika di bilik untuk menyegarkan diri dan solat zohor. Seterusnya pada jam 2.30 petang kami terus keluar untuk makan tengahari. Kami telah memilih kedai di kawasan berhampiran dengan hotel kami. Sewaktu makan tengahari kami hanya makan nasi campur dan kami juga mencuba lauk yang terkenal di Melaka iaitu asam pedas Melaka.

Hotel penginapan kami di Melaka

Setelah selesai makan kami berjalan kaki ke kawasan Menara Taming Sari. Menara ini merupakan antara salah satu mercu tanda yang terdapat di Melaka. Sesudah saja kami sampai di dataran berhadapan Menara Taming Sari kami terus membeli tiket untuk menaiki Menara tersebut. Kami beratur panjang untuk menunggu giliran bagi menaiki Menara Taming Sari. Setelah tiba giliran kami, pekerja yang bertugas menunjukkan arah kepada kami untuk duduk di kawasan yang ditetapkan. Ketika menaiki Menara Taming Sari saya dapat melihat pemandangan seluruh Melaka kerana menara ini berpusing 360 darjah. Selain itu, antara tarikan yang dapat dilihat ialah Selat Melaka. Sepanjang tempoh kami berada di dalam Menara Taming Sari itu, kami juga di beri info dan penerangan berkenaan dengan pemandangan yang kami lihat melalui audio yang telah disediakan. Ianya merupakan pengalaman yang menyeronokkan dan mempunyai perisian yang baik.

Menara Taming Sari

Setelah selesai menaiki Menara Taming Sari kami kembali semula ke hotel penginapan kami untuk berehat dan membersihkan diri. Kami meneruskan perjalanan kami di belah malam pula dimana kami merancang untuk ke Jonker Walk. Di Jonker Walk merupakan antara daya tarikan pada waktu malam di Melaka. Sepanjang Jonker Walk juga terdapat bermacam kraf-kraf tangan serta makanan yang unik. Kami juga membeli makan malam kami di kawasan tersebut. Antara yang menjadi tarikkan di Jonker Walk ialah air kelapa Fatimah yang terdapat berhampiran dengan pintu gerbang Jonker Walk Street. Ianya menjadi tarikan kerana pelancong yang berkunjung terpaku dengan persembahan yang dilakukan oleh penjual tersebut . Seterusnya pada waktu tersebut antara  makanan yang telah tular ialah aiskrim pasu. Saya juga tidak melepaskan peluang untuk mendapatkan aiskrim tersebut. Setelah berjalan sepanjang Jonker Walk Street kami menikmati keindahan lampu-lampu beca yang terdapat di kawasan tersebut. Suasana pada waktu malam di sana adalah sangat meriah kerana setiap beca yang terdapat disitu mempunyai muzik dan lagu-lagu yang dimainkan bagi menarik perhatian pelancong. Kami pulang semula ke hotel pada jam 11 malam untuk berehat dan meneruskan aktiviti pada hari seterusnya.

Jonker Walk Melaka

Kami bangun pagi dan bersiap seawal sembilan pagi. Oleh kerana pakej hotel menyediakan sarapan pagi, pada pagi itu kami hanya menikmati sarapan pagi di hotel sahaja. Sarapan yang disediakan di hotel itu adalah dalam bentuk buffet dan terdapat pelbagai makanan sarapan pagi yang disediakan dan bersesuaian dengan citarasa pengunjung. Setelah selesai dengan sarapan kami meneruskan perjalanan ke “river cruise” Melaka. Sepanjang perjalanan kami melalui susur air sungai Melaka. Pelbagai pemandangan dan keindahan yang dapat kami lihat. Antaranya terdapat kincir air lama yang sudah tidak digunakan. Kincir air itu juga dikenali sebagai Kincir Air Kesultanan Melaka.

Kincir Air Kesultanan Melaka

Seterusnya kami meneruskan perjalanan ke “River Cruise Melaka”. Perkara pertama yang kami lakukan ialah membeli tiket sebelum menaiki “river cruise” tersebut. Bagi River Cruise Melaka pelancong akan menaiki sebuah bot yang dapat menempatkan penumpang seramai 20 orang. Sepanjang menaiki bot tersebut kami dapat melihat pemandangan lukisan-lukisan seni dan mural yang terdapat  pada dinding-dinding bangunan. Selain itu, kami juga melalui Kampung Morten yang terkenal di Melaka. Sepanjang perjalanan kami di dalam bot tersebut terdapat sedikit penerangan yang dilakukan oleh pemandu bot dan juga audio yang dipasang untuk didengari oleh penumpang. Selain itu, sepanjang perjalanan juga kami telah melalui tujuh buah jambatan kecil yang diberi nama bersempena dan berkaitan dengan sejarah di negeri Melaka. Berhampiran dengan River Cruise Melaka juga terdapat sebuah ukiran kapal yang sangat besar dan dipanggil sebagai “Kapal Samudera”. Di dalam kapal itu merupakan sebuah muzium yang dipenuhi dengan patung-patung laksamana-laksamana daripada negeri Melaka yang terkenal dan juga penjajah yang pernah menjajah Melaka suatu ketika dahulu. Di dalam kapal itu juga terdapat info-info dan kisah-kisah sejarah yang dapat kita ketahui.

Kami meneruskan perjalanan untuk ke A Famosa dan bangunan-bangunan yang bersejarah. Di bangunan A Famosa terdapat banyak tinggalan dan tapak-tapak bekas penjajah yang pernah menjajah di negara kita. Di sepanjang tepi jalan juga terdapat peniaga-peniaga yang menjual barang-barang cenderamata yang melambangkan negeri Melaka antaranya seperti rantai kunci yang mempunyai lambang-lambang bangunan bersejarah di Melaka. Seterusnya kami melalui bangunan-bangunan merah Melaka atau dikenali sebagai Stadthuys. Di kawasan itu terdapat ramai pelancong-pelancong daripada luar negara yang sedang mengambil gambar dan bersiar-siar di sekitar kawasan tersebut.

Bangunan Stadthuys

Setelah itu, ayah mempelawa saya untuk menaiki beca  hal ini kerana hanya saya di dalam keluarga yang tidak pernah menaiki beca sebelum ini. Saya juga tidak melepaskan peluang yang ditawarkan oleh ayah saya dan saya juga mengajak kakak saya untuk menemani saya menaiki beca dengan bayaran sebanyak RM45 ringgit sahaja. Semasa menaiki beca pakcik yang membawa kami juga sangat ramah dan beliau banyak menanyakan soalan kepada kami. Kami juga sempat bersembang dan beliau menceritakan bahawa beliau sudah lima tahun membawa beca di Melaka.

Setelah selesai berjalan-jalan di sekitar kawasan tersebut, kami semua pulang semula ke hotel untuk daftar keluar. Kami daftar keluar kira-kira jam 12.30 tengahari. Setelah selesai daftar keluar kami telah pergi untuk makan tengahari di sebuah kedai peranakan atau dikenali sebagai baba nyonya yang terdapat di kawasan Bandar Hilir Melaka. Makanan yang dihidangkan sangat sesuai dengan citarasa saya sebagai seorang orang melayu. Setelah selesai makan kami semua bergerak semula ke Pantai Klebang yang telah kami kunjungi pada hari Sabtu. Hal ini adalah kerana Melaka sangat terkenal dengan “coconut shake” Klebang. Oleh itu, kami singgah semula ke Pantai Klebang untuk menikmati minuman di sana. Suasana di gerai “coconut shake” tersebut sangat ramai dan kami perlu untuk beratur panjang. Setelah selesai  minum di sana kami semua bertolak pulang ke rumah kira-kira jam 2.30 petang. Trafik ketika itu agak sedikit sesak kerana pada hujung minggu kebiasaannya Melaka akan sesak dengan pengunjung dan pengguna jalan raya. Kami tiba di rumah pada jam 5.30 petang dan semuanya berada dalam keadaan yang selamat.
        Berikut merupakan pengalaman saya ketika melancong di Melaka bersama keluarga. Ini merupakan antara pengalaman dan kenangan yang tidak dapat dilupakan walaupun perancangan kami untuk ke sana dilakukan dalam masa yang singkat. Namun begitu, saya tetap berhasrat untuk kembali semula ke negeri Melaka. Hal ini kerana Melaka merupakan negeri yang indah dan kaya dengan budaya serta tinggalan-tinggalan sejarah lama. Terdapat pelbagai cerita yang menarik di setiap sudut negeri Melaka. Selain itu, saya juga berhasrat untuk kembali semula ke negeri Melaka kerana terdapat banyak lagi tempat yang saya belum terokai antaranya taman buaya, taman rama-rama dan juga Zoo Melaka. Selain itu, saya juga bercadang untuk kembali semula ke Melaka dan menaiki River Cruise Melaka sekali lagi tetapi di waktu malam. Hal ini kerana ada yang menyatakan bahawa suasana pada waktu malam adalah lebih cantik berbanding pada waktu siang. Namun begitu, untuk percutian akan datang kami akan membuat persiapan dengan lebih terperinci kerana jadual aktiviti kami tidak berlaku sepenuhnya seperti yang dirancang. Persiapan yang teliti adalah amat penting sebelum kita memulakan sesuatu pelancongan.