Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Thursday, October 17, 2019

PULAU LANGKAWI, PULAU PENUH LAGENDA

Nama penulis: Mohd Izwadi Bin Mat Ali (A169738)

Pelancongan merupakan gerakan sementara manusia ke destinasi lain di luar tempat tinggal dan tempat kerja yang biasa, kemudahan yang disediakan untuk memenuhi keperluan mereka dan kegiatan yang mereka lakukan selama tinggal di destinasi mereka tersebut. Pelancongan dianggap sebagai salah satu aspek kemewahan kerana tidak semua orang mampu untuk melancong. Hanya segelintir orang orang yang mempunyai masa dan wang sahaja dapat melakukan aktiviti pelancongan ini. Pelancongan merupakan sektor yang melibatkan peranan yang saling berkaitan antara pihak kerajaan, bukan kerajaan dan juga orang awam. Berdasarkan World Tourism Organization mendefinsikan pelancongan merupakan yang merangkumi semua perjalanan yang mengambil masalebih 24 jam sama ada untuk berekreasi, berniaga, belajar, tujuan kesihatan dan sebagainya.

Berdasarkan kajian yang dibuat oleh Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia, para pelancong mengunjungi negara Malaysia keranan beberapa sebab seperti perniagaan, percutian dan sebagainya. Pada masa ini, pelancongan menjadi satu bidang pelaburan yang dapat membawa kepada pertumbuhan industri-industri lain yang menjadi penambah dalam pembangunan Malaysia untuk manjadi negara maju pada tahun 2020. Antara aspek yang perlu diberi penekanan dalam pembangunan pelancongan adalah pembekal barangan, kewujudan pelancong, kerajaan dan juga negara yang menjadi tuan rumah untuk destinasi pelancongan. Terdapat 2 bahagian utama dalam sistem pelancongan yang memainkan peranan penting dalam menentukan perkembangan dan kemajuannya iaitu bahagian pasaran dan pembekalan. Pelancongan adalah satu agenda kerajaan kerana ia sangat berpotensi dalam bidang sosial, alam sekitar dan ekonomi. Kerajaan Malaysia telah memainkan peranan yang penting dalam memulakan undang-undang dan rangka kerja industri bagi membincangkan tentang peningkatan pelancongan ke Malaysia. Kajian yang telah dibuat oleh Program Transformasi Ekonomi (ETP), Dasar Pelancongan Negara (NTP), Rancangan Fizikal Negara (FHN) Local Agenda 21 (LA21) membuktikan bahawa ketibaan pelancong asing ke negara Malaysia telah meningkatkan penadapatan per kapita Malaysia dari tahun ke tahun.

Antara pusat pelancongan utama yang terdapat di Malaysia ialah Pulau Langkawi. Pulau Langkwi merupakan salah satu daerah dalam negeri Kedah Darul Aman. Pulau Langkawi diberi status bebas cukai pada tahun 1987. Kini, pulau yang kaya dengan  keindahan alam semula jadi dan lagenda masa silam ini telah menampilkan diri sebagai salah satu destinasi pelancongan yang popular di Malaysia. Langkawi merupakan sebenarnya merupakan suatu gugusan pulau di mana Pulau Langkawi merupakan yang terbesar diikuti Pulau Banggi dan Pulau Langkawi. Pulau Langkawi merupakan salah satu pulau pelancongan yang menarik kerana mempunyai pelbagai kawasan yang menarik seperti Tugu Lang di Dataran Helang,  jambatan gantung di atas kanopi hutan hujan, Pantai Cenang dan sebagainya.

Berdasarkan pengalaman pelancongan saya bersama keluarga amatlah menarik dan sangat bermakna. Salah satu destinasi pelancongan yang kunjungi ialah Pulau Langkawi yang terletak di negeri Kedah, negeri jelapang padi. Kami sekeluarga tinggal di Kedah, jadi mudahlah segala urusan untuk urusan melalui dialek yang digunakan. Rancangan untuk melancong di Pulau Langkawi adalah dari ayah saya iaitu Mat Ali Bin Ismail ketika musim cuti sekolah pada tahun 2015. Memandangkan saya pada itu baru sahaja menamatkan persekolahan di peringkat sekolah menengah, jadi perasaan teruja dan gembira itu amatlah membuak-buak. Hal ini kerana boleh dianggap sebagai hadiah atau ganjaran kepada saya walaupun keputusan peperiksaan SPM belum rasmi dikeluarkan. Nak dijadikan cerita, kami sekeluarga menyiapkan segala urusan tiket feri pergi dan balik, tempahan hotel, segala kelengkapan seperti pakaian, barangan keperluan dan barangan peribadi dua minggu sebelum tarikh kami bertolak. Hal ini kerana ayah saya tak ingin keperluan sebegini dilakukan pada saat-saat akhir bagi mengelakkan perkara yang tidak diinginkan berlaku seperti kehabisan tiket dan sebagainya. Kami sekeluarga sangat gembira kerana dapat meluangkan masa bersama dalam satun keluarga. Hal ini kerana saya merupakan pelajar di Sekolah Berasrama Penuh (SBP) iaitu Sekolah Menengah Sains Kubang Pasu. Jadi masa bersama keluarga sangat sedikit dan terhad berbanding sekolah harian biasa di mana mereka tinggal bersama keluarga sepanjang bersekolah.

Kami memulakan perjalanan kami dengan menaiki kereta dari Jitra ke Kuala Perlis. Setelah tiba di Kuala Perlis, kami terpaksa menunggu feri selama sejam tiga puluh minit kerana kami sampai di sana 30 minit awal ditambah dengan penagguhan perjalanan feri selama sejam kerana mempunyai masalah teknikal yang tidak boleh dielakkan. Keadaan di stesen feri tersebut sangatlah sesak memandangkan cuti sekolah dan banyak pelancong asing yang ingin ke Pulau Langkawi. Jadi kami terpaksa bertolak antara satu sama lain untuk naik ke dalam feri kerana tidak ada pengawal yang mengawal di pintu masuk tersebut. Walau bagaimanapun keadaan tetap terkawal dan tidak berlaku sebarang perghaduhan di situ. Kami sekeluarga memperoleh tempat duduk yang selesa dan tidak ada satu pun dari kami yang tertinggal. Keadaan didalam feri terkawal dan tak terlalu bising kerana pihak pengurusan memasang rancangan yang menarik di kaca televisyen, jadi para penumpang seakan-akan asyik menonton rancangan tersebut.
Setelah 1 jam perjalanan dari jeti Kuala Perlis ke Pulau Langkawi, akhirnya kami tiba di jeti Kuah. Kami disambut dengan satu suasana yang sangat cantik dengan adanya Tugu Lang. Kami sekeluarga tidak melepaskan peluang untuk bergambar walaupun agak penat tetapi kami sangat gembira dan teruja. Kami teruskan perjalanan ke Baron Hotel yang berdekatan Pantai Cenang. Kami berehat sebentar untuk mengemas barang-barang yang dibawa di samping untuk merehatkan badan setelah menempuh perjalanan yang memenatkan. Pada petangnya kami mengambil peluang untuk berjalan-jalan di sekitar Pantai Cenang. Suasana di situ sangat tenang dengan tiupan angin timur di tambah dengan pancaran matahari terbenam. Ramai pelancong termasuk kami sekeluarga yang mengambil kesempatan untuk bergambar kerana pemandangan di situ sangat menarik. Pada malamnya, kami sekeluarga menikmati juadah yang tersedia di hotel tersebut sahaja keadaan pada malam tersebut tidak mengizinkan akibat hujan. Kami sekeluarga hanya meluangkan masa dengan menonton drama di kaca televisyen.
Pada keesokan harinya, kami sekeluarga meneruskan perjalanan kami ke beberapa tempat yang ada di Langkawi. Destinasi pertama yang kami tuju iaitu Cable Car Langkawi. Kami mengambil masa 1 jam dari hotel kerana kedaan jalan raya yang agak sesak. Setelah tiba di situ kami terpaksa menunggu selama setengah jam sebelum dapat menaiki Skycab. Sepanjang perjalanan di situ , kami sekeluarga kelihatan sangat teruja dengan pemandangannya kerana  pemandangan laut dihiasi dengan pulau-pulau kecil yang mengelilingi Pulau Langkawi. Keadaan yang tinggi membuatkan kami agak gayat ketika berada di atas dengan ketinggian 708 meter dari aras laut. Terdapat banyak tempat yang menarikn seperti SkyRex, SkyDome, SkyBridge, 6D Cinemotion dan 3D Art Langkawi. Kami sekeluarga mengambil masa sepanjang hari untuk melawati semua tempat-tempat tersebut. Banyak pengalaman yang kami peroleh sepanjang melawati tempat-tempat tersebut.
Pada malamnya, ayah membawa kami sekeluarga untuk menikmati makanan laut di Sajian Murni Restoran berhadapan dengan Langkawi Prade. Makanan- makanan laut seperti ikan, udang, sotong dan ketam kami jamah. Ayah sempat berkongsi makanan-makanan tersebut di laman muka buku kepada rakan-rakannya yang lain. Hal ini kerana makanan di situ sangat sedap kerana bahan basah yang digunakan adalah bahan basah yang segar. Ramai pelanggan yang mengunjungi restoran kelihatan sangat menikmati makanan yang disediakan. Setelah selesai menjamu selera di Sajian Murni Restoran, kami bersiar-siar di kawasan Pantai Cenang untuk menyaksikan pertunjukan api yang dipersembahkan oleh “orang api”. Pertunjukan beliau sangat memukau sehinggakan penonton-penonton di situ takhenti-henti menepuk tangan. Setelah itu, kami sekeluarga pulang ke hotel kerana hari sudah lewat malam dan tidak bagus untuk kesihatan kerana saya mempunyai seorang adik kecil yang sudah mengantuk.
Pada keesokan harinya iaitu hari terakhir kami di Pulau Langkawi. Saya dan keluarga sangat sedih kerana sudah tiba masanya kami pulang ke tanah besar. Kami mengemas barang-barang keperluan dan bertolak pulang. Sebelum itu, kami sempat singgah di Haji Ismail Group (HIG) untuk membeli coklat dan cenderamata kepada ahli keluarga yang lain. Harganya di situ sangat murah sehinggakan kami membelanjakan 3 bakul yang dipenuhi coklat seperti Ritter Sport, Daim, Cadburry dan sebagainya. Harga di situ sangat berpatutan kerana seperti yang kita tahu Langkawi merupakan Pulau bebas cukai. Setelah berbelanja di situ, kami terus berangkat ke Jeti Kuah. Kami agak lewat sampai berdasarkan waktu sebenar akibat kemalangan kecil yang berlaku dalam perjalanan kami ke jeti. Kami bergegas untuk mengejar feri, tetapi semuanya berjalan lancar kerana feri belum bergerak.setelah lima minit sampai di jeti Kuah, baru feri mula bergerak. Kami sangat bersyukur kerana tidak terlepas feri. Kami sekeluarga selamat sampai di Kuala Perlis dan terus pulang ke Jitra.
Harapan saya, kami sekeluarga dapat lagi melancong ke mana-mana destinasi pelancongan yang terdapat di Malaysia. Hal ini kerana pengalaman sayan dan keluarga bercuti di Pulau Langkawi sangat memuaskan. Walaupun agak penat, tapi pengalaman tersebut mengajar saya bahawa terdapat banyak detinasi-destinasi pelancongan yang menarik yang terdapat di malaysia. Harapan saya, pihak kerajaan Malaysia akan terus menaiktaraf dan membangunkan lagi sektor pelancongan yang terdapat di Malaysia.