Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Thursday, October 17, 2019

KOTA KINABALU, SABAH

Nama penulis: Muhammad Faizol Bin Ibrahim (A170790)

Berdasarkan pengalaman melancong bersama keluarga setakat ini boleh dikatakan hampir seluruh negeri di Malaysia sudah saya lawati. Sememangnya keluarga kami minat bercuti di kawasan yang menarik tetapi masih mengikut bajet yang mencukupi bagi tidak berlaku lebihan belanja atau pembaziran.Boleh dikatakan setiap tempat yang kami pergi ini kebiasaannya pergi tanpa dirancang atau sengaja maksudnya pergi secara terjah asalkan sampai melainkan kawasan yang jauh yang perlu melibatkan perancangan yang lebih teliti.
         Untuk pengalaman bercuti bersama keluarga, saya akan berkongsi pengalaman ketika bercuti di negeri di bawah bayu iaitu Sabah pada tahun 2014 atau bersamaan umur saya mencecah 16 tahun. Sejujurnya ini adalah kali pertama saya menaiki kapal terbang jadi ini menajdikan percutian yang paling teruja yang pernah saya lalui. Saya menaiki penerbangan Air Asia di LCCT, Sepang dan mendarat di Lapangan Terbang Kota Kinabalu, Sabah. Hendak dijadikan cerita kebetulan syarikat penerbangan Air Asia pada waktu itu sedang membuat jualan promosi harga tiket penerbangan dan kami tertarik dengan harga ditawarkan lalu kami memilih Kota Kinabalu, Sabah sebagai destinasi pilihan kami dengan kadar harha RM110 untuk tiket pergi dan balik dan ianya sangat murah dan berbaloi untuk kami sekeluarga.Percutian kami sekeluarga adalah selama 5 hari 4 malam dan menginap di sebuah ‘homestay’ untuk penginapan yang lebih selesa. Untuk memudahkan pergerakan kami semas percutian ini, kakak saya telah menempah kereta sewa bagi memudahkan perjalanan kami. Pada hari pertama, kami tidak banyak melawat tempat-tempat menarik di Kota Kinabalu memandangkan kami tiba lebih kurang jam 6 petang dan hanya singgah makan untuk makan malam dan berehat sahaja untuk perjalanan pada hari berikutnya.
       Pada hari kedua pula, destinasi yang dituju ialah Kundasang iaitu sebuah kawasan peranginan tanah tinggi popular di Sabah malahan Malaysia. Kami bergerak dalam lingkungan jam 7.30 pagi memandangkan waktu subuh lebih cepat sejam berbanding di Semenanjung.Perjalanan telah mengambil masa selama sejam setengah dari homestay kami menginap dan sepanjang perjalanan pemandangan hijau sememangnya memukau pandangan kami yang sekurangnya mengurangkan rasa penat berjalan. Sebelum itu, kami telah berhenti sarapan di Pekan Nabalu, sebuah kawasan yang sangat cantik dan terbaik untuk melihat puncak Gunung Kinabalu.Setiba di Kundasang kami telah melihat keindahan Gunung Kinabalu yang tersegam indah dan kami tidak melepaskan peluang untuk bergambar. Cuaca di sana sememangnya dingin lagi mendamaikan di samping hujan renyai-renyai pada ketika itu. Kami juga berkesempatan pergi ke kawasan ternakan lembu yang dikenali sebagai ‘Dairy Farm’ di mana seolah-olah kita berada di New Zeland yang berlatar-belakangkan Gunung Kinabalu yang indah. Selepas itu, kami singgah di Memorial Perang Kundasang yang mana memorial ini dibina untuk didedikasikan kepada tentera British dan Australia yang meninggal dunia di  Sandakan semasa perjalanan mereka ke Ranau.Uniknya kematian tentera ini juga mendapat pengiktirafan akan penderitaan dan pengorbanan mereka oleh penduduk asli Sabah. Setelah puas berjalan di Kundasang, kami pulang ke homestay kami untuk berehat dan kami juga sempat ke Pekan Tamparuli yang sememangnya terkenal dengan Jambatan Tamparuli. -+Saya dan sekeluarga tidak melepaskan peluang untuk merasai sendiri jambatan gantung itu. Selepas itu kami pulang berehat untuk perjalanan pada hari seterusnya.

Dairy Farm, Kundasang
        Pada hari ketiga percutian, destinasi yang kami tuju ialah pergi ke Pulau Manukan yang mempunyai keindahan kehidupan marin. Kami ke sana dengan menaiki bot dan sebelum itu kami membeli tiket di Jesselton Point. Di sini segala perkhidmatan pengangkutan air disediakan sama ada bot atau feri. Di sini mereka telah menawarkan beberapa pakej seperti melawat kesemua pulau yang diwartakan sebagai Taman Marin Tunku Abdul Rahman yang merangkumi 4 pulau popular iaitu Pulau Mamutik, Pulau Manukan, Pulau Gaya dan Pulau Sapi. Kami memilih Pulau Manukan berserta aktiviti ‘snorkelling’ memandangkan Pulau Mamutik telah ditutup pada waktu itu kerana dalam penyelenggaraan. Sewaktu perjalanan ke pulau kami telah  menikmati keindahan laut yang membiru. Sampai di sana saya agak terpegun kerana dapat melihat kejernihan air yang menghijau sehingga menampakan segala kehidupan di dasar laut di sekitar jeti Pulau Manukan itu dan antara yang menarik perhatian saya haiwan Landak Laut yang sememangnya sukar untuk dijumpai di pantai biasa terutama di kawasan Semenanjung. Setiba di sana kami terus mencari tapak untuk berkelah dan saya tidak melepaskan peluang untuk bermandi-manda di laut. Air lautnya yang sungguh jernih sehingga menampakan pelbagai jenis ikan di dalamnya. Dari segi makanannya pula di pulau ini agak mahal kerana mungkin kawasan tumpuan pelancongan dan kami sememangnya membuat persiapan awal dengan membawa bekal. Setelah  puas bermandi-manda, saya telah bersiar-siar di kawasan pulau bagi melihat keindahan ciptaan tuhan yang sememangnya tiada tanding nilainya. Setelah hampir 3 jam berada di Pulau Manukan, kami kembali ke Jessolton Point untuk makan tengah hari di sebuah restoran dan solat di surau yang disediakan. Setelah siap kesemuanya, kami meneruskan pergerakan kami ke kawasan tumpuan di Kota Kinabalu iaitu Pasar Filipina. Di sini boleh dikatakan hampir 65 peratus barangan yang djual adalah berkaitan kraf tangan dan barangan tradisional masyarakat Sabah. Keluarga saya tidak melepaskan peluang untuk membeli sebagai kenangan dan ada yang membeli sebagai cenderamata untuk kenalan masing-masing. Setelah penat membeli-belah di Pasar Filipina, kami meneruskan perjalanan ke Menara Jam Atkinson di mana situ mampu melihat hampir keseluruhan Bandaraya Kota Kinabalu. Akhirnya kami pulang ke homestay setelah penat berjalan seharian.

Jeti Pulau Manukan
        Pada hari keempat pula, kami meneruskan percutian kami untuk berjalan-jalan di sekitar Bandar Kota Kinabalu. Kebetulan pada hari itu adalah hari minggu dan kami bertuah untuk mengunjungi Pasar Tamu yang dibuka hanya pada hari minggu dan pada waktu siang hari. Di sini pelbagai jenis jualan boleh didapati dari jualan jenis barang basah sehingga jenis makanan yang pelbagai dan menarik. Sememangnya ramai yang mengunjungi Pasar Tamu sehingga sesak dan padat. Selepas puas berjalan di Pasar Tamu kami terus menuju ke Muzium Sabah. Sebelum itu kami solat Zohor di Masjid Negeri yang merupakan masjid terbesar di negeri Sabah. Seterusnya kami terus menuju destinasi yang dituju iaitu Muzium Sabah. Bagi saya muzium agak besar kerana mempunyai dua tingkat dan didalamnya mempamerkan pelbagai khazanah dan warisan yang tidak terhad kepada warisan dan kebudayaan peribumi Sabah tetapi turut mempamerkan etnografi, arkeologi, sejarah, numismatik, seni-sejarah, botani, koleksi zoologi dan mineralogi dari seluruh negeri. Ini menjadikan Muzium Sabah tidak memfokuskan kepada sesebuah aspek tetapi merangkumi kepelbagaian persekitaran dari zaman purba sehingga kemajuan pada zaman moden ini. Pada sebelah malamnya pula, kami tidak melepaskan peluang untuk merasai makanan laut di sebelah Pasar Filipina di sebuah kawasan lapang yang sememangnya syurga ‘seafood’ di sini. Kami telah menjamu makanan laut antaranya ikan bakar, kupang masak sambal, sotong goring dan banyak lagi. Kepelbagaian juadah makanan laut di sini sememangnya menarik pengunjung yang hadir dari dalam atau luar negara. Setelah kenyang makan, kami semua pulang untuk berehat dan bersiap untuk pulang pada hari keesokannya.

Bandar Kota Kinabalu
          Pada hari terakhir, tidak banyak tempat yang kami tuju memandangkan tiket berlepas kami pada jam 3.30 petang dan kami ‘checkout’ dari homestay pada awal pagi untuk memudahkan urusan. Sebelum pergi ke Lapangan Terbang Kota Kinabalu, kami menikmati pemandangan terkahir di Sabah iaitu di Pantai Tanjung Aru yang hanya bersebelahan dengan lapangan terbang tersebut. Di sini angin sepoi-sepoi menerpa kami seolah-olah tahu pemergian pulang kami. Setelah jam menunjukkan pukul 12 tengah hari, kami kembali ke lapangan terbang dan memulangkan kembali kereta sewa. Demikianlah sedikit pengalaman saya bersama ketika bercuti di negeri Sabah.Jika ditanya di mana destinasi yang saya ingin pergi kembali, sudah tentu saya mahu pergi ke negeri Sabah kerana di sana keindahan alam semula jadi masih lagi kebanyakkannya terpelihara dengan flora dan faunanya masih tersergam indah. Selain itu juga masyarakat Sabah yang mempunyai berbilang kaum wujud suasana yang harmoni dan melayani pelancong dengan baik sedikit meanarik perhatian saya untuk ke sana lagi. Sekian pengalaman saya bersama keluarga dalam melancong setakat ini. Yang pasti saya masih belum pernah menjejakan kaki ke luar negara dan sudah tentu saya pula mahu membawa keluarga saya untuk melancong di luar negara kerana itulah hasrat saya jika diberi kesempatan dan peluang pada suatu hari nanti.