Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Sunday, October 13, 2019

TANAH TINGGI CAMERON, PAHANG

Nama penulis: Farah Nazirah binti Mohd. Nadzri (A169956)


            Keluarga saya bukanlah seperti keluarga yang lain. Yang suka pergi melancong, yang suka berjalan ke tempat-tempat terkenal samada di dalam negara mahupun di luar negara. Mungkin kerana abah jenis suka duduk dirumah sahaja. Namun, tidak menjadi penghalang utama untuk keluar dari rumah, melihat keindahan ciptaanNya di muka bumi ini. Bukanlah kali pertama melancong tetapi ini adalah salah satu cerita yang ingin saya kongsikan kepada semua, iaitu pada tahun 2010 di Cameron
Highlands, Pahang.
            Waktu itu saya berusia 12 tahun iaitu calon UPSR tahun 2010. Saya ingat lagi waktu itu saya baru pulang dari tuisyen pada waktu lewat petang. Saya keluar bermain di hadapan rumah sekejap sahaja kerana waktu itu sudah memasuki waktu Maghrib. Mama panggil nama saya pulang ke rumah. Selesai mandi, saya menolong mama di dapur untuk siapkan makan malam. Semua ahli keluarga duduk di meja makan menjamu selera. Mama dan abah memberitahu berita gembira bahawa kami akan pergi bercuti di Cameron Highlands! Saya dan adik perempuan saya bersorak gembira, membayangkan tempat yang sejuk berkabus, memakai jaket tebal berbulu dan bercakap mengeluarkan asap. Tidak dilupakan adik lelaki bongsu saya yang ketawa keriangan tidak mengetahui apa yang berlaku sebenarnya. Mama beritahu kami akan pergi pada hujung tahun pada bulan 12. Tetapi, mama dengan abah memberi syarat pada saya bahawa jika saya mendapat keputusan peperiksaan yang cemerlang barulah dapat pergi melancong. Saya pegang kata-kata itu dengan harapan saya belajar bersungguh-sungguh dalam UPSR demi pergi ke Cameron Highlands!
            Hari makin hari, peperiksaan makin dekat. Kelas ganti di sekolah dan tuisyen luar makin giat dilakukan. Tiba hari peperiksaan, saya menjawab semua soalan dengan baik. Pada hari keputusan peperiksaan, syukur Alhamdulillah saya mendapat keputusan peperiksaan yang cemerlang iaitu 5A. Mama dan abah amat bangga dengan keputusan saya. Ramai mengucapkan tahniah kepada saya. Saya amat gembira kerana dapat keputusan yang cemerlang dan seterusnya, kami dapat pergi melancong ke Cameron Highlands. Sebelum terlupa, kami bukanlah pergi dengan keluarga kami sahaja, malah kami pergi dengan 3 lagi keluarga lain iaitu jiran-jiran kami. Saya amat gembira kerana dapat pergi dengan rakan-rakan jiran saya. Pada hujung minggu, kami keluar membeli jaket dan kasut sneaker, saya punya berwarna kuning manakala adik perempuanku berwarna biru gelap. Kami dua mendapat kasut sneaker berwarna merah jambu.
            Kami bertolak pada awal pagi sekitar pukul 2 pagi. Mama menyuruh kami adik-beradik untuk makan dahulu takut kelaparan semasa dalam perjalanan. Saya dan adik perempuanku tiada selera untuk makan kerana terlalu seronok, tidak sabra untuk pergi melancong. Kami juga memakai baju jaket baru dan kasut baru di dalam rumah. Tepat pukul 2 pagi, kami sekeluarga bersama-sama dengan 3 keluarga yang lain bertolak menaiki kereta menuju ke destinasi. Perjalanan kami agak jauh iaitu dari Kedah ke Pahang menyebabkan saya dan adik saya kelaparan. Mujurlah mama membawa bekal untuk dimakan di dalam kereta. Selesai makan, kami pun tertidur kerana menunggu sampai ke destinasi.
           Kami sampai pada waktu Subuh seingat saya. Kami berhenti di surau yang berdekatan untuk solat Subuh. Suasana di Cameron Highlands pada waktu awal pagi amat sejuk. Udaranya nyaman dan segar sekali. Waktu itu baru lepas hujan. Saya ingat lagi waktu itu suhu disana dibawah 15℃. Selesai solat Subuh, kami mencari kedai makan untuk sarapan pagi. Kami menikmati makanan yang popular disini untuk sarapan pagi iaitu Nasi Lemak Sambal Strawberry. Saya merasa pelik kerana buah strawberry dibuat menjadi sambal nasi lemak. Namun, selepas merasa nasi lemak itu, rasanya sangat sedap dan mempunyai rasa yang unik. Disertai dengan air panas teh o strawberi. Itulah air minuman kegemaran saya selepas merasanya sehinggalah ke hari ini kerana rasanya yang manis buah strawberi dan mempunyai bau buah strawberi. Selepas sarapan, kami pergi ke Taman Agroteknologi MARDI Cameron Highlands.


            Mama dan abah pergi membayar tiket masuk manakala saya dan rakan-rakan yang lain pergi melihat kecantikan pokok-pokok bunga dan buah-buahan. Di pintu masuk seingat saya ada maskot Mickey Mouse. Adikku berlari ke mama selepas melihat maskot itu kerana takut. Suasana di tempat itu sangat sejuk dan segar di waktu pagi. Matahari mula keluar dari tempat tidurnya. Suhu di tempat mencecah 17℃. Selepas membayar tiket, kami dapat masuk ke Taman agroteknologi MARDI. Tempatnya sangat cantik kerana mempunyai pelbagai jenis bunga-bungaan yang saya tidak pernah tengok. Ada yang saya pernah tengok di televisyen, mungkin di kedai-kedai bunga di kawasan perumahan saya. Antaranya ialah bunga lavender, bunga ros, bunga hydrangea, bunga orkid dan lain-lain lagi. Tempatnya agak sedikit kabus dan basah dengan embun pagi. Terdapat air pancut dan kolam-kolam perhiasan di mana-mana tempat.  Kawasan ini seolah-olah berada di luar negara kerana reka bentuk bangunan ala-ala Inggeris dan cuaca yang sejuk berkabus seperti di London! Kami mengambil gambar di arca berbentuk teko dan cawan teh. Terdapat ladang buah strawberi, buah epal, buah anggur, tomato, salad dan sebagainya. Pokok-pokok disini sangat sihat dengan bunganya yang amat mekar dan buah-buahan yang membesar dengan baik. Taman agroteknologi ini sangat luas, mungkin saya tidak dapat meneroka di pelusuk tempat. Terdapat kiosk-kiosk kecil yang menjual pelbagai jenis makanan dan pokok perhiasan. Saya meminta kepada abah saya untuk membeli strawberi celup coklat, jagung kukus manis, air strawberi dan lain-lain. Usai melawati taman ini, kami bergerak ke ladang teh.





            Sesampainya kami disana, saya melihat betapa luasnya ladang teh itu. Kawasannya agak berbukit dan tanahnya agak sedikit lecah kerana cuaca awal pagi tadi hujan. Mujur saya memakai kasut yang bersesusaian. Ramai orang melawat ladang teh ini untuk melihat permandangannya yang sangat indah dengan kawasan di bukit serta udara yang segar. Mama mengambil gambar saya dan adik-adik dengan pelbagai gaya. Entah kemana gambar itu sekarang ini, mungkin sudah dipadam ataupun hilang. Walau bagaimanapun, memori itu tetap segar dalam ingatanku. Saya juga bergambar dengan rakan-rakan jiran yang lain untuk dijadikan memori kami bersama. Selepas sesi bergambar, kami pergi ke cafe Boh untuk menikmati teh Boh yang segar diambil dari ladang ini. Kami juga pergi ke Teh Bharat untuk membeli teh yang mempunyai pelbagai rasa seperti teh strawberi, teh lemon, dan sebagainya. Di bawah itu terdapat tempat penternakan sarang tebuan dalam penghasilan madu iaitu di Bee Farm tetapi tempatnya sedikit tidak terurus dan semak samun. Oleh kerana tempat itu agak membosankan, kami seterusnya pergi ke ladang strawberi.



            Kawasan ladang strawberi amat luas dengan buah strawberi yang masak ranum serta saiznya yang agak besar. Saya tidak ingat nama ladang strawberi itu, mungkin di Raju Hill, maklumlah mengimbas kembali tahun 2010. Disitulah kami memborong membeli strawberi dengan harga yang murah. Kami dibenarkan memetik buah strawberi sendiri bagi memuaskan permintaan masing-masing. Saya memetik buah strawberi yang besar-besar. Saya juga berpeluang menikmati makanan yang dijual disitu misalnya waffle strawberi, strawberi coklat, strawberi dengan krim putar, aiskrim strawberi dan sebagainya. Saya merasakan saya telah memakan strawberi yang terlalu banyak. Kami tidak pergi hanya satu ladang strawberi, kami seterusnya pergi ke ladang strawberi yang lain dimana kawasan tersebut sangat tinggi bukitnya. Kami terpaksa berjalan kaki untuk naik ke puncak sana. Harga buah strawberi sedikit mahal berbanding yang sebelum ini. Keluargaku tidak membeli apa-apa, hanya mengambil gambar sebagai kenangan sahaja. Manakala jiran-jiranku membeli strawberi disini kerana kualiti buah yang tinggi bersesuaian dengan harga berkenaan.



             Selepas itu, kami pergi ke Brinchang iaitu pasar yang menjual sayur-sayuran yang segar dipetik dari ladang sini. Mama dan abah serta jiran-jiran memborong membeli sayur-sayuran disini kerana harganya amat murah serta boleh didapati dengan kuantiti yang banyak dengan kualiti sayur yang tinggi. Saya melihat pelbagai jenis sayur yang berlainan bentuk dan warna yang mungkin tidak didapati di pasar-pasar biasa saya lihat di kawasan rumah saya. Mama membeli sejenis makanan yang pelik bagiku tetapi menarik iaitu cendawan goreng tepung dan bayam goreng tepung. Itulah kali pertama saya merasa makanan itu dan rasanya sangat sedap. Selepas membeli belah, kami mencari kedai makan untuk makan tengah hari. Walaupun sudah tengah hari, namun kesejukan masih terasa. Kami berehat untuk solat Zohor dan solat Asar di surau yang berdekatan.



            Walau bagaimanapun, cuaca ketika itu membataskan pergerakan kami untuk meneruskan perjalanan. Hujan amat lebat dan trafik agak sesak. Kami hanya mampu duduk di dalam kereta sambil makan makanan yang dibeli di pasar. Selepas hujan sedikit reda, kami berhenti di pasar malam untuk membeli belah sekali lagi sebelum pulang ke rumah. Banyak tempat yang kami tidak dapat pergi, ada yang terpaksa tutup untuk kerja-kerja pembaikian, ada yang tutup kerana cuti, dan selebihnya kerana cuaca yang tidak mengizinkan. Kenangan inin tidak akan saya lupakan sewaktu saya kecil kerana saya anggap ini adalah hadiah dari mama dan abah memperoleh keputusan yang cemerlang.
            Tips bagi melancong dengan keluarga ini bagi pendapat saya ialah pastikan waktu yang sesuai untuk pergi ke sesuatu destinasi, misalnya melihat ramalan cuaca terlebih dahulu. Selain itu, tidak disarankan pergi pada waktu-waktu kemuncak seperti cuti sekolah, hari minggu dan sebagainya untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas. Jika destinasi yang ingin dituju itu adalah kawasan yang suhunya rendah, pastikan membawa pakaian yang sesuai seperti jaket.


No comments:

Post a Comment