Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Sunday, October 13, 2019

TERENGGANU DARUL IMAN

Nama penulis: Nur Husnina binti Muhamad (A171942)

Penyu terdampar serta orang ramai tidak lari daripada pandangan aku sekeluarga. Angin sepoi-sepoi bahasa sambil menikmati keindahan laut alam ciptaan Tuhan menergah suasana mimpi aku. “Adik, bangun!” itulah perkataan pertama aku dengar daripada telinga aku selepas tidur lena semalam. Rupa-rupanya mimpi yang indah itu bukan sekadar mimpi kerana ayah aku bercadang untuk ke Pulau Redang setelah sekian lama kami sekeluarga tidak bercuti memandangkan kami adik- beradik masih sekolah tambahan pula, sekarang musim cuti sekolah selama seminggu. Semua sudah bersiap kecuali aku yang masih termenung di awang-awangan tentang kecantikan Pulau Redang. “Cepatlah pergi
bersiap nanti kena tinggal padan muka”, sergah kakak aku yang sedang bersiap untuk pergi bercuti. “Alah Pulau tu tak kemana pun”, balas aku, padahal dalam hati sudah tidak sabar untuk kesana. Dalam semua tengah bersiap, ibu dan ayah aku masing-masing sibuk dengan persiapan barangan serta memeriksa kereta supaya tidak ada satu barang pun yang tertinggal dan perjalanan kami sekeluarga selamat.
Tepat jam 9.30 minit pagi, aku sekeluarga bertolak dari rumah menuju ke Jeti Syahbandar. Ayah memilih jeti ini kerana jarak dari rumah kami menuju ke jeti ini lebih dekat berbanding dengan jeti yang lain. “Na na na na na ganu kita”, nyanyi kami adik- beradik dalam perjalanan ke jeti menunjukkan perasaan gembira bercampur tidak sabar untuk sampai ke sana. Jam menunjukkan pukul 10.40 minit pagi, kami telah sampai di Jeti Syahbandar. Jeti ini berdekatan dengan terminal bas, jadi ia tidak sukar untuk sesiapa sahaja bergerak dari terminal bas ke jeti ini kerana teksi banyak terdapat di situ. Sebelum menaiki bot, kami perlu membeli tiket menaiki bot serta tiket kemasukan ke Taman Laut Malaysia di kaunter. Bagi tiket Taman Laut Malaysia ia hanya valid selama 3 hari dan sekiranya, hendak ke Pulau Redang lebih daripada 3 hari ia perlu membeli tiket tambahan. Untuk pergi ke pelabuhan dari kaunter tiket, kami berjalan lebih kurang 100 meter untuk menaiki bot laju. Setelah sampai di pelabuhan bot laju, nampaknya pemandu bot sudah bersedia untuk membawa pelancong-pelancong ke destinasi yang tepat. Semua beg sudah ada tagging nama lokasi masing- masing jadi, kami tidak perlu risau atas keselamatan beg. Oleh itu, kami mengangkat barang-barang ke dalam bot. Masa perjalanan dari jeti ini ke Pulau Redang mengambil masa selama 2 jam. Kami sekeluarga sempat bergambar serta menikmati pelbagai keindahan alam semulajadi seperti laut kebiru- biruan dan sangat jernih, udara yang sangat segar serta matahari yang terpancar pada masa tersebut. “Wah! Cantiknya”, tegur kakak sambil menjeling aku. Rupa-rupanya kami telah sampai ke Laguna Redang Island Resort yang mana tempat kami untuk bermalam di situ. Lokasi tersebut dikelilingi dengan air laut yang sangat cantik. Bukan itu sahaja, resort ini terdapat kolam dikelilingi taman yang sangat cantik dan sesuai untuk kanak-kanak mandi-manda di situ. Kami berlari dari bot menuju ke bilik untuk ‘check in’. Setelah semua siap mengangkat barang masuk ke bilik, bermulalah hari pertama kami sekeluarga di sini. Pada jam 2.30 minit petang, masa untuk kami makan petang. Makanan yang disediakan sangat sedap. “Sampai menjilat jari kau dik!” tegur kakak aku. Selepas siap makan petang, kami melakukan aktiviti snorkeling. Dengan melakukan aktiviti ini, kami sekeluarga dapat berenang bersama penyu, ikan yang cantik dan jinak. Selain daripada itu, kami dapat melihat anak penyu serta anak jerung sepanjang trip snorkeling. Keindahan yang sangat mengagumkan tidak dapat disangkakan lagi. Bukan sahaja dapat berenang bersama penyu malahan pula kami dapat memberi makan secara langsung. Makanan seperti sotong ia dapat menarik minat penyu untuk dekat dengan seseorang. Kami melakukan aktiviti snorkeling selama 3 jam. Selepas itu, kami masuk ke bilik untuk bersiap- siap untuk solat dan makan malam. Setelah siap makan malam kami tidur dengan lena supaya dapat melakukan aktiviti pada keesokan hari dengan gembiranya.

Pada keesokan harinya, kami sekeluarga bersiap awal pagi untuk melakukan aktiviti pertama pada hari tersebut. Sebelum itu, makanan pagi dijamah terlebih dahulu. Resort ini mempunyai pelbagai restoran yang menghidangkan makanan tempatan, masakan antarabangsa, dalam buffet, medan selera, gaya a la carte dan sebagainya. Jadi, tidak usah risau bagi sesiapa yang ingin bermalam di sini. Kami memilih untuk makan hidangan pelbagai bufet dari masakan tempatan sehinggalah masakan antarabangsa. Oleh itu, aktiviti untuk hari kedua kami sekeluarga ialah meneroka Pulau Redang semasa trekking. Terdapat banyak haiwan dan pokok yang jarang ditemui dan ia boleh diamati melalui aktiviti berjalan kaki sahaja. Selepas 1 jam 30 minit kami meneroka, kami ke bilik untuk bersiap-siap makan tengahari. Makanan yang dipilih ialah tom yam siam, ikan siakap stim, sotong celup tepung dan sayur kailan dan minuman ialah jus oren. “Brppppppp”, kedengaran sendawa keluar dari mulut ayah aku. Kami tunduk malu. Setelah selesai makan, kami menyambung aktiviti yang seterusnya iaitu menyelam skuba. Kami adik- beradik berkesempatan mengambil gambar dalam laut bersama ikan. Kami melakukan aktiviti ini lebih kurang 3 jam. Selepas itu, kami pulang ke bilik kerana menyelam skuba amat memenatkan. Hari masih siang, kami hanya berada dalam bilik melihat pemandangan Pulau Redang yang sangat cantik tambahan dengan orang ramai yang mandi- manda di situ seperti dalam mimpi sahaja. Waktu asar sudah masuk, kami solat bersama-sama dan makan petang dijamah terlebih dahulu sebelum melakukan aktiviti petang. Gelanggang bola tampar sudah disediakan kami hanya perlu membawa bola sahaja untuk bermain. Aku dan ibu berlawan bersama ayah dan kakak. Pengalaman yang tidak dapat digambarkan kerana suka, gelak dan tawa kami berikan. Tiba- tiba sekumpulan pelancong datang menegur aku “excuse me, can we join you?”. “Yes you can”, balas aku. Kami bermain bersama-sama tanpa rasa sangsi atau janggal terhadap satu sama lain. Kami sekeluarga menuju ke bilik setelah matahari terbenam untuk bersiap makan malam bersama- sama. Selesai makan sahaja kami keluar menikmati udara malam di tepi pulau sambil ayah bercerita mengenai kehidupannya pada umur yang masih kecil. Aku lena dengan cerita tersebut sehingga tidak sedar sudah ada di atas katil.

Sedar tak sedar sudah hari ketiga kami sekeluarga berada disini. Hari tersebut bukan hari yang ditunggu- tunggu oleh aku dan kakak kerana banyak pengalaman serta ilmu yang kami peroleh ketika berada di Pulau Redang. Kami tidak melakukan aktiviti yang berat pada hari tersebut takut penat untuk pulang ke rumah. Oleh itu, ayah bercadang untuk mandi- manda di pulau sahaja sambil bermain bola air. “Dah siap mengemas ke?”, tanya ibu sebelum kami melangkah kaki untuk mandi- manda di pulau. “Sudah bu”, jawab kami adik-beradik serentak. Setelah siap mengemas, kami melangkah ke pulau untuk mandi bersama-sama sambil menghirup udara yang segar sebelum pulang. Kami tidak berasa sedih semasa bermain malah rasa lagi gembira kerana pengalaman dan coretan yang bahagia sudah dilakar bersama-sama. Selepas 2 jam 30 minit kami mandi, kami sekeluarga ke bilik bersiap- siap untuk makan tengahari. Sajian yang dijamah hari terakhir kami sangat menyelerakan kerana lauk- pauk semua segar- bugar dan ia merupakan makanan kegemaran kami sekeluarga. “Kamu dah bersedia untuk pulang?”, tanya ayah dan ibu kepada kami adik- beradik. “Ya, ibu ayah”, kami menjawab dengan nada yang perlahan seakan- akan tidak mahu pulang. Beg sudah diangkut keluar dari bilik manakala ayah pergi ‘check out’. Aku menangkap gambar sambil berjalan menuju ke jeti untuk pulang ke rumah. Beg sudah diangkut ke dalam bot. Dengan berat hati kami sekeluarga untuk tinggalkan pulau ini tetapi kami percaya kenangan yang dicipta sudah memadai untuk kami datang lagi ke pulau ini. Sebelum bertolak, kami sekeluarga sempat membeli cenderahati kepada saudara- mara sebagai tanda mengingati mereka. Kami bertolak dari pulau ke Jeti Syahbandar kira- kira jam 2.30 minit petang dan sampai di jeti kira-kira 4.30 minit petang. Kami sampai di rumah masih lagi petang dan makan petang bersama- sama. Aku mencuci pakaian yang di bawa balik daripada pulau sambil melihat video serta gambar yang ditangkap. Gambar, video dan pulau merupakan bukti kenangan yang tidak dapat dijual beli daripada orang lain. “Betul orang kata kenangan yang sudah dicipta tidak dapat dijual- beli”, bisik aku keseorangan.