Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Sunday, October 13, 2019

MELAKA, BANDARAYA BERSEJAREAH

Nama penulis: Muhammad Shahmin Bin Sharum (A170764)

Pelancongan aktiviti melawat, menggembara dan mengunjungi ke sesuatu tempat yang melebihi yang melebihi lima puluh batu dari tempat kediaman dan tidak melebihi satu tahun untuk bertujuan rekreasi dan mengisi masa lapang. Aktiviti pelancongan dapat menghasilkan kenangan manis bersama keluarga, rakan, pasangan dan sebagainya. Pelancongan boleh menjadi dalam negara atau antarabangsa. Pelancongan antarabangsa mempunyai pergerakan masuk dan keluar pada
imbangan pembayaran sesebuah negara. Pelancongan antarabangsa selalunya pelancongan yang mewah kerana melibatkan pertukaran mata wang luar negara.
            Semasa cuti semester yang lalu, saya dan keluarga saya memikirkan destinasi pelancongan yang sesuai kami kunjungi untuk mengisi cuti tersebut. Pelbagai destinasi yang dicadangkan seperti di Pulau Pangkor, Langkawi, Pulau Perhentian dan sebagainya. Sehinggalah abang saya memberi idea ke Pengkalan Balak, Melaka. Bila kami fikir sejenak bagus juga idea itu kerana kami sekeluarga tidak pernah melancong di Melaka dan jika pergi ke Pengkalan Balak bukan sahaja kita dapat menikmati pantai disitu malah kita boleh pergi ke bandar-bandar bersejarah seperti di Bandar Hilir. Semua ahli keluarga termasuk saya bersetuju untuk pergi ke Melaka. Kami bercadang untuk pergi ke Melaka selama 2 hari 1 malam iaitu hari sabtu dan ahad. Pada pukul 6 pagi hari sabtu, kami bersiap-siap untuk pergi ke Melaka. Selepas solat subuh berjemaah, kami bersama-sama mengangkat beg dan barang-barang ke dalam kereta Avanza biru milik ayah saya. Ketika itu saya berasa sangat seronok kerana semua ahli keluarg saya dapat mengikuti percutian ke Melaka ini. Sangat susah bagi keluarg saya untuk berkumpul kesemua sekali kerana masing-masing mempunyai hala tuju kehidupan mereka.
            Pada pukul 7 pagi kami mula bertolak dari Rawang ke Melaka. Kami juga singgah ke Petronas untuk mengisi minyak dan membeli air dan makanan untuk dimakan dalam kereta. Ayah memandu dengan tenang menuju ke lebuh raya PLUS. Kami menikmati keindahan alam sepanjang perjalanan sambil berbual-bual bersama keluarga dan ditemani oleh lagu-lagu yang diputarkan oleh radio Sinar FM. Apabila tiba di Melaka, kami singgah di kedai makan untuk bersarapan pagi. Cuaca ketika itu cerah dan nyaman. Gembira rasanya apabila bersarapan disitu dengan udara yang agak sejuk, nyaman dan segar. Semasa kami menuju ke Chalet yang kami tempah pada 2 minggu sebelumya, kami menikmati kesedapan kuih keria. Tidak dinafikan lagi kuih keria di Melaka memang sedap dan lazat. Tiba di Chalet Lestari iaitu tempat penginapan kami yang berhampiran dengan pantai Pengkalan Balak. Kami memilih Chalet Lestari kerana Chalet ini sangat strategik kerana berdekatan dengan gerai dan berhadapan dengan pantai. Kami dapat merasai udara segar yang dihasilkan oleh pantai tersebut.

Setelah selesai kami ‘check in’ chalet tersebut, kami mengangkat barang-barang kepunyaan kami dan masukkan ke dalam Chalet tersebut. Apabila kami menjejakkan kaki dalam chalet itu, kemudahan yang disediakan sangat sempurna seperti Hotel 5 bintang. Setelah kami bersihkan diri, kami masuk kedalam kereta semula dan menuju ke Bandar Hilir, Melaka. Kami makan tengah hari di restoran Bandar Hilir. Kami sekeluarga pergi ke tempat-tempat menarik di Bandar Hilir seperti di Menara Taming Sari. Menara ini setinggi 110 meter dan berputar 360 darjah untuk melihat pemandangan Bandar Melaka secara keseluruhan.  Ketika saya berada di puncak, saya dapat lihat betapa indah dan cantiknya bandar bersejarah ini. Setelah it, kami pergi ke Kota A Famosa yang dikatakan penuh dengan sejarah. Kota A Famosa telah dibina oleh tentera Portugis setelah mereka berjaya menawan Melaka. Kami sekeluarga juga menaiki beca untuk mengelilingi Bandar Hilir tersebut. Walaupun harga menaiki beca itu agak mahal, tetapi kami berpuas hati kerana dapat mengelilingi Bandar Hilir itu secara keseluruhan. Kami menghabiskan duit dengan membeli pelbagai jenis cenderamata yang cantik-cantik seperti baju, ‘key chain’, topi, dan sebagainya.

Setelah petang, kami minum petang di Cendol Jam besar. Pelbagai jenis cendol yang disediakan di gerai itu sehingga kami sekeluarga rambang mata untuk memilih cendol kerana semua nampak sedap dan lazat. Ketika itu yang menarik selera saya adalah cendol ice cream. Jadi, saya memilih cendol ice cream yang betul-betul mengiurkan saya. Apabila sampai sahaja cendol ice cream itu, saya mula menyuapkan kedalam mulut saya dan ternyata memang sedap. Pada petang yang panas itu bagiku sangat sesuai makan cendol. Bukan itu sahaja, saya membeli kuih keria di sebelah gerai cendol tersebut. Saya melihat begitu ramai orang beratur untuk mendapatkan kuih keria tersebut. Jadi, saya gagahkan diri untuk beratur demi mendapatkan kuih keria tersebut. Harga seketul kuih keria berharga Rm 1. Saya membeli sebanyak 20 ketul kuih keria kerana keluarga saya agak ramai. Jujur saya katakan kuih keria di Melaka ini sangat terkenal dan sedap. Pakcik yang menjual kuih keria ini mengatakan kuih keria disini mengamalkan konsep ‘siapa cepat, dia dapat’ kerana terlalu ramai orang membeli kuih keria disini. Kegilaan kuih keria ini sehinggakan orang beratur panjang tanpa mengira panas dan hujan, mereka tetap ingin dapatkan apa jua keadaan. Begitulah fenomena kuih keria di Melaka ketika itu.

Pada waktu maghrib menjelma, saya dan keluarg saya pulang ke Chalet kami untuk membersihkan diri kerana seharian saya dan keluarg saya bersiar-siar di Bandar Hilir. Selepas solat maghrib, kami sekeluarga pergi ke Bandar Hilir semula. Saya dan keluarga singgah ke Melaka River Park and Cruise. Tetapi, kami sekeluarga terpaksa beratur panjang untuk menunggu giliran menaiki Cruise. Disini kami dapat melihat pemandangan kota Melaka dengan menyusuri sungai yang bersih dan cantik sambil dihiasi dengan lampu-lampu neon yang cukup indah. Saya beranggapan yang saya berada di negara romantic dunia iaitu di France kerana ianya begitu cantik dan indah. Saya menaiki Cruise sambil melambai-lambai tangan kepada orang yang lalu lalang di daratan. Setelah tamat meronda-ronda menaiki Cruise, kami pergi ke sebuah restoran untuk makan malam bersama-sama. Ayah memesan beberapa jenis makanan yang sedap untuk kami. Habis sahaja makan malam, kami pun pulang ke Chalet dan tidur kerana keletihan.

Pada waktu subuh, kami menunaikan solat subuh bersama-sama dan setelah tamat solat subuh, kami bersiap-siap untuk bermandi manda di pantai Pengkalan Balak. Ketika itu pantai Pengkalan Balak begitu bersih dan indah. Cuaca ketika itu juga agak nyaman dan angin sepoi-sepoi bahasa dihasilkan oleh pantai Pengkalan Balak. Kami sekeluarga juga bermain ‘Banana Boat’ yang terdampar di tepi pantai ketika itu. Kami menaiki ‘Banana Boat’ ditarik dengan bot dengan laju sekali. Kami sekeluarga menjerit kegembiraan kerana kelajuan yang dibawa bot begitu laju. Setelah itu, kami bermain bola pantai bersama-sama dengan riang sekali. Setelah puas kami bermain dengan pantai Pengkalan Balak, kami bersarapan di gerai yang berdekatan dengan pantai tersebut. Habis sahaja kami bersarapan bersama, kami pun pulang ke Chalet Lestari dan berkemas-kemas untuk pulang ke rumah kami.

Tempoh dua hari satu malam bagi kami tidak mencukupi untuk mengelilingi sebuah negeri Melaka yang agak luas. Namun,pengalaman percutian itu amat besar maknanya bagi saya dan keluarga saya. Terlalu banyak kenangan yang indah telah kami sekeluarga wujudkan ketika kami berada di Melaka. Kenangan indah yang tercipta ini tidak akan saya lupakan sampai bila-bila. Kami sekeluarga bercadang untuk pergi lagi ke Melaka tetapi dengan lebih lama lagi di sana supaya kenangan manis banyak tercipta di sana.