Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Sunday, October 13, 2019

CAMERON HIGHLANDS, PAHANG

Nama penulis: Nurdinah Nellisha Binti Amiruddin (A172195)


        Pada tahun 2009, ketika saya berusia 14 tahun, saya seringkali menonton cerita di televisyen yang memaparkan lakonan mereka di negara yang sejuk. Jauh di sudut hati saya sangat menginginkan percutian di tempat yang sejuk. Melihat pemakaian mereka pada musim sejuk , membuatkan saya teruja dan merasainya dengan sendiri. Oleh kerana kekangan masa dan pada ketika itu masih musim persekolahan , ayah saya membuat keputusan untuk membawa kami sekeluarga ke Cameron
Highland. Saya sering mendengar pengalaman rakan-rakan saya ke sana ,memetik strawberry yang segar dari pokoknya membuatkan saya tidak sabar.
        Ayah dan ibu saya mengambil keputusan untuk ke sana pada cuti hujung minggu. Semasa mengemas barang , saya dan kakak saya begitu teruja untuk turut membawa jaket kami , kerana di mana saya tinggal bukan lah bercuaca dingin,kami hanya berpeluang memakainya ketika musim hujan. Dengan lokasi percutian kami pada minggu ini , kami segera memasukkan jaket kedalam beg. Jika diimbau kembali, memori agak kelakar bagi kami , kerana semasa zaman persekolahan , sekecil-kecil perkara mampu menggembirakan hati saya.
        Kami sekeluarga memulakan perjalanan selepas subuh, kerana menurut ayah dan ibu saya , pada setiap hujung minggu Cameron Highland merupakan tempat kunjungan ramai orang . Jadi untuk mengelakkan kesesakan , sebaiknya memulakan perjalan lebih awal kerana perjalanan dari Kedah Ke Cameron Highland memakan masa lebih kurang 5 ke 6 jam. Perkara yang paling saya gemari ketika melancong bersama keluarga , terutamanya jika menggunakan kenderaan sendiri adalah perhentian di setiap rnr. Saya dapat membeli apa sahaja makanan yang saya inginkan dan memakan makanan yang dibeli sepanjang perjalanan di atas lebuhraya adalah sesuatu yang menyenangkan bagi saya.
        Masalah saya adalah saya mempunyai  “motion sickness” , kebetulan pula perjalanan untuk menaiki Cameron Highland adalah jalan berbukit yang berliku, jadinya saya memilih untuk tidur pada ketika itu. Namun begitu, apabila sudah hampir sampai, keadaan cuaca di atas menjadi semakin dingin, tumbuhan di tepi jalan juga sudah berbeza tidak seperti tumbuhan yang kebiasaan kita selalu lihat. Saya memberitahu ayah saya untuk menutup penghawa dingin kereta dan membuka tingkap. Sejujurnya saya tidak menyesali dengan keputusan saya itu. Suasana sangat nyaman dan dingin sepanjang perjalan ke Cameron Highland. Pemandang pokok-pokok hijau juga sangat indah.
        Ketika sampai di sana , kami menetap dia sebuah apartment di kawasan Brinchang. Parkland apartment terletak di atas bukit di tepi jalan. Kawasannya sangat cantik dan sunyi, sesuai untuk percutian keluarga. Apartment kami dilengkapi dengan 3 bilik tidur dan 2 bilik mandi. Kami menetap di sana selama 3 hari 2 malam. Ketika sampai disana , kami singgah untuk makan di sebuah restoran di Tanah Rata. Kemudian kami pulang semua ke apartment untuk berehat sebentar dan menukar pakaian dan solat.
        Setelah selesai, aktiviti malam, kami tertarik dengan keramaian di pasar malam Cameron Highland yang juga terletak di Brinchang. Pasar alamnya begitu meriah. Segalah jenis makanan dijual. Semestinya strawberi segar dijual hampir di setiap buah kedai. Mereka juga menjual pelbagai jenis cenderamata yang berkonsepkan strawberi dan bunga-bungaan. Setelah penat berjalan, kami pulang semula ke apartment untuk tidur dan bersedia untuk aktiviti pada keesokkan hari.
         Pada keesokan harinya, kami ke Tanah Rata untuk mencari kedai untuk sarapan. Di kawasan Tanah Rata lebih banyak pilihan kedai serbaneka serta restoran. Di kawasan tersebut juga terdapat KFC, dan Starbucks. Setelah selesai sarapan kami ke ladang strawberi. Sejujurnya saya tidak mengingati nama tempat tersebut , tetapi saya masih ingat tempat tersebut membolehkan para pengunjung untuk memetik buah strawberi dan mengenakan harga bayaran mengikut harga pasaran buah strawberi. Disitu juga pengusaha menanam pelbagai jenis sayurang yang juga boleh dibeli. Sayuran disana sangatlah segar dan terlalu murah !! Para pengunjung termasuk kedua ibu bapa saya rambang mata untuk membuat pilihan yang mana patut dibeli.
        Setelah puas berpusing di ladang strawberi tersebut, kami ke destinasi seterusnya iaitu pasar tani yang terdapat di Brinchang. Pasar tani ini menjadi tarikan para pelancong. Destinasi ini merupakan persinggahan wajib para pelancong yang datang ke Cameron Highland. Suasana di sini agak sedikit sesak kerana pasar tani ini terletak di tepi jalan, dan banyak bas-bas rombongan dan kereta di sepanjang tepian jalan. Jika anda ke sini dan membawa anak kecil, saya menyarankan untuk membawa kereta sorong agak memudahkan perjalan ibu bapa. Ketika disini, lebih banyak sayuran dan snek-snek dijual dengan harga yang berpatutan. Cenderamata juga banyak terdapat di sini.walaupun pasar tani tersebut penuh dengan para pengunjung, namun cuaca masih tetap dingin dan berangin serta nyaman. Kami tidak sedar kami berada disini hampir 2 jam untuk membeli sayuran dan buah-buahan. Disini juga para pembeli boleh tawar menawar sehingga berpuas hati. Hampir penuh kereta kami ketika keluar dari kawasan ini.
     Pada waktu malam, oleh kerana kesejukan , kami mencari kedai makan yang menjual  “steamboat” dan akhirnya kami jumpa dan menikmatinya bersama. Cuaca yang lebih dingin pada waktu malam, dinikmati bersama sup panas, anda sendiri perlu merasainya. Saya ingatkan disini, jangan dibuat main dengan cuaca pada waktu malam di Cameron Highland, sejuk hingga ke tulang hitam.
        Hari terakhir disini, kami melawat ke Ladang Teh Bharat. Semasa sampai disni, tak mampu saya gambarkan pengalamannya. Seperti berada dalam sebuah filem! Pemandangan begitu hijau dan tenang. Penanaman pokok the nya sama rata dan sangat memuaskan mata anda. Anda boleh bergambar di celah-celah pokok the tetapi berlu lebih berhati-hati kerana tanahnya yang lembap dan agak licin. Di kawasan sini juga cuacanya sanagat berangin dan dingin. Kami mengambil peluang ini dengan meminum teh dan “scone strawberry” yang terkenal setiap kali para pengunjung datang ke sini. Disini anda juga boleh membeli teh daripada tanaman teh di kawasan Cameron Highland dengan harga yang lebih murah, tehnya juga terdapat pelbagai perisa yang menarik yang bagi saya hanya terdapat disni sahaja.setelah  selesai disini kami bersedia untuk bergerak pulang. Dalam perjanan pulang terdapat beberapa perkampunya orang asli yang menjual kraftangan hasil mereka sendiri serta menjual buah-buahan tempatan seperti durian. Ayah saya tidak melepaskan peluang keemasan ini utnuk memakan durian yang dijual di sepanjang jalan tersebut.
        Secara keseluruhannya, saya sangat “enjoy” percutian keluar kami pada ketika itu. Jika difikir semual, tidak mungkin kenangan dan percutian yang sama akan berlaku, kerana semua adik beradik saya sudah dewasa dan mereka mempunyai urusan masing-masing. Sebagai manusia, setiap masa yang dapat diluangkan bersama dengan ahli keluarga perlu kita nikmati setiap saat daripanya, kerana ajal dan maut ditangan yang Maha Kuasa.
      Sebagai pengunjung dan pelancong yang pernah ke Cameron Highland, saya sangat menyarankan destinasi ini. Cameron Highland membuktikan bahawa rakyat Malaysia sangat berunutng dengan keindahan tempat percutian yang ada. Kita bukan sahaja mempunyai pantai yang indah,hutan simpan yang terjaga malahan kita jugamempunyai tempat percutian dingin yang tidak memakan belanja yang banyak.

No comments:

Post a Comment