Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Sunday, October 13, 2019

LANGKAWI, PERMATA KEDAH

Nama penulis: Nurdinah Nellisha Binti Amiruddin (A172195)


        Masa bersama keluarga merupakan masa yang paling berharga dalam hidup setiap manusia. Memiliki keluarga yang kecil mahupun besar dengan adanya kedua ibu bapa , hidup seseorang manusia sudah lengkap. Sebagai seorang anak , saya kini berusia 24 tahun dan merupakan anak ketiga daripada 4 adik beradik. Membesar dalam sebuah keluarga yang sederhana , antara hiburan dan aktiviti yang paling bermakna dan tidak memerlukan belanja yang terlalu mahal adalah
melancong. Masih jelas di ingatan saya ketika pertama kali ingin menjejakkan kaki ke Pulau Langkawi. Pada  ketika itu saya berusia 11 tahun. Walaupun saya membesar dan lahir di Kedah , namun tidak pernah saya berkunjung ke Pulau Langkawi . Percutian ini amat dinanti – nantikan oleh kami sekeluarga kerana ini merupakan percutian pertama yang lengkap dengan semua anggota keluarga saya termasuk abang , kakak , adik dan kedua ibu bapa saya.
       Membuat persiapan sebelum bercuti ke Langkawi sangat menerujakan saya pada ketika itu. Pertama kali ingin menaiki bot/feri ,dan pertama kali juga saya ke tempat yang menggunakan jalan air. Masih terngiang – ngiang di ingatan saya ketika saya merasa tidak sihat kerana saya mempunyai motion sickness. Semasa ayah saya memberitahu yang kami sekeluarga bakal bercuti di Langkawi , kami dengan segera berkemas dan membawa pakaian mandi untuk aktiviti air dan bermandi di pantai. Saya juga tidak sabar untuk ke sana untuk membeli cokelat. Ini kerana Langkawi terkenal dengan zon bebas cukai , dimana setiap pengunjung boleh membeli cokelat yang diimport dengan harga yang lebih murah.
        Baru sahaja  tiba di Langkawi , saya sudah merindui suasana percutian tersebut. Pemandangan air laut yang biru , dan makanan laut yang disediakan adalah menakjubkan. Kami sekeluarga sempat berkunjung ke Underwater World yang pada ketika itu masih mempunyai banyak hidupan laut. Saya berpeluang melihat penguin dengan lebih dekat. Saya dan kakak juga, buat pertama kali bermain parasailing yang terdapat di kawasan pantai berdekatan dengan tempat tinggal kami. Cable Car merupakan salah satu tarikan paling istimewa di Langkawi. Sekali lagi saya dan ahli keluarga berpeluang melihat seluruh bumi Langkawi dengan lebih cantik,lautan yang terbentang luas tanpa penghujung.  Pengalaman bermain sukan udara di tepi pantai tidak dapat digambarkan. Anda merasakan diri anda seperti seekor burung yang bebas kemana sahaja melihat ciptaan Allah yang begitu indah. Jika diizinkan Allah, saya berharap dan berdoa agar dapat ke destinasi yang sama bersama ahli keluarga saya , kerana keluarga adalah segala- galanya bagi saya.




No comments:

Post a Comment