Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Sunday, October 13, 2019

SUNGKAI, PERAK

Nama penulis: Nurdinah Nellisha Binti Amiruddin (A172195)


        Pada pertengahan tahun lepas , iaitu tahun 2018, saya menemani kakak saya untuk menetap sementara di Ipoh , Perak. Saya menetap di sana selama lebih kurang satu bulan. Sepanjang berada di sana kami bercadang untuk berkunjung ke tempat menarik yang terdapat di negeri Perak. Kebetulan pada ketika itu saya sedang cuti semester selama lebih kurang 1 bulan. Kami bercadang untuk
berkunjung ke kolam air panas yang terdapat di Sungkai.
         Saya dan kakak memaklumkan kepada kedua ibu bapa kami untuk datang ke Ipoh dan tinggal di apartment yang kami tinggal buat sementara waktu. Sejujurnya , saya sangat teringin untuk ke kolam air panas kerana daripada hasil bacaan dan pengalaman rakan-rakan saya, kolam air panas boleh dikategorikan sebagai Pelancongan Kesihatan. Hal ini kerana, para pengunjung bukan sahaja dapat menikmati dan melihat keajaiban kolam air panas, malah mereka juga dapat merasai pengalaman rawatan kesihatan secara semula jadi dengan bayaran yang murah.   
        Berbalik kepada pelan kami sekeluarga, kedua ibu bapa dan adik saya tiba di Ipoh sehari sebelum ke kolam air panas , Sungkai. Kami bercadang untuk memasak terlebih dahulu agar dapat berkelah bersama-sama disana nanti. Ibu saya bangun menyediakan hidangan berkelah kami pada pukul 5 pagi. Masakan ibu saya adalah masakan yang paling sedap di dunia! Ibu saya memasak sambal telur rebus, sambal udang , ikan goreng dan sayur goreng. Sejujurnya saya merasa sangat bahagia kerana ibu saya adalah seseoarang yang sangat tidak gemarkan perkelahan , kerana menurutnya penat di kemudian. Tapi pada hari tersebut, beliau sanggup untuk memasak untuk kami sekeluarga. Sesudah siap memasak ,saya membantu ibu saya membungkuskan makanan tersebut ke dalam bekas. Kami bertolak pada jam 7.30 pagi. Menurut abang ipar saya , jika kita mandi air panas di awal pagi, ianya akan melancarkan peredaran darah dalam badan kita.
        Setelah menaiki kereta yang mengambil lebih kurang 1 jam 30 minit perjalanan, akhirnya kami sampai di kolam air panas Sungkai. Nasib kami kurang bernasib baik kerana ketika kami sampai hujan pun turun rintik-rintik. Kami juga baru tahu bahawa makanan tidak dibenarkan masuk ke dalam kawasan kolam air panas tersebut. Jadi kami mengambil keputusan untuk makan di luar kawasan kolam air panas tersebut. Kawasan kolam air panas Sungkai terletak di tengah kawasan seakan-akan hutan jadi terdapat banyak pokok-pokok besar yang rendang yang boleh kami berteduh dari titisan hujan. Sewaktu kami menjamu selera saya akui saya sangat merindui waktu tersenut. Masih terngiang diminda saya kami sekeluarga bergelak ketawa dek kerana makan ketikan hujan sedang turun. Walaupun kesejukan dan basah , kami tetap menikmati waktu tersebut.
        Setelah selesai makan, kami terus berjalan ke pintu masuk air panas untuk membeli tiket. Selepas membeli tiket , untuk menuju ke kawasan kolam, kami sekeluarga perlu menaiki kereta api yang disediakan seperti kereta api yang terdapat di zoo!! Sangat menarik dan menyeronokkan. Setiap kolam air panas di kawasan tersebut terdapat pondok untuk berteduh dan meletakkan barang yang dibawa oleh para pengunjung. Disitu juga disediakan tandas ,dan ruang mandi untuk kemudahan para pengunjung. Kami mencuba kolam yang suhu 30 darjah dahulu. Pertama kali meletakkan kaki ke dalam kolam tersebut, kaki terasa ringan dan sedap! Pada setiap kolam air panas tertera suhu bagi setiap air disitu. Bagi yang pertama kali , saya sarankan cuba yang suhunya rendah dahulu, jika badan anda selesa barulah beralih ke suhu yang lebih tinggi sedikit.
        Di tengah kawasan tersebut , terdapat satu stesen yang menjual telur mentah yang boleh dibeli untuk para pengunjung merebus sendiri menggunakan air panas semula jadi yang seingat saya hampir 100 darjah Celsius. Pada pendapat saya, ini merupakan satu tarikan istimewa pengunjung ke sini. Mereka juga meyediakan kicap dan serbuk lada untuk dimakan bersama. Anda boleh pilih sama ada ingin telur separuh masak atau telur rebus. Menarik bukan??
       Setelah menikmati telur tersebut, kami ke kawasan dimana airnya tidak dibina kolam seperti kolam-kolam yang lain. Kolamnya dibiarkan berlumut hijau dan masih mempunyai batu semula jadi , mereka hanya membina tembok rendah agar pengunjung boleh duduk. Ketika ini kami berpeluang bersembang dengan seorang oakcik yang merupakan salah seorang penjaga di kawasan tersebut. beliau berkongsikan cerita yang sangat menarik berkaitan salahseoarang pngunjung yang membawa ibunya kesini pada setiap hujung minggu bagi merawat penyakit strok. Beliau memandikan ibunya menggunakan air panas disitu , dan setelah membawa ibunya beberapa bulan kemudian keadaan ibunya semakin pulih dan mampu berjalan semuala seperrti biasa! Menurut pakcik itu juga, jika anda melumurkan lumut hasil daripada reaksi kimia air panas dan batu tersebut, dapat melembutkan kulit dan bertindak sebagai lulur.
       Pertama kali merendamkan badan dalam air panas , saya baru tahu apabila kita merendam seluruh badan kita sehingga ke leher , dada kita akan merasa seperti sukar untuk bernafas. Selain itu, setelah selesai mandi, badan kita akan merasa sedikit letih dan lemah. Menurut bacaan saya, setelah berendam di kolam air panas , seeloknya kita tidur dan rehat setelah bangun kita akan merasa segar dan ringan badan.
       Secara keseluruhannya, saya sangat mengesyorkan para pelancong asing mahupun luar negara untuk merasai pengalaman ke Kolam Air Panas Sungkai. Kita bukan sahaja dapat menimba sesuatu yang baru , malah percutian ini dapat menyihatkan badan kita. Dikesempatan ini ingin saya selitkan tentang tips untuk berkunjung ke sini; seeloknya datang llah pada waktu pagi atau petang kerana jika anda datang tengah hari , dengan cuaca yang terik seperti tidak sesuai untuk menambah kepanasan badan kita. Selain itu, cuba menyemak laporan kaji cuaca supaya anda tidak bermandi hujan sekali. Dan sebelum ke sana ,seeloknya anda makan dahulu, kerana takut kelaparan dek kerana tidak boleh membawa masuk makanan di kawasan kolam air panas.
      Sebagai rakyat Malaysia yang pernah menetap di Perak, saya sangat mengesyorkan anda berkunjung dan bercuti di sini. Anda pastinya tidak menyesal di samping dapat menimba ilmu yang baru.

No comments:

Post a Comment