Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Saturday, October 12, 2019

JOHOR DARUL TAKZIM

Nama penulis: Nur Dania Asyiqin binti Zulkifli (A170964)

Cuti semester bakal tiba tidak lama lagi. Setelah berjuang dan berhempas pulas selama enam bulan, kini tiba masanya untuk saya beristirehat bersama keluarga yang tercinta. Memandangkan bapa saya merupakan anak jati Johor, saya telah mencadangkan kepada ahli keluarga saya untuk bercuti di Johor Bahru.  Walaupun kami selalu pulang ke Johor Bahru untuk menziarahi atuk dan nenek kami di
Kampung Majidee, tapi kali ini kami pulang ke Johor Bahru untuk bercuti sambil jalan-jalan cari makan “JJCM”.

Johor Darul Takzim  merupakan sebuah negeri yang sedang pesat membangun, kaya dengan pelbagai keunikan dan tarikan pelancong. Sekiranya anda ingin mencari tempat pelancongan di Malaysia yang terdiri daripada keindahan pulau, pantai dan gunung, keenakan dan keasilan makanan tempatan, mahupun bangunan-bangunan yang tersegam indah dan monumen bersejarah, Johor adalah antara negeri yang patut anda lawati. Namun, pada percutian bersama keluarga saya kali ini kami hanya akan ke Johor Bahru yang merupakan ibu negeri Johor.  Kami akan singgah di beberapa daerah untuk menikmati keindahan makanan-makanan tradisi orang Johor.  Di samping itu, Johor Bahru juga terdapat banyak tempat-tempat yang menarik yang boleh dilawati bersama keluarga anda.
            Anda tidak akan salah untuk memilih destinasi Johor Bahru sebagai destinasi pelancongan anda bersama keluarga mahupun bersama rakan-rakan anda. Ini kerana, saya akan menceritakan pengalaman saya sepanjang bercuti di Johor Bahru. Secara tidak langsung, anda akan jatuh cinta dengan keindahan negeri Johor malah akan menjadi satu keinginan untuk bercuti di negeri yang gah ini.
 Sebelum itu, mari kita ketahui tips-tips penyediaan sebelum bercuti, semasa dan selepas bercuti bersama keluarga. Melalui tips ini anda akan lebih teratur dan gembira bercuti bersama keluarga mahupun bersama rakan-rakan anda. Semasa saya memilih negeri Johor Bahru Darul Takzim sebagai destinasi pelancongan kami, saya telah melakukan sedikit penyelidikan terhadap negeri tersebut. Dengan dunia yang serba canggih ini, kita hanya boleh mendapatkan segala maklumat di hujung jari sahaja. Ya, saya tahu bahawa anda akan berkata “eh sebentar tadi dia mengatakan bapanya anak jati Johor”, tetapi dengan sedikit penyelidikan ini saya dapat mengetahui tempat-tempat baru yang menarik yang boleh kami terokai bersama-sama.
        Tip kedua ialah menempah hotel seminggu atau sebulan sebelum percutian anda. Ini bagi memudahkan kita untuk memilih hotel yang bersesuaian dengan harga yang berpatutan dengan keluarga kita.  Pada zaman teknologi canggih ini, kita boleh mencari bermacam-macam maklumat mengenai tempat-tempat penginapan yang bersesuaian dengan citarasa kita dan mengikut bajet kita melalui aplikasi-aplikasi yang sedia ada seperti trivago, traveloka, Kayak dan sebagainya.
Seterusnya, pemeriksaan terhadap kenderaan kita amat penting sebelum memulakan  perjalanan agar ianya dijamin selamat. Sebagai contohnya, memastikan tayar berada dalam keadaan baik, memeriksa minyak brek, minyak hitam dan sebagainya. Perjalanan ke Johor Bahru akan mengambil masa selama 4 jam dan bapa saya akan memastikan segala urusan kereta kami akan berada dalam keadaan baik. Disamping itu juga, bapa saya akan menyediakan air mineral dan makanan ringan supaya kami tidak akan merasa lapar atau dahaga sepanjang perjalanan kami nanti.   Namun, kemudahan seperti solat, tandas dan jika kita mengalami keletihan sewaktu memandu boleh lah  berhenti seketika di kawasan  rehat dan rawat atau lebih dikenali sebagai R&R yang disediakan. Malaysia merupakan satu negara yang terbaik kerana menyediakan kemudahan kawasan rehat dan rawat (R&R) yang sangat selesa untuk pengguna lebuh raya jika dibandingkan dengan negara luar.
        Kalander pada telefon pintar saya menunjukkan bahawa tarikh percutian kami semakin hampir. Saya dan seluruh ahli keluarga saya tidak sabar dan sangat teruja untuk bercuti bersama-sama. Pada hari yang dinantikan telah tiba dan kami telah merancang untuk berkumpul di tol Kajang sebelum bertolak ke destinasi pertama kami iaitu Muar.  Kami tidak sabar untuk bersarapan di sana dan menikmati makanan seperti mee bandung Muar, satay warisan, roti bakar kawin dan mee rebus.  Juga menikmati kehangatan kopi 434 yang terkenal di sana.

Muar merupakan sebuah bandar yang menarik untuk dikunjungi tidak kisahlah dari sudut makanan atau sudut tempat tarikan, ianya merupakan antara destinasi pelancongan utama di Johor. Ia juga dikenali sebagai Bandar Maharani, bandar bersejarah yang mempunyai tarikan alam semula jadi yang istimewa seperti misteri Gunung Ledang dan pemandangan cantik di Pantai Leka.   Perjalanan kami ke Muar mengambil masa selama satu jam setengah. Setibanya kami di Pekan Muar, kami telah singgah di restoran Abu Bakar Hanifah untuk menikmati minum pagi bersama-sama.  Restoran Abu Bakar Hanifah menyajikan mee bandung Muar yang sukar didapati di mana-mana. Ini kerana, keistimewaan utama terletak pada kuahnya yang dikatakan sangat seimbang rasanya, dan menjadikannya enak tak terkata. Nama restoran Abu Bakar Hanifah sudah tidak asing lagi di kalangan pencinta mee bandung, terutamanya mee bandung Muar. Malah, anda juga boleh mendapatkan perencah mee bandung di sini, terubat juga rindu pada mee bandung ini apabila kita pulang ke rumah. Masa beroperasi Restoran Abu Bakar Hanifah adalah pada setiap hari dan dibuka seawal pukul 7 pagi sehingga  petang.

Setelah itu, kami telah singgah ke Restoran murtabak JD Singapore bagi menikmati kelazatan murtabak Singapore. Bagi sesiapa yang ingin melancong ke Johor, jangan lepaskan peluang untuk menikmati murtabak Singapore. Sekiranya anda mencari murtabak bersaiz besar, sini adalah tempatnya. Restoran ini dikatakan restoran pertama yang membawa murtabak Singapore ke Muar. Malah, jangan khuatir terdapat pelbagai pilihan saiz murtabak yang boleh kita nikmati bersama keluarga. Yang membuatkan murtabak Singapore ini istimewa adalah sos cilinya kerana sos cilinya dibuat sendiri. Jadi, rasanya mestilah lebih asli dan enak. Rasa ketebalan dengan inti daging atau ayam yang padat membuatkan murtabak itu sedap, dan dicicah dengan sos cilinya menjadikan kita termimpi-mimpi sewaktu tidur.

Setelah itu, kami telah meneruskan perjalanan ‘jalan-jalan cari makan’ kami ke Sai Kee kopi 434. Sai Kee kopi 434 merupakan sebuah café yang wajib dikunjungi apabila datang ke Muar. Sebaik sahaja kami melangkah ke dalam café tersebut, kami sudah jatuh cinta dengan aroma kopi yang mengasyikkan. Tidak dapat dinafikan bahawa, ramai pelanggan yang datang ke café ini menggemari kopi yang disediakan kerana mereka menggunakan resepi turun-termurun. Kopi kegemaran pelanggan yang sering datang ke café ini adalah ‘Elephant Coffee’ dan ia enak dimakan bersama roti bakar. Rasa kepekatan dan tidak terlalu pahit, memang sempurna. Kami sangat berpuas hati dan jatuh cinta dengan keenakkan dan kelazatan makanan-makanan yang terdapat di Muar ini. Namun, di sebabkan perut kami sudah kenyang kami memutuskan untuk meneruskan perjalanan kami iaitu ke Batu Pahat.  Kami akan mengunjungi Muar lagi untuk menikmati asam pedas yang amat terkenal di sana.

Setelah beberapa jam kami berpusing-pusing dan menikmati kelazatan makanan di Muar, kami meneruskan perjalanan kami ke Batu Pahat untuk menikmati makanan tengah hari iaitu nasi briyani. Sekiranya anda bercuti ke Johor Bahru, nasi briyani merupakan makanan wajib anda patut rasa bersama keluarga mahupun rakan-rakan anda.  Batu Pahat terkenal dengan masakan nasi briyani yang sangat sedap. Setibanya kami di Batu Pahat kira-kira pada pukul dua petang, bapa saya telah membawa kami ke Medan Selera Peserai yang terletak berhadapan Hospital Pakar Putra.  Di sinilah terletaknya nasi briyani terkenal iaitu nasi briyani Mohd Shah. Kedai ini sangat terkenal di Batu Pahat. Sebut sahaja nasi briyani Mohd Shah pasti ramai yang akan kenal. Bukan sahaja dikenali oleh penduduk tempatan, malahan dari Melaka, Kuala Lumpur, Singapura turut datang ke Batu Pahat semata-mata ingin menikmati nasi briyani dari gerai Mohd Shah ini. Gerai Mohd Shah ini dibuka seawal lapan pagi. Yang membuatkan kedai ini lain daripada yang lain adalah, kedai ini dibuka sehingga pukul sepuluh malam, namun lauk sudah habis seawal pukul dua petang. Ini menunjukaan bahawa kedai nasi briyani Mohd Shah ini sangat dikenali dan menjadi pilihan orang ramai. Keistimewaan nasi briyani Mohd Shah ini adalah pada lauk daging, kambing dan ayamnya yang sangat lembut dan banyak. Rempah yang digunakan untuk memasak lauk juga terasa enaknya kerana telah dimasak dalam tempoh yang lama agar rasanya sebati di dalam lauk. Kalau nak tambah keenakan nasi briyani tersebut, boleh lah ditambah dengan acar buah yang disediakan.
            Setelah menikmati kelazatan makanan di kedua-dua daerah ini, kami meneruskan perjalanan ke Johor Bahru untuk mendaftar masuk di tempat penginapan kami yang terletak tidak jauh daripada pusat bandar. Kami mengambil beberapa jam untuk berehat dan membersihkan badan kerana keletihan sewaktu perjalanan ke Johor Bahru.

Pada pukul 4.30 petang, kami telah pergi ke JPO iaitu Johor Premium Outlet yang terletak di daerah Kulai tidak jauh dari tempat penginapan kami. Siapa sahaja yang tidak kenal akan JPO. Bagi sesiapa yang kaki membeli belah pasti tidak ketinggalan untuk berkunjung ke JPO kerana harga yang ditawarkan agak murah daripada harga di pusat beli belah. Johor Premium Outlet dibuka pada tahun 2011, tempat ini antara pusat membeli belah yang terkenal dengan menjual barangan yang berjenama mewah dan eksklusif dengan harga yang berpatutan. Tambahan pula, hampir setiap hari kedai-kedai di sini menyediakan potongan harga dari 25% hingga 65%. Pada musim perayaan, pasti JPO ini dikunjungi ramai pelanggan kerana mereka mungkin berpeluang untuk mendapatkan barangan mewah dengan potongan harga sebanyak 90%. Potongan harga yang ditawarkan ini membuatkan orang ramai lebih tertarik untuk singgah ke JPO. Termasuklah kami yang tidak melepaskan peluang untuk membeli belah di JPO ini.

Setelah berjalan-jalan dan membeli belah di JPO kami telah pergi ke Senibong untuk makan malam bersama-sama. ‘Senibong Seafood Village’ merupakan lokasi terkenal dengan makanan laut. ‘Senibong Seafood Village’ terdapat beberapa restoran yang menyediakan masakan laut dalam satu kawasan. Pelanggan boleh memilih kedai mana yang ingin mereka nikmati mengikut cita rasa masing-masing. Konsep yang disajikan daripada kesemua kedai yang terdapat di sini adalah dari segi pilihan makanan ‘seafood’yang hampir sama. Antara makanan yang laut yang disajikan adalah ketam, sotong, udang, pelbagai jenis ikan dan sebagainya untuk dipilih oleh pelanggan. Malah, tanda harga juga di letakkan untuk setiap makanan segar ini supaya para pelanggan dapat menikmati makanan laut  melakukan bajet mereka. Kami telah memilih kedudukan meja makan kami menghadap Selat Tebrau,  sambil menikmati makanan laut yang lazat, kami juga dapat menikmati sepoi-sepoi angin dari selat tersebut. Ibu saya telah membuat pilihan terhadap makanan yang disajikan kepada kami sekeluarga melalui ‘menu’ yang disediakan. Ibu saya telah memesan set kombo yang menawarkan makanan  untuk tujuh ke sembilan orang. Sementara menunggu hidangan sampai, kami mengambil kesempatan untuk menikmati dan mengambil gambar kenangan  pemandangan Selat Tebrau yang dimandikan dengan cahaya dari negara jiran Singapura. Tempat makan di sini sungguh selesa dan dijaga dengan bersih. Hari sudah menunjukkan lewat malam, badan kami sudah mula merasa amat letih. Kami pulang ke tempat penginapan kami untuk berehat dan tidak sabar untuk menunggu hari keesokkannya.

Pada keesokkan harinya, kami telah pergi ke medan selera bomba Larkin untuk menikmati sarapan pagi di situ. Setelah membuat penyelidikan, ramai yang mengatakan bahawa perkara yang wajib apabila tiba di Johor Bahru adalah untuk menikmati kacang pool Haji Larkin Bomba yang terletak di medan selera Larkin. Medan selera ini beroperasi daripada tujuh pagi sehingga satu pagi. Kacang pool Haji Larkin Bomba merupakan salah satu tempat makan di Johor Baru yang patut anda nikmati. Ianya terletak di medan selera Larkin. Medan selera ini beroperasi dari pukul tujuh pagi sehinggalah satu pagi.

Apakah itu kacang pool? Kacang pool merupakan makanan yang berasal dari Timur Tengah. Namun, kacang pool yang ada di Malaysia sedikit berbeza. Di Timur Tengah, ianya mungkin menggunakan telur rebus atau tiada telur. Tetapi, di Johor, anda dapat lihat telur mata yang digoreng separuh masak diletakkan di tengah-tengah kacang pool.  Biasanya kacang pool ini dimakan bersama roti bakar. Kuahnya yang pekat adalah hasil daripada kacang sama seperti yang digunakan oleh masyarakat Timur Tengah. Kuah ini juga adalah gabungan daripada daging. Sedikit berbeza dengan versi yang ada di Timur Tengah di mana ianya adalah sayuran kebiasaannya.
Kembali kepada kacang pool yang terdapat di medan selera ini adalah, menu kacang pool yang merupakan ilham dari Tn. Hj Makpol Kairon.  Set lengkap kacang pool pula terdiri daripada roti bakar lembut, telur mata lembu dan semangkuk kuah pekat kacang pool. Malah, di medan selera ini juga terdapat pelbagai pilihan makanan iaitu mee rebus, air batu campur, kacang pool dan sebagainya. Di sini juga terdapat kedai yang menjual t-shirt dan barangan cendaramata dari negeri Johor yang merupakan salah satu daya tarikan pelancong. Ramai pelancong akan mengambil kesempatan untuk membeli barangan ini untuk dijadikan sebagai cenderamata untuk keluarga dan rakan-rakan di rumah.

Selepas mengisi perut kami meneruskan percutian kami dengan melawat kawasan-kawasan yang menarik di sekitar Johor Bahru. Destinasi pertama kami adalah Istana Bukit Serene . Bagi sesiapa yang datang ke Johor Bahru, perkara pertama yang akan anda lihat adalah istana yang tersegam indah. Istana Bukit Serene merupakan sebuah istana diraja dan kediaman rasmi buat Sultan Johor sejak 1998, istana ini terletak di atas Bukit Serene dan boleh dilihat dari Danga Bay.  Laman mahkota yang terletak di hadapan pagar utama Istana Bukit Serene juga merupakan satu lagi mercu tanda Diraja yang menarik.   Landskap tamannya yang cantik selalu dijadikan tempat untuk upacara diraja. Di samping itu, Angkatan Tentera Johor bertugas untuk melindungi istana ini. Walaupum Istana Bukit Serene tidak dibuka untuk kunjungan awam, ramai yang gemar datang ke sini untuk bergambar dan melihat sendiri keindahan istana ini. Kami mengambil kesempatan untuk mengambil foto sebanyaknya untuk dijadikan kenangan bersama.
Setelah penat mengambil gambar, kami meneruskan perjalanan kami ke Masjid Sultan Abu Bakar, Johor Bahru untuk menunaikan solat zohor. Kami mengambil kesempatan untuk solat di masjid yang tersegam indah ini. Masjid yang dirasmikan pada tahun 1900 oleh Sultan Ibrahim Ibni Sultan Abu Bakar ini juga merupakan masjid negeri Johor. Mengambil nama semepena Almarhum Sultan Abu Bakar Daeng Ibrahim, masjid ini dibina mengikut seni bina Islam Barat dan mempunyai empat buat Menara di setiap sisi masjid. Masjid ini mampu menampung sehingga 3,000 umat Islam dalam satu masa, malah tidak rugi untuk datang ke sini untuk bersolat dan berehat bersama penduduk-penduduk tempatan di sini. Saya berasa sangat tenang dan bangga dengan seni bina masjid ini.

Setelah menunaikan solat, kami menuju ke restoran Abah Briyani House untuk makan tengah hari. Abah Bryiani House ini teletak di Bandar Baru Uda berdekatan dengan LHDN. Restoran Abah Briyani House ini sering kali dipenuhi dengan pelanggan dari Johor mahupun dari negeri-negeri lain. Ini kerana, restoran Abah Briyani House ini mempunyai konsep kedai makan ala-ala arab namun dihidangkan dengan nasi briyani. Kami telah memesan pelbagai jenis lauk antaranya lauk ayam, daging dan daging kambing. Set ini didatangkan bersama papadom, jelatah timun nenas, kuah kari dan yang menambat hati kami adalah restoran ini menghidangkan telur pindang bersama nasi briyani. Bapa saya telah memesan air sirap bandung sebagai air minuman. Air bandung merupakan air yang wajib di minum bersama nasi briyani. Katanya tidak ‘kick’ sekiranya tidak minum air bandung. Secara keseluruhannya, nasi briyani di sini sungguh enak dari nasinya, lauk sehingga ke air. Nasi briyani di sini telah menambat hati kami sekeluarga dan bakal menjadi tempat kegemaran kami sekeluarga apabila datang ke Johor.
Seterusnya, kami telah pergi ke Danga Bay, Johor Bahru sebelum pulang ke tempat penginapan untuk membersihkan badan dan rehat seketika. Bagi sesiapa yang datang Johor Bahru pasti tahu tentang Danga Bay. Ya lah siapa tidak kenal dengan tempat ini yang menjadi tumpuan penduduk Johor Bahru tidak kira siang atau malam. Kawasan perairan yang giat membangun ini menyediakan pelbagai tarikan seperti tempat rekreasi, aktiviti kebudayaan, dan taman permainan untuk kanak-kanak. Selain itu, terdapat banyak pilihan makanan di sini di mana pelancong boleh memilih daripada gerai tepi jalan sehingga ke restoran mewah bertaraf lima bintang. Namun, di sebabkan kami telah makan tengah hari di Restoran Abah Briyani House kami hanya berjalan-jalan dan tangkap gambar sahaja sebagai kenangan. Malah, terdapat Danga City Mall iaitu pusat membeli belah yang terletak berdekatan dengan kawasan ini. pemandangan indah dengan limpahan lampu pada waktu malam, pelbagai pilihan makanan, dan angin nyaman dari laut. Danga Bay sudah pasti menjadi salah satu tempat yang wajib dilawati jika anda datang ke Johor Bahru. Kami pulang ke tempat penginapan untuk rehat dan bersihkan badan. Ini kerana, pada malam hari kami akan pergi ke Bazar Karat, Johor Bahru yang dikenali oleh orang ramai.
Tepat pukul 10.00 malam kami sekeluarga memutuskan untuk pergi ke Bazar Karat, Johor Bahru untuk malam terakhir kami di sini. Kami memilih masa yang agak lewat, kerana Bazar Karat merupakan sebuah uptown yang makin lewat malam makin meriah. Kami tidak melepaskan peluang untuk merasakan pengalaman itu sendiri. Walaupun, nenek, ibu dan bapa saya telah meningkat usia, mereka tetap menyokong kami dan ikut sahaja apa yang kami sekeluarga mahukan. Bagi peminat ‘uptown’ atau pasar malam, anda boleh datang ke sini pada setiap hari. Kemeriahan kehidupan malam di sini telah menarik perhatian penduduk sekitar mahupun Singapura untuk datang menikmati suasana di sini. Terdapat pelbagai jenis barangan dijual di sini, antaranya pakaian, cenderamata, kasut, sandal, wangian dan bermacam lagi. Bazar Karat ini menjadi tumpuan ramai kerana pengunjung boleh tawar menawar ketika berurus niaga dengan penjual di sini. Selain itu, anda boleh berehat di gerai-gerai makanan yang terdapat di sekitar bazar ini sambil menikmati dendangan persembahan muzik jalanan yang berbakat. Bagi peminat barangan bundle dan rare, Bazar Karat pasti menjanjikan satu pengalaman yang berharga untuk anda mencari barang-barang pilihan anda. Kami telah membeli beberapa baju t-shirt berlogo JDT sebagai kenangan.
Setelah penat berjalan di Bazar Karat, kami telah singgah di restoran Banafee Village, Johor Bahru untuk makan-makanan ringan sambil bersembang bersama ahli keluarga. Jangan risau, restoran Benafee Village di buka 24 jam, jadi bagi sesiapa yang melacong di Johor Bahru yang ingin makan lewat malam namun mahukan makanan selain daripada mamak boleh la singgah di sini. Terdapat pelbagai pilihan makanan yang disajikan di sini. Antaranya, masakan arab, minang, goreng-gorengan, makanan barat sehingga seafood. Suasana di sini sungguh selesa, nyaman dan sangat luas. Malah, di sini juga terdapat hiburan yang disajikan kepada para pelanggan yang kunjung ke restoran ini. Tidak salah, restoran ini dijadikan sebagai destinasi makan bersama keluarga mahu pun rakan-rakan. Namun, diingatkan bahawa makanan-makaann yang disajikan di sini agak mahal tetapi rasanya sungguh enak. Kami telah pulang ke tempat penginapan kami untuk berehat kerana pada keesokkan harinya kami akan pulang ke Kuala Lumpur.

Pada hari terakhir kami di Johor Bahru, sebelum bertolak ke Kuala Lumpur kami telah membeli kuih putu piring yang terkenal di Jalan Langkasuka, Larkin.  Kedai ini beroperasi di dalam kawasan rumah pemiliknya dan menyediakan pandu lalu untuk pelanggan yang datang menggunakan kereta. Selain itu, terdapat pelbagai jenis kuih yang dijual di sini. Antaranya, naga sari, donut, lepat pisang, epok-epok dan banyak lagi.  Selepas membeli putu piring, kami juga singgah ke Restoran Murtabak Majid, Kampung Kurnia.  Restoran ini terletak di tepi jalan raya. Restoran ini menyediakan pelbagai pilihan makanan kepada pelanggan-pelanggan. Istimewa di restoran ini adalah murtabak cheese. Murtabak di sini menawarkan tiga pilihan iaitu murtabak daging, murtabak ayam dan murtabak kambing. Murtabak di sini juga menawarkan murtabak biasa, spesial dan jumbo. Malah, ia juga boleh ditambah cheese. Setiap satu jenis ini harganya adalah berlainan.
            Kami merasa sangat berpuas hati dengan percutian kami pada kali ini.  Walaupun hanya 3 hari 2 malam, ianya meninggalkan satu kenangan yang sungguh menyeronokkan.  Disamping itu hubungan kekeluargaan kami semakin erat.  Malaysia mempunyai banyak destinasi percutian dan kita tidak perlu menghabiskan wang dan masa untuk keluar negara untuk bercuti.