Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Friday, October 18, 2019

WILAYAH PERSEKUTUAN (WP) LABUAN

Nama penulis: Mohd Azizan Bin Mohd Daud (A170520)

Pada 28 November 2012, ketika saya berumur 14 tahun, permulaan saya dan keluarga pergi melancong ke Wilayah Persekutuan(WP) Labuan dari Tawau, Sabah. Kami memulakan persiapan dengan merancang perbelanjaan yang efisien bagi mengurangkan pembaziran serta masa yang sesuai untuk bertolak dari Tawau ke Wilayah Persekutuan Labuan sebelum tarikh tersebut.

Pada tarikh tersebut kami memulakan perjalanan pada jam 0500 dari Tawau dan sehingga ke beberapa daerah seperti Lahad Datu, Sandakan, Telupid dan Ranau sebelum sampai ke Kota Kinabalu pada jam 15.00. Sepanjang persinggahan ini, kami beristirehat sambil melihat pemandangan yang indah dari sudut makanan, budaya masyarakat, persekitaran dan corak kehidupan masyarakat yang mana berbeza di setiap daerah yang berada di Sabah. Keunikan kehidupan masyarakat disetiap daerah ini tidak dapat dibeli dengan wang ringgit seperti kehidupan masyarakat dari sudut makanan di Lahad Datu lebih banyak makanan laut berbanding di Ranau yang banyak sayur- sayuran dan buah-buahan. Hal ini membolehkan kedua daerah ini saling memenuhi antara satu sama lain dari sudut keperluan makanan bagi mengembangkan lagi ekonomi masyarakat khususnya dan negeri Sabah amnya.
Saya dan keluarga tiba ke Kota Kinabalu untuk beristirehat di rumah saudara kami di Likas selama 2 hari sebelum meneruskan perjalanan ke Labuan. Terdapat pelbagai makanan yang murah terdapat di daerah ini seperti makanan laut, makanan suku Bajau, Brunei dan Bugis serta daerah ini dikelilingi dengan pemandangan yang indah seperti lautan dan terdapat pelbagai pusat memebeli belah terdapat di daerah ini yang mana lebih maju dari daerah Tawau. Pusat membeli-belah di sini rata-ratanya menjadi tumpuan masyarakat serta pelancong dalam dan luar negara.

Pada 30 November 2012, saya dan keluarga bertolak dari Kota Kinabalu ke WP Labuan jam 7.00 yang mana mengambil masa selama 5 jam untuk sampai ke Labuan. Kami telah singgah di daerah Menumbok yang mana daerah tersebut merupakan tempat untuk berlabuhnya feri untuk digunakan oleh penumpang dan kenderaan mereka untuk sampai ke WP Labuan. Kami telah menggunakan perkhidmatan feri di daerah tersebut dengan caj bayaran seorang ialah RM 1 dan RM 50 bagi sebuah kenderaan. Kemudahan feri yang telah disediakan ini oleh kerajaan Negeri Sabah telah memudahkan orang ramai untuk melancong ke WP Labuan dan melancarkan urusan harian dan perniagaan dengan Negeri Sabah khususnya. Pemandangan lautan yang indah disaji sepanjang menaiki feri tersebut dan kemuliaan masyarakat yang menaiki feri tersebut dari sudut menjaga kebersihan laut dan feri serta sikap pertimbang rasa antara satu sama lain telah memudahkan urusan anak-anak kapal untuk melakukan tugasan mereka sehingga mendarat di WP Labuan. Sesampai di WP Labuan jam 1200 saya dan keluarga menginap di One Hotel Labuan untuk 3 hari 2 malam untuk percutian dan pelancongan ini.

Pada hari pertama tersebut kami telah ke pesisiran pantai labuan dan pusat membeli-belah Ujana Kewangan. Pada waktu petang, di persisiran pantai tersebut kami telah berkelah dan bermandi-manda bagi merapatkan hubungan silaturahim antara kami sekeluarga. Selesai melakukan aktiviti tersebut, kami singgah ke pusat membeli-belah Ujana Kewangan bagi membeli barangan keperluan dan makanan ringan. Pusat membeli-belah Ujana Kewangan merupakan tempat di mana terdapatnya pelbagai jenis coklat seperti Cadburry, Kinder Bueno, Daim dan Toblerone dengan harga yang sangat murah kerana WP Labuan merupakan kawasan bebas cukai. Pada malamnya, saya dan keluarga telah makan malam di Labuan Fisherman Harbour Restaurant yang mana terdapat pelbagai juadah makanan seperti makanan laut, makanan tradisional suku kaum Brunei serta servis yang diberikan cukup memuaskan dan telah kembali ke hotel untuk beristirehat selepas makan malam.

Pada 1 Disember 2012, saya dan keluarga telah melawat tempat-tempat menarik seperti Labuan War Memorial Cemertary, Muzium Marin Labuan, The Bird Park Labuan, Menara Jam Labuan, Pantai Pancur Hitam dan Ujana Kewangan. Labuan War Memorial Cemertary, kami sekeluarga melawat tempat ini yang merupakan tempat perkuburan tentera Australia dan India sebanyak 1788 tanah perkuburan yang telah mati semasa pencerobohan Jepun pada 1945. Tanah perkuburan ini sangat unik kerana ia seperti padang bola yang mana luas dan rata. Seterusnya, kami sekeluarga pergi ke The Bird Park Labuan, kami telah melihat pemandangan di taman ini yang dikelilingi pelbagai spesies burung yang dianggarkan sebanyak 580 spesies burung. Keunikannya tidak terkata kerana saya tidak pernah melihat spesies burung yang sangat banyak dan kurang tahu spesies burung yang tertentu. Selepas habis melawat taman burung tersebut, saya dan keluarga pergi ke Menara Jam Labuan tepat jam 1 petang bagi mendengar bunyi lonceng jam yang mana Menara jam tersebut akan berbunyi setiap hari dan setiap jam. Ini memberikan saya pengalaman yang cukup berharga kerana saya tidak pernah mendengar bunyi lonceng jam yang besar itu ditengah-tengah bandar WP Labuan. Sesudah habis aktiviti kami di Menara Jam Labuan, kami sekeluarga pergi ke Pantai Pancur Hitam bagi melihat keindahan pantai, berehat dan menghirup udara segar pantai di waktu petang. Di kawasan itu juga, terdapat orang yang berniaga pelbagai jenis makanan dan alatan permainan kerana tempatnya yang strategic menjadi tumpuan orang ramai. Kami juga kembali ke pusat membeli-belah Ujana Kewangan bagi membeli barangan(ole-ole) sebelum berangkat pulang keesokan harinya.
Pada 2 Disember, saya dan sekeluarga melawat keluarga kami yang berada di WP Labuan sebelum balik ke Tawau. Hal ini bagi merapatkan hubungan kami sekeluarga dan saudara terdekat serta bercerita tentang kawasan yang menarik terdapat di WP Labuan. Selepas itu, kami dan sekeluarga berangkat balik ke Kota Kinabalu dengan menaiki feri menuju ke Menumbok. Kami telah singgah di Kota Kinabalu untuk menginap di rumah saudara kami sebelum berangkat 3 Disember 2012 ke Tawau. Kami juga telah berjalan-jalan di sekitar Kota Kinabalu untuk membeli-belah bagi dibawa balik ke Tawau.
Pada 3 Disember 2012 kami dan sekeluarga telah pulang ke Tawau dengan berehat di beberapa destinasi seperti di Kundasang untuk melihat pemandangan kawasan tanah tinggi, kawasan sejuk dan Gunung Kinabalu. Kami telah sampai ke Tawau pada jam 1700 dengan selamat.
Kesimpulannya, percutian kami di WP Labuan merupakan kenangan yang cukup indah kerana telah banyak mengenali kehidupan masyarakat dari segi sejarah, budaya, dan persekitaran di Labuan. Pengalaman yang hebat ini tidak dapat digambarkan dan tidak dapat dibeli dengan wang ringgit kerana bukan selalu kami dan keluarga dapat mengambil kenangan ini bercuti bersama-sama. Saya berharap percutian ini dapat diteruskan pada masa akan datang bagi merasai kenikmatan melancong di WP Labuan yang sangat menarik dari segi pemandangan, kecekapan perkhidmatan dan barangan yang diniagakan di WP Labuan sangat murah dan berpatutan.