Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Friday, October 18, 2019

PULAU PANGKOR, PERAK

Nama penulis: Ahmad Rusydi Bin Che Saad Shabudin (A170729)

Melancong merupakan aktiviti yang menjadi kegilaan ramai orang dengan alasan mereka sebagai cara untuk menghilangkan tekanan terutama bagi para pelajar. Selain itu, bagi remaja juga mereka akan mengambil gambar kenangan dan seterusnya akan dimuat naik ke dalam laman sosial mereka untuk dikongsikan kepada rakan dalam laman sosial mereka. Melancong juga telah menjadi hobi dalam diri seseorang yang amat cinta akan keindahan  alam semulajadi.
Begitu juga bagi diri saya,melancong merupakan hobi yang utama dalam banyak-banyak hobi yang terdapat dalam diri saya, hal ini dikatakan  demikian kerana, saya amatlah teruja untuk melihat alam sekitar yang sering menghilangkan tekanan dalam diri.

Oleh itu, saya akan berkongsikan pengalaman saya melancong pada disember 2017 yang lepas. Pada disember 2017 yang lepas saya telah pergi ke Pulau Pangkor bersama keluarga saya bersempena hari keluarga Jabatan Kerja Raya (JKR) dimana ayah saya bekerja dalam sektor ini. Dengan yuran sebanyak RM200 ringgit, kami pergi selama 3 hari 2 malam. Sebelum itu, kami sekeluarga telah diberitahu hal ini 2 bulan sebelum hari kejadian dengan melakukan persediaan yang sepatutnya. Selain itu juga pihak di tempat kerja ayah saya juga telah memberi sedikit dana untuk rombongan tersebut. Kami sekeluarga amat teruja dan tidak sabar untuk menunggu untuk bertolak ke sana.
     Pada hari tersebut kami diarahkan untuk berkumpul di pejabat JKR ayah saya untuk menunggu bas kami untuk bersedia untuk bertolak ke destinasi. Kami semua menuggu dengan penuh sabar dan riang kerana pada rombongan tersebut adalah merupakan salah satu saat dimana semua ahli keluarga yang seorang ahli keluarga berkhidmat dalam sektor ini yang secara tidak lansung akan mengeratkan lagi hubungan kami semua. Setelah pemandu bas kami memberi arahan untuk bersedia untuk bertolak kami dengan perasaan gembira terus menaiki bas .Setelah semua orang mendapat tempat duduk dengan selesa, bas pun terus bergerak ke destinasi.
     Dalam perjalanan ke sana, masing-masing bercerita dan berbual-bual antara satu sama lain mengenai aktiviti masa lapang mereka. Selain itu, setiap orang membawa makanan riang masing-masing untuk makan di dalam bas. Kami juga berkongsi makanan tersebut antara satu sama lain. Dengan hanya melakukan perkara itu hubungan kami menjadi semakin rapat kerana kami tidak mengenal antara satu sama lain seperti ayah saya dan pekerja lain mengenal antara satu sama lain Kami juga tidak melepaskan peluang untuk bergambar di dalam bas bersama-sama. Dalam perjalanan tersebut kami singgah di hentian rnr untuk berhenti makan dan menunaikan hajat masing-masing. Setelah 30 minit berhenti di rnr kami meneruskan perjalanan kami ke jeti untuk ke Pulau Pangkor. Setelah hampir 5 jam dari pejabat JKR dimana ayah saya bekerja kami pun tiba di jeti tersebut. Ketua rombongan kami telah membeli tiket feri pergi dan balik dan meminta kami untuk simpan dengan baik ticket untuk pulang untuk digunakan semula untuk belik ke jeti tersebut.
     Setelah menunggu hampir sejam di jeti tersebut, kami terus bertolak untuk ke jeti di Pulau Pangkor. Kami dibahagikan kepada dua kumpulan untuk menaiki feri yang berbeza dengan jarak masa untuk feri pertama dan kedua bertolak adalah 5 minit. Saya sekeluarga telah menaiki feri yang kedua. Terdapat 2 buah Jeti untuk ke Pulau tersebut, kami diarahkan oleh ketua rombogan kami untuk turun di jeti yang kedua untuk ke tempat penginapan yang kami akan menginap. Dalam perjalanan di atas feri tersebut kami sangat bersyukur kerana laut pada waktu itu tidak terlalu bergelora yang akan menyebabkan saya terutamanya tidak berasa loya. Sebelum feri tersebut bergerak pihak feri memberi tunjuk ajar sekiranya berlaku kecemasan semasa perjalanan ke sana. Setelah feri berhenti di jeti yang pertama feri yang kami naiki telah berkurangan penumpang kerana ramai penumpang turun di jeti pertama.
     Setelah feri menjadi sedikit kosong dengan penumpang kami mengambil kesempatan untuk ke tingkat atas feri di bahagian yang tidak berbumbung untuk menghirup udara segar dan melihat pemandangan di tengah laut dari atas feri. Saya dan abang saya  sahaja yang sempat untuk naik di bahagian atas feri tersebut. Kami berdua sangat teruja untuk melihat keindahan alam ciptaan tuhan pada waktu itu dengan melihat air laut yang biru gelap yang bermakna sangat dalam laut di bahagian itu. Walaupun panas, tetapi angin dari laut adalah sejuk dan mengurangkan rasa panas kami pada masa itu. Seperti biasa kami berdua tidak melepaskan peluang untuk bergambar di bahagian atas feri tersebut. Setelah 45 minit diatas feri, kami tiba ke jeti kedua untuk ke destinasi kami. Seterusnya kami semua terus mengambil bagasi kami keluar daripada feri tersebut .
     Setibanya kami di sana, kami menaiki van yang berwarna merah jambu yang disediakan untuk mengangkut para pelancung untuk ke tempat penginapan yang disediakan. Saya sekeluarga dan terdpat beberapa orang lain seramai 6 orang yang berada di dalam van tersebut berasa sedikit tidak selesa akibat ruang yang agak padat tetapi iainya dapat menjadi satu pengalaman yang mencuit hati kerana kami semua hanya ketawa riang dek kerana van yang padat. Seperti biasa gambar perlu diambil sebagai kenangan. Perjalanan untuk tiba di kawasan penginapan kami agak mencabar kerana jalan yang berliku-liku dan agak curam. Dengan muatan van kami yang agak berat, van tersebut menghadapi kesukaran untuk menaiki jalan yang berbukit dan perlu bergerak dengan berlahan kerana jalan yang mempunyai banyak  selekuh tajam. Akhirnya dengan rasa bersyukur kami selamat tiba di tempat peninapan kami pada jam  4.30 petang. Setelah sampai, kami terus menempah bilik di resort yang sangat dekat dengan pasar-pasar di bahu jalan dan pantai.
      Selepas beristirehat seketika kami dibawa oleh ketua rombongan kami untuk bersiar-siar di tepi pantai. Setelah berjalan kami selama 10 minit saya ahli rombogan kami tiba di kawasan bersisiran pantai yang amat cantik. Air laut yang biru kehijauan dengan angin dari bayu laut yang mengejukkan kami amat sukar digambar betapa tenangnya berada di situ. Oleh itu, kami tidak melepaskan peluang untuk bermandi di kawasan pantai tersebut. Kami juga sempat untuk melihat matahari terbenam dan sempat juga untuk merakam dan mengambil gambar. Pada waktu tersebut juga seorang ahli rombogan perempuan kami hampir lemas dan kami sangat bersyukur kerana beliau sempat diselamatkan oleh ayahnya . Beliau juga tidak menghadapi kecederaan.
        Selepas kami semua puas bermandi-manda di situ selama dua jam, kami terus pulang ke resort tempat kami bermalam untuk membersihkan diri dari pasir-pasir pantai yang melekat di tubuh kami. Semasa perjalanan untuk ke tempat kami menginap, terdapat pelbagai jenis makanan yang dijual di pasar di tepi jalan. Antara makanan yang banyak di jual seperti makanan laut dan juga terdapat kedai runcit, kedai menjual peralatan berenang dan pakaian. Setelah kami bersiap dan membersihkan diri, kami terus ke kedai makan yang berdekatan untuk santapan malam kami. Kedai tersebut tidak terlalu jauh dengan tempat penginapan kami. Pada malam tersebut, kami di sediakan dengan makanan yang amat sedap terutama ikan bakar yang amat segar. Setelah kami semua kekenyangan kami diberi masa untuk bersiar-siar di kawasan yang berdekatan dan membeli buah tangan untuk kami bawa pulang ke rumah. Kami juga tidak melepaskan peluang untuk duduk di persisiran pantai yang berdekatan untuk berehat seketika akibat penat berjalan mencari buah tangan. Pada jam 12 kami masuk ke dalam bilik untuk tidur menunggu hari esok dengan perasaan teruja.
     Pada keesokan harinya, saya dengan perasaan teruja bangun pada awal pagi untuk bersiar-siar di tepi pantai sambil menghirup udara segar yang sangat sejuk. Di Pulau Pangkor juga terdapat burung enggang yang banyak dan juga jinak apabila diberi makanan. Perkara ini juga akan saya ingat dengan kami semua memberi roti kepada burung tersebut dengan cara melambungkan roti kepada burung-burung tersebut dan mereka akan tangkap roti tersebut dengan laju dan cekap sekali. Hal ini amat memberikan perasaan teruja kepada kami semua. Seterusnya saat-saat yang saya tunggu sudah tiba apabila kami semua akan melakukan aktiviti “scuba diving”. Sebelum dibawa menaiki bot, kami diajar cara yang betul untuk melakukan aktiviti scuba tersebut. Selepas itu kami dibawa menaiki bot yang disediakan untuk ke tempat yang sesuai untuk melakukan aktiviti scuba. Dalam perjalanan di atas bot tersebut, kami di lihatkan dengan pelbagai jenis batu yang berbentuk haiwan di pulau-pulau kecil iaitu batu seperti bentuk buaya ikan paus yang menyembur air dari atas kepalanya. Saya sekeluarga amat teruja dengan melihat  betapa indahnya ciptaan tuhan.
     Setibanya kami ke tempat yang dituju, kami sekali lagi diberi tahu supaya tidak berenag berdekatan dengan batu di tebing pulau tersebut kerana untuk mengelakkan daripada terkena batu teersebut akibat tolakan daripada ombak. Pada mulanya saya tidak selesa mengunakan scuba google kerana kita tidak dapat bernafas menggunakan hidung, tetapi hanya menggunakan mulut sahaja. Ianya amat lucu. Setelah beberapa minit saya mengesuaikan diri, iainya tidaklah begitu sukar. Dalam air laut yang tidak begitu dalam itu terdapat pelbagai jenis hidupan akuatik seperti perbagai spesis ikan dan batu karang yang agak tajam yang menyebabkan kaki saya mengalami luka yang kecil. Kami juga membawa roti yang di beli di kedai di resort kami untuk menjamu ikan-ikan tersebut makan. Kami amat teruja dengan melakukan aktiviti ini. Setelah hampir 45 minit di situ, kami menaiki bot untuk ke destinasi seterusnya untuk berenang. Di kawasan tersebut kami melihat persisiran patai yang telah terhakis akibat hakisan dari air ombak. Hakisan ombak ini juga telah saya pelajari dalam matapelajaran geografi di tingkatan enam. Oleh itu saya berasa puas kerana dapat melihatnya dari depan mata kami sendiri. Setelah puas bermandi manda sehingga menyebabkan kulit kami semua menjadi gelap akibat proses pigmentasi dari cahaya matahari yang terik, kami bergerak pulang ke tempat penginapan kami.
       Apabila kami semua telah selamat sampai kami berehat seketika. Pada petang hari saya sekeluarga dan ahli rombogan lain terus ke pantai untuk berenang buat kali terakhir. Pada petang itu, kami sempat untuk menaiki bot pisang yang disediakan di situ. Ianya merupakan kali pertama saya menaiki bot tersebut. Saya rakan-rakan dari rombongan ini sangat teruja. Pada malam hari, kami semua keluar untuk mencari makanan di pasar yang berdekatan. Saya dan keluarga sempat membeli kerang bakar yang rasanya amat segar dari laut. Seterusnya kami bersiar-siar di tepi pantai dan masok ke dalam bilik untuk berehat untuk pulang pada hari esok.
        Keesokan harinya kami semua bersiap-siap untuk pulang. Perasaan sedih sudah dirasai. Sebelum pulang  kami dibawa oleh ketua rombongan untuk pergi ke tengah pekan di Pulau Pangkor untuk melihat barangan dan makanan yang dapat kami beli untuk bawa pulang sebagai buah tangan ke rumah. Di situ saya sempat membeli sotong kering yang amat sedap dan merupakan antara makanan kesukaan saya. Rakan-rakan rombongan lain juga tidak melepaskan peluang untuk juga membeli makanan dan pakaian sebagai buah tangan untuk dibawa pulang ke rumah. Seterusnya kami terus ke jeti untuk ke destinasi seterusnya iaitu air terjun Ulu Kernas. Setelah tiba di jeti kami terus bergerak ke air terjun Ulu Kernas menaiki bas. Setibanya di situ , persekitaran semula jadi di kawasan tersebut amat menarik. Bunyi unggas hutan dan air terjun di situ amat menenangkan dengan air yang sangat jernih. Setelah puas bermandi-manda di air terjun selama dua jam, kami terus bersiap-siap dan bergerak pulang, sekali lagi perasaan sedih terasa dalam diri.

Pada jam 9 malam kami semua tiba ke pejabat JKR untuk pulang ke rumah masing-masing. Semua orang kelihatan penat tetapi masih boleh bersenyum antara satu sama lain. Sebelum turun dari bas, kami semua sempat bermaafan antara satu sama lain sekiranya pada percutian tersebut, terdapat salah silap dan terkasar bahasa antara kami. Kami juga mengucapkan terima kasih kepada pihak yang dalam JKR terlibat yang banyak membantu aktiviti percutian kami di sana dengan lancar. Semestinya percutian ke Pulau Pangkor akan sentiasa saya ingati dan sekiranya tuhan mengizinkan saya untuk bercuti tempat yang sama, saya akan kembali lagi.