Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Friday, October 18, 2019

KOTA PALU, INDONESIA

Nama penulis: Mohd Azizan Bin Mohd Daud (A170250)

Keluarga saya telah merancang untuk melancong ke Palu, Indonesia selama 7 hari waktu pejalanan menaiki feri dan kapal besar. Keluarga saya telah melakukan tinjauan dari segi tiket pengangkutan, penginapan dan makanan bagi menjimatkan kos perbelanjaan keluarga kami sepanjang di Indonesia. Pertama sekali, keluarga saya telah merancang untuk ke Palu Indonesia dengan menaiki kapal, akan tetapi atas kekangan kewangan keluarga saya telah merancang untuk menggunakan pengangkutan air seperti feri untuk sampai ke Palu Indonesia.

Saya dan keluarga telah berangkat dari Tawau, Sabah ke Nunukan Indonesia pada 2 Jun 2018 dan menginap di Hotel Melati Indah Nunukan Indonesia sesudah kami sekeluarga sampai di situ. Kami telah membayar sebanyak 250,000 Rp bersamaan RM74.28 untuk menginap disitu selama 2 malam. Kami menginap di Hotel Melati Indah bagi menunggu kapal dari Nunukan ke Palu Indonesia.
        Sesudah menginap di hotel tersebut kami telah berangkat ke Palu, Indonesia menaiki kapal yang agak besar dengan bayaran sebanyak 150,000 Rp seorang pada 4 Jun 2018. Perjalanan kapal tersebut mengambil masa 1 hari 1 malam yang mana pelbagai kemudahan yang disediakan seperti tandas, makanan mengikut waktunya, dan tempat hiburan seperti wayang dan karaoke. Kemudahan tersebut bagi memudahkan para penumpang selesa dengan perkhidmatan yang disediakan serta tidak bosan dengan perjalanan yang agak lama.
        Sesampainya kami sekeluarga ke Palu, Indonesia pada 5 Jun 2018, kami telah disambut oleh saudara kami dengan menawarkan rumah mereka sebagai tempat penginapan selama kami berada di situ. Mereka telah menunjukkan kami tempat yang seronok untuk dikunjungi di kawasan Palu Indonesia, akan tetapi kami tidak seberapa tertarik kerana kami sangat penat dan mengantuk untuk melihat kawasan persekitaran dan hanya menunggu untuk tidur sahaja.
        Keesokan harinya, kami sekeluarga telah dibawa untuk melawat di tempat- tempat yang menarik seperti tempat bersejarah, masjid terapung, pusat membeli belah, dan pasar larut malam.

Kami telah melawat kawasan Tugu Nol Kilometer yang mana merupakan ikon kota Palu. Strukturnya berketinggian 17 meter yang melambangkan hari kemerdekaan Indonesia pada 17 Ogos setiap tahun. Mutiara yang terdapat pada tugu tersebut melambangkan UU 1945, Pancasila, Negara Kesatuan Republik Indonesia dan Bhineka. Keunikan tugu tersebut menjadi kebangaan masyarakat di sekitar Palu,Indonesia.

Seterusnya, kami telah pergi ke masjid terapung Palu, Indonesia bagi melihat sendiri keunikan masjid ini yang mana dibina di persisiran pantai Palu. Pembinaan masjid ini bagi memudahkan umat Islam di sekitar bandar tersebut menunaikan solat lima waktu sehari semalam. Kami juga telah singgah ke pusat membeli-belah di berdekatan masjid ini bagi merasai pengalaman membeli-belah di negara jiran yang mana harganya lebih murah berbanding di Malaysia. Kami juga telah membeli barangan keperluan harian seperti ikan dan sayuran untuk dimasak di rumah saudara saya kerana kami telah menjadikan rumahnya sebagai tempat penginapan selama beberapa hari kami di Palu Indonesia. Kami juga telah singgah di pasar larut malam di Kota Palu, Indonesia. Pelbagai jenis barangan dan makanan dijual di pasar larut malam tersebut antaranya kasut yang telah diguna pakai, apam balik, martabak jawa dan makanan laut. Keenakan makanan yang dijual tidak terkata ditambah lagi dengan harga yang murah dan mampu milik. Selepas itu, kami telah balik ke rumah saudara kami untuk beristirehat bagi untuk meneruskan rancangan kami selama berada di Kota Palu.

Pada 6 Jun 2018, saya dan keluarga telah diajak oleh saudara kami untuk pergi ke kenduri kahwin masyarakat suku kaum Bugis di sekitar Kota Palu bagi menghadiri jemputan yang telah diterima. Keunikan kenduri kahwin suku kaum Bugis amat berbeza dengan orang Melayu dari sudut pakaian mereka, makanan yang amat mementingkan kemanisan dan majlis persandingan mereka serta banyak pantang- larang seperti pengantin tidak boleh makan seharian sepanjang majlis berlangsung. Di sebelah malam, kami diajak untuk berjalan-jalan disekitar Kota Palu bagi melihat tempat-tempat orang ramai berniaga dan melintasi jambatan kebanggan masyarakat di sana iaitu Palu Bridge IV.

Pada 7 Jun 2018, kami sekeluarga melakukan percutian di dua tempat yang menarik iaitu Air Terjun Saluopa dan Muzium Sulawesi Tengah. Di Air Terjun Saluopa, kami sekeluarga menikmati pemandangan yang indah disebalik terjunan air dan orang ramai yang bermandi-manda. Kami juga bersama-sama mengikut untuk bermandi-manda bersama disebabkan keinginan untuk bermandi di dialam air terjun yang sangat bersih dan sejuk. Selanjutnya, kami telah pergi ke Muzium Sulawesi Tengah yang mana muzium ini terletaknya koleksi seperti Gajah Purba, informasi dan dokumentari kehidupan masyarakat Sulawesi Tengah di masa lampau yang amat menarik dan unik untuk diketahui.

Pada 8 Jun 2018, kami telah pergi ke Taman Nasional Lore Rindu. Terdapat ukiran patung berbentuk burung sebelum memasuki taman ini. Hal ini menunjukkan terdapat jenis burung berada di sini seperti zoo. Burung yang ditempatkan di rumah burung ini seperti burung Maleo yang sangat jarang kita dengari dan terdapat juga ukiran batu kuno yang sangat menarik di taman ini.

Di sebelah petang, kami telah dibawa ke Pantai Talise bagi melihat pemandangan Pantai Talise bagi merehatkan minda dan badan. Pemandangan pantai di sini cukup indah ditambah lagi dengan hamparan pasir di pinggir Pantai Talise. Akses untuk ke kawasan ini sangat mudah kerana terletak di kawasan pinggir Kota Palu.

Pada 9 Jun 2018 sebelum pulang ke Malaysia, kami sekeluarga telah di jemput ke rumah saudara terdekat bagi bersalaman dan bercerita pengalaman berada di Kota Palu sebelum berangkat pulang. Hal ini bagi mengeratkan hubungan kami berkeluarga kerana jarang sekali kami dapat berkumpul bersama keluarga di Indonesia. Pada sebelah malam, kami telah ke Pasar Larut Malam di sekitar Kota Palu bagi membeli barangan untuk dibawa pulang ke Malaysia.
        Pada 10 Jun 2018, perjalanan kami pulang dari Kota Palu ke Nunukan Indonesia menaiki kapal besar telah diiringi oleh saudara kami, kami tiba di Nunukan Indonsia pada keesokan harinya di sebelah pagi seterusnya berangkat dari Nunukan ke Tawau Sabah yang mengambil masa lebih kuran sejam untuk sampai ke destinasi.
        Kesimpulannya, pengalaman yang cukup indah semasa berada di Kota Palu tidak dapat digambarkan lagi dengan banyak pengalaman yang dikumpulkan berasama saudara saya di Indonesia dengan layanan mereka yang sangat baik. Kawasan-kawasan di Kota Palu sangat cantic walaupun bandar mereka tidak seberapa maju, akan tetapi banyak tempat menarik dan bersejarah dapat saya dan keluarga nikmati sepanjang percutian tersebut. Saya dan keluarga juga akan kembali melancong ke tempat tersebut disebabkan jemputan saudara kami pada cuti semester ini. Mungkin kami akan pergi ke tempat menarik yang tidak sempat untuk kami kunjungi sebelum ini bagi menambah lagi pengetahuan dan pengalaman berada di sekitar Kota Palu.