Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Friday, October 11, 2019

PULAU REDANG, PULAU YANG MENGGAMIT MEMORI

Nama penulis: Norhayati binti Hassim (A170133)

Awan yang berarak di langit membawa mendung kelabu semakin jauh. Udara yag segar selepas hujan membuatkan aku berasa tenang berada di persisiran pantai tersebut.  Aku tersenyum sendirian menikmati desiran bayu angin pantai yang lembut menampar pipi serta pemandangan ombak yang mendamaikan dan menenangkan perasaan. Akhirnya setelah sekian lama memendam
rasa untuk menikmati sebuah percutian bersama ahli keluargaku, akhirnya tercapai setelah kedua ibu bapaku mendapat pelepasan cuti daripada majikan mereka. Walaupun Pulau Redang yang terletak di Terengganu menjadi pilihan, aku tetap merasa teruja kerana dapat meluangkan masa bersama ahli keluarga tercinta.
Pulau Redang merupakan salah sebuah pulau yang terletak di daerah Kuala Terengganu, Terengganu. Ia juga merupakan salah sebuah pulau yang terbesar di kawasan pantai timur Semenanjung Malaysia dan amat terkenal dengan perairannya yang jernih serta pasir pantainya yang putih.


Aktiviti pertama kami disana ialah snorkelling. Sebelum menaiki bot, kami diarahkan untuk memakai jaket keselamatan sebagai langkah berjaga-jaga untuk sebarang kemungkinan yang bakal berlaku di tengah laut nanti. Bagi perjalanan snorkelling yang pertama ini, kami dibawa sedikit jauh dari kawasan resort namun kedalaman airnya tidaklah sedalam kedalaman air bagi aktiviti scuba-diving. Memandangkan aku mempunyai masalah rabun jauh, sejak awal lagi aku telah mendapatkan goggle yang berasingan dan istimewa untuk aku memandangkan kanta goggle tersebut mempunyai power yang bersesuaian sama seperti cermin mataku. Dengan itu, aku dapat menikmati keindahan alam laut dengan lebih jelas dan menarik.
. Aku turut mencubit roti yang aku bawa untuk memeberi makan kepada ikan-ikan. Melihat ikan yang berkerumun membuatkan aku terpesona dengan kelincahan ikan yang bergerak untuk mendapatkan secebis roti dan aku dapat melihat dengan jelas menggunakan goggle tersebut sambil tersenyum sendiri. Aku tidak dapat mengawalkan keseronokanku apabila aku berpeluang untuk melihat ikan daripada spesis  ‘nemo’ dan dapat menikmati pemandangan ikan-ikan serta batu karang yang cantik di dasar laut.


Hari yang seterusnya, jam di telefon menunjukkan waktu lagi 15 minit sebelum 9 pagi tepat dimana pada jam 9 pagi, kami akan bergerak menaiki bot untuk menuju ke kawasan bagi aktiviti scuba-diving. Seperti hari sebelumnya, aku mendapatkan sepasang goggle yang bersesuaian dengan  mata dan terus mendapatkan peralatan scuba-diving seperti yang telah diarahkan semasa taklimat ringkas oleh jurulatih yang menguruskan aktiviti tersebut. Melalui aktiviti scuba, aku dapat melihat dengan lebih dekat dan jelas akan bentuk dan warna-warna terumbu  karang. Terdapat pelbagai jenis terumbu karang yang terdapat di dasar laut, terdapat juga pelbagai tahap umur terumbu karang.

Kami turut disarankan untuk tidak memegang terumbu karang secara kasar kerana risau akan merosakkan hidupan itu memandangkan terumbu karang merupakan sebuah habitat kepada beberapa jenis spesis ikan-ikan kecil serta mikroorganisma yang lain. Kerosakan terumbu karang mengambil masa yang amat lama untuk dipulihara semula dan ia akan menjejaskan ekosistem hidupan laut. Selain itu, aku turut merakamkan video dan gambar kenangan  menggunakan Camera Gopro Waterproof Diving yang dipinjam daripada ayah sebelum bergerak ke destinasi scuba supaya kami dapat sentiasa beringat untuk tidak mencemarkan alam sekitar  kerana hidupan laut juga merupakan makhluk tuhan yang memerlukan perlindungan dan makanan untuk terus melangsungkan hidup.


Sepanjang berada di Pulau Redang, Terengganu aku dapat merasai pelbagai jenis makanan tradisional Terengganu seperti Keropok Lekor, Nasi Kerabu, Nasi Dagang dan Nasi Lemak Sambal Ikan Tongkol. Ia merupakan satu pengalaman baru menjamah nasi lemak bersama ikan kerana kebiasaannya nasi lemak dihidangkan bersama telur rebus sahaja. Selain itu, istimewanya nasi kerabu tersebut ialah pada menu sampingan yang banyak serta nasi tersebut boleh dimakan bersam ikan goreng atau ayam goreng mahupun bakar atau daging bakar. Selain itu, ulamnya yang segar dimakan bersama dengan solok lada yang pastinya menaikkan lagi seri nasi kerabu tersebut. Cukup dengan hanya memakan sebungkus nasi kerabu, kenyangnya mampu bertahan sehingga petang dek kerana bahan sampingannya yang banyak dan menyihatkan.

Walaupun keluarga kami jarang meluangkan masa bersama terutamanya bagi aktiviti pelancongan, namun kami tetap menghargai sisa waktu yang ada untuk kami bersama menikmati setiap detik ativiti pelancongan kami. Kami juga tidak berasa menyesal dengan kesempatan yang tidak banyak memberi peluang dan ruang kepada kami, kerana ami sekeluarga tahu bahawa terdapat pelbagai lagi destinasi menarik yang boleh kami tuju sebagai langkah bagi kami menyokong aktiviti Tahun Melawat Malaysia nanti bersama dengan warga pelancong dan masyarakat negara Malaysia.









No comments:

Post a Comment