Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Friday, October 11, 2019

PULAU LANGKAWI, PULAU KELAHIRAN MAHSURI

Nama penulis: Fatin Nor Izzati binti Mohd Saad (A170955)

Pada tahun 2017, saya dan keluarga telah bercuti ke Pulau Langkawi. Percutian ini adalah rancangan secara mengejut oleh ayah saya. Percutian ini juga hanyalah selama tiga hari dua malam iaitu pada hari jumaat, sabtu dan ahad. Malam sebelum bertolak, kami mengemas barang keperluan masing-masing dengan perasaan yang sangat gembira. Pada keesokkan harinya, perasaan yang sangat tidak
dapat digambarkan ialah perasaan yang sangat teruja kerana ini adalah kali pertama saya menjejaki Pulau Langkawi.  Terdapat dua buah jeti untuk pergi ke Pulau Langkawi iaitu di Kuala Kedah dan Kuala Perlis. Jadi Kami sekeluarga mengambil keputusan untuk pergi ke jeti Kuala Kedah dengan menaiki kereta kerana jaraknya adalah lebih dekat dengan tempat tinggal saya. Setelah sampai di jeti, abah dan saya pergi ke kaunter untuk membeli tiket bot yang berharga RM23.00 seorang (dewasa). Masa yang diambil untuk ke Pulau Langkawi adalah selama 2 jam dari jeti.

Tiket dari Jeti Kuala Kedah
Semasa dalam perjalanan ke pulau, saya tidak menyangka yang saya akan mengalami mabuk laut. Kepala saya berasa sangat pening dan mual. Ibu, ayah dan adik-adik hanya ketawa sahaja dengan keadaan saya yang tidak bermaya. Walaupun sudah meletakkan minyak, tetapi masih tidak berkesan sehinggalah sampai di jeti Pulau Langkawi. Oleh itu, bagi sesiapa yang mempunyai masalah ‘mabuk laut’, disarankan untuk membeli ubat di farmasi yang berhampiran bagi mengelakkan perkara yang sama berulang. Kehadiran kami ke pulau itu disambut oleh sahabat baik ibu saya yang menetap di situ. Kami di bawa ke rumahnya dan bermalam di situ. Selesai solat maghrib, kami makan malam bersama keluarga sahabat baik ibu. Suasana memang sangat meriah pada malam itu kerana keluarganya melayan kami dengan baik. Juadah masakan mereka amatlah menyelerakan.
            Keesokkan paginya, selepas sahaja sarapan, kami terus keluar bersiar-siar. Tempat pertama yang kami tuju adalah Langkawi Geopark Center. Di sana, kami menaiki ‘Sky Cab’ atau lebih dikenali ‘Cable Car’. Percutian di pulau ini di akan lengkap sekiranya tidak mencuba aktiviti ini kerana ia memberikan satu pengalaman yang berbeza berbanding kereta kabel di tempat lain. Kami menaiki gondola ‘Bottom Glass Gondola’ yang hanya berlantaikan kaca dan kami dapat melihat dengan jelas hutan-hutan di bawah. Perasaan yang tidak dapat digambarkan adalah ayah dan adik saya sangat gayat. Raut wajah mereka berdua sangatlah pucat dan tidak bergerak langsung kerana takut akan ketinggian. Keindahan suasana dari atas gunung tersebut, saya seakan-akan dapat melihat seluruh Pulau Langkawi. Udaranya yang sangat nyaman dan sejuk membuatkan saya lebih mengagumi ciptaan Tuhan. Tetapi malangnya, kami tidak dapat berkunjung lama di kawasan itu kerana keadaan cuaca yang tidak mengizinkan. Hujan turun dengan lebat. Jadi kami terpaksa untuk turun kerana takut perkara yang tidak diingini berlaku.

Suasana ketika menaiki 'Sky Cab'
Selepas itu, kami terus pergi ke Taman Buaya. Terdapat pelbagai jenis buaya dan bilangannya hampir 4000 ekor. Jika bercuti di Langkawi dengan anak-anak, sangat rugi jika tidak mengambil peluang untuk melihatnya dari jarak yang dekat. Di sana, kami mendapat  peluang melihat pertunjukan memberi buaya makan. Yang lebih melucukan adalah ketika kami berjalan di atas jambatan yang bawahnya dipenuhi buaya, tiba-tiba terdapat seekor buaya yang besar melibaskan ekornya. Kami berlari sekuatnya kerana terlalu terkejut dengan pergerakan buaya yang tidak pernah dijangka. Selepas berhenti daripada lari, kami sekeluarga dan pekerja-pekerja di situ ketawa sesama sendiri kerana berasa sangat lucu dengan telatah spontan itu. Itulah pengalaman yang paling indah susah untuk dilupakan.

Seterusnya, kami terus pergi ke pusat membeli-belah di salah satu tempat yang dikenali ramai. Lain tidak bukan ialah Haji Ismail Group (HIG). Di sana, terdapat pelbagai jenis barangan seperti cenderahati, set pinggan mangkuk, set peralatan dapur, kain batik, pakaian, gula dan coklat yang terdiri daripada pelbagai jenis jenama. Ibu sangat teruja apabila berkunjung di HIG. Perasaan apabila berada disitu amat menyukarkan kami untuk beransur pulang kerana harga yang sangat berpatutan dan mampu milik selain lokasinya sangat mudah untuk diakses. Ibu dan ayah membeli beberapa set pinggan kegemaran mereka dan juga membeli baju yang bercorak tulisan “Langkawi” kepada kami untuk dijadikan sebagai kenang-kenangan apabila sudah besar nanti.
Selain daripada itu, kami juga tidak terlepas melawat tempat yang diberi nama Beras Terbakar yang berkait dengan sejarah zaman dulu kala. Di sana, terdapat ramai pelancong dari luar negara yang datang dan mencampakkan duit syiling kerana mereka mempercayai bahawa ia dikatakan sebagai tempat dimana setiap hajat yang dibuat akan tertunai. Tidak lupa juga hasil kraftangan seperti barangan kraftangan, kaiin tradisional dan sebagainya yang dihasilkan oleh penduduk yang menjalankan perniagaan di situ sangat menarik perhatian dan cantik-cantik belaka. Saya dan adik-adik juga tidak melepaskan peluang dengan membeli beberapa cenderahati untuk diberikan kepada rakan-rakan karib untuk dijadikan sebagai kenangan.
Hari sudah beransur lewat petang, kami pulang dan berehat ke chalet yang telah ditempah oleh ayah yang terletak di Pantai Chenang seminggu sebelum kami berangkat ke Pulau Langkawi. Kami menikmati makan malam daripada makanan laut yang segar yang sangat menyelerakan di sebuah restoran berdekatan dengan chalet kami. Tambahan pula, makanan laut adalah makanan kegemaran saya dan adik-adik. Saya dapat melihat raut wajah gembira pada insan-insan yang saya sayangi. Selepas makan, kami pulang ke chalet dan berehat.
Pada hari terakhir di sana, kami berkesempatan melawati ke Makam Mahsuri yang mempunyai sejarah. Seperti yang kita sedia maklum bahawa Langkawi juga merupakan tempat lagenda ada cerita uniknya di mana Mahsuri dikuburkan di Pulau Langkawi. Pelbagai maklumat saya dan keluarga perolehi sepanjang kami berada di sana seperti perkara yang terjadi disebalik kemajuan Pulau Langkawi, contoh replika rumah beliau, telaga yang digunakan oleh Mahsuri, makamnya, pameran visual seperti muzium dan sebagainya. Ianya sangat menarik kerana pameran yang ditunjukkan menjadikan kita berasa lebih dekat dengan Mahsuri. Justeru, saya dapat mengetahui dengan lebih mendalam tentang sejarah Mahsuri yang sebelum ini saya hanya dengar namanya sahaja. Sebelum berangkat pulang, kami mengambil kesempatan untuk pergi ke Dataran Lang. Ternyata disitu lebih ramai pengunjung berada di situ untuk mengambil gambar kerana ia merupakan mercu tanda Langkawi yang mempunyai patung helang setinggi 12 meter.
Sesungguhnya, kenangan bercuti di Pulau Langkawi adalah pengalaman yang menarik yang pernah saya kunjungi walaupun belum sempat untuk mengunjungi di semua tempat kerana bagi saya pulau ini mempunyai keistimewaan dan auranya yang tersendiri. Jika ingin melancong di pulau ini, saya sarankan jika boleh elakkan datang sekitar bulan Disember hingga Februari kerana kebiasaannya pada ketika itu adalah musim hujan. Selain itu, anda perlulah merancang waktu percutian anda dengan sebaiknya jika ingin melancong pada musim kemuncak seperti ketika LIMA Langkawi, cuti sekolah ataupun cuti umum. Hal ini kerana, biasanya waktu sebegini tempat-tempat tarikan akan dipenuhi pengunjung yang boleh membantutkan ‘mood’ percutian. Saya berharap saya dapat berkunjung lagi ke Pulau Langkawi dengan ahli keluarga yang dicintai. Sebagai penutup, saya ingin menggambarkan perasaan saya yang amat gembira dan berterima kasih kepada ayah saya kerana memberi peluang kepada kami untuk mengunjungi ke tempat yang saya idamkan selama ini dan dapat meluangkan masa bersama-sama keluarga yang tersayang.