Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Tuesday, October 8, 2019

BANDAR TSUNAMI ACHEH, INDONESIA

Nama penulis: Noor Asheeqa Aquila bt Ab Aziz (A164326)

Pada tahun 2018, saya bersama keluarga berpeluang ke Aceh, Indonesia. Sebelum berangkat ke Aceh, kami membeli tiket sebulan sebelum hari kejadian kerana tiket penerbangan lebih murah sekiranya membuat pembelian lebih awal. Selain itu, kami juga berbincang tarikh yang paling sesuai untuk bercuti di Aceh kerana kami adik beradik cuti tidak sama antara satu sama yang lain disebabkan kami masing-masing belajar di universiti yang berlainan. Setelah membuat keputusan
yang sama, abang saya menguruskan untuk membelikan tiket kami secara online. Kami mengemas barang keperluan dan membawa barang yang sedikit sahaja kerana tujuan kami ke sana untuk membeli belah di Banda Aceh kerana harga barang di sana sangat berpatutan. Kami berangkat dari rumah ke KLIA, awal 4 jam dari masa pelepasan kerana kami tidak mahu ketinggalan penerbangan dan siap sedia lebih awal di KLIA tersebut. Kami isi perut dahulu sebelum menaiki kapal terbang. Apabila memasuki kapal terbang, saya dapat kedudukan di sebelah tingkap. Saya menikmati setiap pemandangan dari atas. Perjalanan kami dari Malaysia ke Aceh lebih kurang 2 jam perjalanan. Setelah tiba di Sultan Iskandar Muda Airport Aceh, kami disambut baik oleh rakan kerja ayah yang bernama Pak Dodi. Pak Dodi bersama rakan-rakannya meraikan kehadiran kami sekeluarga dengan sangat baik.

Ketibaan kami di Sultan Iskandar Muda Airport, Aceh.

Pak Dodi bersama rakan-rakannya membantu kami mengangkat bag ke dalam kereta mereka. Seterusnya, mereka terus bawa kami ke sebuah restoran untuk makan sambil berbual bersama mereka. Rasa makanan di Aceh seakan-akan makanan di Malaysia Cuma ada beberapa juadah yang kami disuruh cuba untuk merasa keunikan makanan dari Aceh. Ketika itu saya makan soto Aceh. Makanan di Aceh kebanyakan rempahnya rasa manis. Kami menikmati juadah itu sambil berbual bersama rakan ayah. Mereka sangat baik dan peramah. Kami juga menukar hidnagan supaya masing-masing dapat merasa makanan tersebut. Seterusnya, kami sambung perjalanan kami ke destinasi seterusnya, sepanjang perjalanan saya di dalam kereta itu, saya  berkesempatan melihat tinggalan sejarah peristiwa pahit di mana pada Disember 2004 telah berlaku tsunami besar Aceh yang meragut lebih 260,000 ribu nyawa. Pak Dodi menceritakan sejarah dan kisah yang berlaku semasa tsunami itu kepada kami apabila kami lalu di tempat kejadian. Kesan daripada bencana tersebut telah memberi kesan yang sangat mendalam kepada saya dan keluarga kerana kami berasa amat bersyukur atas nikmat yang Allah kurniakan pada kami. Selain itu, kenangan manis saya di Aceh adalah saya dapat menemu ramah seorang mangsa tsunami dan dia telah menunjukkan tempat- tempat di mana mangsa tersebut menyelamatkan diri apabila ditimpa tsunami. Kisah mangsa tersebut sangat menyentuh hati saya dan keluarga. Dia kehilangan isteri serta keluarganya kerana gagal menyelamatkan mereka. Dia menceritakan bagaimana saat dia menyelamatkan diri dalam suasana yang sangat dasyat itu.

Seterusnya, kami di bawa ke Gampong Lapulo iaitu dikenali sebagai “Kapal Memancing Di Atas Rumah”. Setibanya kami di Kampung Gampong Lampulo, saya sangat terkejut apabila melihat sebuah kapal yang besar telah mendarat di atas bumbung sebuah rumah yang telah rosak disebabkan tsunami. Bunyinya sangat pelik tetapi itulah kenyataannya kerana ia adalah kesan yang sangat tragis berlaku pada waktu tsunami tersebut. Saya tidak dapat bayangkan bagaimana peristiwa tsunami itu terjadi. Penduduk di sekitar Kampung Lampulo itu menceritakan kisah tsunami yang berlaku pada waktu itu. Kapal tersebut telah dihanyutkan dan mendarat di atas sebuah rumah dan kekal di atas rumah sampai sekarang apabila bencana air semakin surut. Saya menangis apabila mendengar kisah penduduk di kampong itu kerana saya dapat bayangkan perasaan mereka yang tidak dapat menyelamatkan keluarga serta rumah mereka kerana masing-masing hendak menyelamatkan diri sendiri. Kami sekeluarga berpeluang masuk ke dalam rumah tersebut. Saya melihat senarai nama mangsa-mangsa tsunami yang tidak dapat diselamatkan. Kami sekeluarga sedekahkan Al-fatihah kepada mangsa-mangsa tersebut. Kebanyakan rumah penduduk di situ hancur tetapi sekarang sudah dibaiki kembali.

Bergambar bersama Bunda Esti

Saya berdiri di hadapan kapal atas rumah
Seterusnya, pada waktu petang, kami berpeluang menunaikan solat zuhur di Masjid Raya Baiturrahman. Perasaan saya apabila menjejaki di masjid tersebut adalah, saya rasa sangat tenang dan berasa seolah-olah berada di Madinah kerana mempunyai payung yang besar. Selain itu, etika ketika memasuki kawasan masjid, tidak boleh memakai pakaian menjolok mata dan pakaian hendaklah bersih. Pada ketika itu, saya ditegur oleh seorang polis yang menjaga masjid itu kerana saya memakai seluar jeans dan polis itu menyuruh saya memakai kain yang telah disediakan. Perasaan saya ketika itu malu apabila ditegur tetapi saya terus mengambil kain tersebut untuk masuk ke dalam masjid itu. Di Aceh, mereka sangat menekatkan syariah islam yang sangat tinggi. Kebanyakkan perempuan di sini memakai tudung yang labuh. Masjid Baiturrahman ini sangat besar, cantik dan bangunan serta hiasannya sangat unik. Saya terpegun melihat masjid ini. Ramai pelancong luar datang melawat ke masjid ini. Selain itu, Masjid ini juga mempunyai kisah luar biasa ketika berlakunya tsunami kerana Masjid ini tidak terjejas walaupun sedikit ketika keadaan tsunami ynag dasyat itu berlaku di Banda Aceh. Perasaan saya ketika mendengar kisah itu, saya istighfar dalam diri dan terfikir tentang hebatnya kuasa Tuhan dan buktinya kekuasaan Allah yang terbukti ditunjukkan melalui kisah ni. Perasaan saya tidak dapat digambarkan apabila dapat menunaikan solat di dalam masjid yang sangat cantik ini.

Bersama Bunda Yusra

Bergambar di Masjid Baiturrahamn
Destinasi kami seterusnya adalah di Muzium Tsunami Banda Aceh. Reka bentuk bangunan muzium tersebut sangat menarik kerana ia berbentuk seperti ombak dan dibina sebagai bangunan kalis gempa bumi yang akan menjadi tempat perlindungan penduduk Aceh sekiranya tsunami berlaku lagi. Kami ke kaunter bayaran sebelum memasuki muzium tersebut. Apabila saya dan keluarga memasuki muzium ini, tercetus rasa keinsafan dalam diri apabila melihat seolah-olah peristiwa tsunami tersebut berada di depan mata kami. Terdapat banyak replika menggambarkan kemusnahan ketika tsunami tersebut berlaku dan peninggalan yang musnah juga banyak dipamerkan disini. Saya mengambil gambar setiap peninggalan tersebut sebagai kenangan saya dan ingin menunjukkan kepada rakan-rakan saya. Saya melihat replika serta penerangan pada setiap sudut yang menggambarkan kemusnahan yang berlaku semasa kejadian tsunami yang meragut banyak nyawa. Sesetengah replika tersebut adalah replika betul yang telah rosak sewaktu hari kejadian. Saya tidak berhenti bersyukur atas nikmat yang Tuhan kurniakan kepada saya sekarang. Kenangan di dalam muzium tsunami ini memberi saya kesedaran dalam hidup saya.

Bergambar di hadapan Muzium Tsunami
Seterusnya, kami terus pulang ke Hotel kami yang sudah ditempah awal oleh Pak Dodi. Hotelnya tidak jauh dari tempat Muzium Tsunami tersebut, lebih kurang mengambil masa dalam beberapa minit sahaja. Hotel kami pada waktu itu adalah Hotel Hip Hop. Kami mengeluarkan barang-barang keperluan kami dan berehat seketika. Pada waktu petang pula, kami berkesempatan pergi ke Ulee Lheue yang dipandu oleh Pak Dodi dan rakan-rakannya. Mereka melayan kami sangat baik. Setiap destinasi seperti biasa, mempunyai kisah tersendiri dan saya mendengar kisah tersebut yang disampaikan oleh rakan Pak Dodi. Di tempat ini, adalah taman eletrik terapung seberat 780 tan untuk mengatasi kekurangan bekalan eletrik. Sekitar tempat tersebut terdapat jualan makanan dan kami mengambil peluang itu untuk makan bersama dan menikmati waktu senja di situ. Saya sekeluarga membeli makanan ringan sahaja untuk merasa makanan di sana. Kami perlu beredar di tempat itu sebelum maghrib kerana di Aceh mereka akan tutup kedai dan akan memastikan tiada orang sekitar tempat tersebut pada waktu maghrib, mereka sangat menekankan waktu solat. Saya sangat tertarik dengan konsep ini kerana ia akan mengelakkan berlakunya maksiat pada waktu senja dan menggalakkan semua orang solat pada awal waktu. Kami tidak mengambil masa yang panjang untuk berada di sana kerana masa mencemburui kami. Kenangan di sini saya tidak dapat lupakan apabila kami kami bersama-sama sambil menikmati keindahan tasik yang penuh dengan sejarah tsunami sambil mendengar kisah-kisah yang tragis berlaku sewaktu hari kejadian.

menikmati juadah ringan sambil mendengar kisah tsunami
Seterusnya, kami pulang dan berehat di hotel. Keesokan harinya ibu dan ayah saya di bawa ke tempat beli belah manakala saya adik beradik di bawa ke tempat berlainan. Kami ke Rumah Pahlawan Wanita, Cut Nyak Dhien. Rumah tersebut seolah- olah rumah panjang dan masuk adalah percuma. Apabila memasuki di rumah tersebut, saya melihat banyak potret dan gambar serta penerangan tentang keluarga serta asal usul Cut Nyak Dhien. Kisahnya, memberi inspirasi kepada saya kerana Cut Nyak Dhien adalah pejuang kebebasan wanita yang paling terkenal di Indonesia. Saya mengambil setiap gambar di dalam muzium itu sebagai kenangan dan bukti saya pernah jejak kaki disini. Kami diberi penerangan yang sangat baik oleh pengawal rumah tersebut. Saya dapat melihat ruang makan, ruang bilik dan setiap sudut kelengkapan rumah Cut Nyak Dhien ini. Sangat unik dan traditional dari rekaan berbentuk keunikan asli dari Aceh.

Bergambar di Rumah Cut Nyak Dhien

di dalam kamar tidur Cut Nyak Dhien
         Seterusnya, ibu dan ayah saya ke Pulau dan kami juga bertemu di tempat yang sama iaitu kami singgah di Wisata Pantai Lampuk Aceh. Keindahannya dan suasana nya sangat tenang. Keadaan di tempat itu sangat cantik dan pasir pantai sangat bersih kerana mereka menjaga dengan baik serta air lautnya sangat indah, biru menyegarkan. Masih segar dalam ingatan saya keadaan pantai di sana. Saya sangat gembira melihat suasana di situ. Setiap sudut, mereka akan hiaskan tempat itu dan kepada mereka yang ingin mengambil gambar, perlu bayar terlebih dahulu. Selepas mengambil gambar, saya dan keluarga kelaparan dan kami duduk di pondok restoran itu dan order makanan di sana. Kami menikmati juadah kami dengan sangat tenang sambil memandang kearah pantai, angin yang begitu kuat. Saya sangat seronok kerana saya dapat meluangkan masa bersama keluarga dalam keadaan begini kerana sambil makan, kami akan bercerita dan meluangkan masa bersama. Ini adalah kenangan yang paling manis bagi saya kerana saya sangat bersyukur dikurniakan keluarga yang dapat mencuri masa mereka untuk meluangkan masa bersama keluarga tercinta walaupun ayah dan ibu saya seorang yang kerja keras tetapi mereka masih ada masa yang dikongsikan bersama kami.

Seterusnya, kami ke kedai cenderamata untuk membeli barang-barang kenangan di Aceh. Barang di sini sangat murah. Ibu saya borong telekung manakala saya membeli keychain untuk diberikan kepada rakan-rakan saya. Selain itu, ayah saya seorang penggemar kopi, dia mencari kopi Aceh yang sedap untuk dibawa pulang ke Malaysia. Abang dan adik saya membeli baju sebagai kenangan di Aceh. Selepas selesai membeli belah, kami terus pulang ke Hotel untuk mengemas segala keperluan. Kami perlu bergerak awal awal keesokan harinya kerana penerbangan kami pagi. Ketika waktu malam, Pak Dodi membawa kami makan di sebuah restoran yang terkenal di Banda Aceh itu. Kami menikmati juadah yang disediakan. Layanan mereka terhadap saya dan keluarga sangat baik dan ikhlas. Saya sangat teruja dengan sikap serta layanan mereka terhadap kami. Ketika itu, saya ingin mencub juadah Mee Aceh kerana Mee Aceh adalah simbolik makanan yang sangat enak di sini. Manakala, keluarga saya mencuba set makanan Aceh yang lain. Makanan di sini sangat sedap. Alhamdulillah bersyukur atas nikmat yang diberikan kepada kami.

Keesokan harinya, sebelum kami ke Airport Aceh, Pak Dodi membawa kami ke majlis perkahwinan sedaranya. Saya dapat mengalaman yang sangat indah dan melihat budaya Aceh dalam majlis perkahwinan tersebut. Hiasan pelamin yang sangat cantik dan menujukkan keunikan asli budaya Aceh. Majlis mereka sangat meriah dan budaya di Aceh berbeza dengan cara kita dalam majlis perkahwinan. Walaupun kami tidak dapat meluangkan masa di majlis tersebut kerana hendak ke Airport tetapi kenangan itu masih segar dalam ingatan saya. Saya mengambil kesempatan untuk mengambil gambar bersama pengantin tersebut. Seterusnya, kami terus ke Airport dan perasaan saya ketika itu sangat sedih kerana perlu meninggalkan Banda Aceh. Terdapat banyak tempat-tempat yang menarik di Aceh tetapi kami tidak berpeluang untuk ke tempat tersebut kerana masa mencemburui kami. Saya berharap agar suatu hari nanti saya dapat ke tempat tersebut. Saya sangat gembira dengan layanan mereka terhadap saya dan keluarga. Nilai yang saya sekeluarga boleh dapat apabila melawat Banda Aceh adalah sesuatu pengajaran yang besar dalam kehidupan kami tentang kerapuhan dunia ini.