Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Tuesday, October 8, 2019

CAMERON HIGHLANDS, TANAH YANG MENGHIJAU

Nama penulis: Noor Asheeqa Aquila bt Ab Aziz (A164326)

Pada tahun 2005, ketika itu umur saya 8 tahun, saya dan keluarga bercuti di Cameron Highland. Sebelum perjalanan kami ke tempat percutian tersebut, ibu saya mengemaskan barang- barang keperluan dan baju kami adik beradik. Ibu saya membawa banyak baju tebal untuk ke sana. Saya sekeluarga menaiki kereta yang dipandu oleh ayah saya. Seperti kebiasaan, kami akan mulakan perjalanan dengan membaca doa ketika dalam kenderaan yang diketuai oleh abang saya. Sewaktu
dalam perjalanan ke Cameron, kepala saya sangat pening kerana jalan tidak lurus dan telinga saya tidak kedengaran. Ibu saya memberi minyak panas suapaya dapat melegakan kepala saya.  Ayah saya berhenti seketika untuk melegakan keadaan kerana saya terasa hendak muntah ketika itu. Kami berhenti beberapa kali kerana adik saya menangis.  Setelah tiba di Cameron, cuaca di sana sangat sejuk dan keseronokan dirasai oleh kami adik beradik yang teruja dengan tempat- tempat yang sejuk dan nyaman sepert ini. Pada malam tersebut, kami ke Pasar malam Pekan Brinchang. Suasana di Pasar itu sangat bising dan menjual pelbagai makanan serta sayur, buah dan tanaman segar. Saya berasa tenang kerana pasar malam di sini sangat sejuk dan penjualnya sangat harmoni.Di pasar ini, terdapat banyak buah-buah yang sangat segar dan manis. Kami membeli banyak buah-buahan di situ kerana harganya berpatutan dan sangat segar.  Saya seakan akan ingin membeli kesemua barang yang dijual. Ayah saya membeli jangung panas di pasar tersebut. Kami kongsi jagung tersebut dan terasa nikmatnya apabila makan jagung segar yang manis dalam suasana yang sejuk. Manakala ibu saya pulak sedang membelek pokok-pokok bunga yang segar di pasar itu. Kami adik beradik tidak boleh duduk diam dan adik saya menangis kerana hendak membeli mainan di pasar malam tersebut. Ibu saya membelikan permainan tersebut supaya adik saya berhenti menangis. Selain itu, saya pula teruja melihat seorang penjual yang sedang demo kan barang yang sangat unik iaitu patung yang boleh tumbuh daun. Saya memujuk ayah untuk membelinya. Akhirnya, saya dapat membeli barang tersebut dan saya sangat gembira serta terharu kerana ayah menunaikan permintaan saya ketika itu. Itu adalah kenangan terindah saya ketika di Cameron. Selepas selesai membeli barang di pasar tersebut, kami pulang ke hotel dan berehat.
Saya dan abang sedang memerhati barang yang dijual di Pasar Malam tersebut
Keesokan harinya pula, kami terus mengemas barang- barang keperluan kami kerana kami terus keluar dari hotel sebelum ke destinasi seterusnya. Seterusnya, kami melakukan pelbagai aktiviti yang boleh dilakukan ketika berada di Cameron. Pemandangan di Cameron waktu pagi sangat menarik dan cuacanya sangat sejuk. Kami adik beradik mandi kesejukan serta menggigil kertika mandi pagi tersebut sebelum kami bertolak ke destinasi seterusnya. Kami sangat teruja hendak ke destinasi seterusnya. Ayah bawa kami ke ladang teh untuk dilawati, ladang teh tersebut terletak sebelum sampai ke Tanah Rata. Pengalaman di ladang teh Bharat ini memberi pengalaman yang berbeza buat saya kerana saya rasa sangat tenang melihat kehijauan ladang tersebut.Terdapat kedai teh dan kafe di Ladang Teh Bharat tersebut. Kami sekeluarga mengambil peluang untuk merasa keunikan teh segar yang mempunyai pelbagai jenis perisa buah seperti manga, strawberi dan sebagainya. Air yang disediakan adalah air panas yang hangat. Kami juga membeli “scone” bersama jam beri. Pada ketika itu, saya pertama kali makan ‘scone’ yang disuap oleh ibu saya. Ia sangat sedap apabila dimakan bersama jem straberi. Kelazatan itu saya masih ingat sampai sekarang. Harga makanan dan minuman di kafe itu agak mahal tetapi kenangan serta kenikmatan berada di atas kafe itu sambil melihat pemandangan ladang teh itu akan sangat berbaloi. Kenikmatan minum air panas dan melihat permandangan yang sangat indah dan kesejukan yang dirasai ketika itu adalah kenangan manis saya ketika di Cameron. Kami sekeluarga mengambil gambar di ladang sebagai tanda kenangan kami di sini. Suasana tersebut masih segar dalam ingatan saya pada masa sekarang. Suasana tenang tersebut membuatkan saya hendak ke sana pada masa yang akan datang.

Selain itu, kami teruskan destinasi kami ke Big Red Strawberry Farm, ini adalah antara ladang strawaberi yang paling besar di Cameron. Selain itu, masuk adalah percuma. Saya dapat pengalaman yang sangat bermakna kerana dapat merasa memetik buat yang segar dan sangat merah di situ. Selain itu, pelbagai jualan berinovasikan strawberi yang dijual di situ, sebagai contoh jem, aiskrim, strawberi kering dan sebagainya. Kami tidak lepaskan peluang untuk mengambil gambar di ladang Strawberi tersebut. Tambahan pula, ibu saya membeli beberapa cenderamata untuk dibawa pulang sebagai kenangan di Big Red Strawberry Farm ini.

Seterusnya, kami berangkat pulang ke rumah. Perasaan kertika itu sangat sedih. Saya berharap saya dapat berpeluang bercuti ke sana lagi kerana saya sangat suka melihat suasana di Cameron Highland. Udaranya yang sejuk dan nyaman. Saya berasa sangat tenang ketika bercuti di Cameron. Kenangan manis saya di Cameron adalah ketika kami berkongsi makan jagung yang hangat bersama keluarga di Pasar malam. Seterusnya, kenangan yang tidak boleh dilupakan adalah ketika kami menikmati juadah ringan iaitu teh segar sambil menikmati keindahan kehijauan ladang teh bersama keluarga saya. Kenangan ini saya tidak akan lupa dan masih segar dalam ingatan saya. Syukur Alhamdulillah kerana diberi peluang untuk merasa nikmat yang indah ini bersama keluarga yang tercinta. Keluarga yang bercuti di Cameron ini, perlu membawa baju yang tebal dan perlu sentiasa membawa minyak angin untuk kes-kes emergency. Tempat di Cameron ini sangat tenang dan sesuai untuk membawa anak bercuti dan meluang masa bersama mereka.