Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Wednesday, October 16, 2019

TANAH TINGGI CAMERON, PAHANG

Nama penulis: Mohamad Syafiq Bin Abdul Aziz (A170906)

Antara pengalaman melancong saya yang pertama ialah ketika saya berumur 10 tahun dimana saya menetap di sebuah kawasan pendalaman atau kampong yang di beri nama kampong Limau Kasturi 1 di Gua Musang, Kelantan kerana ibu saya bertugas sebagai guru pada tahun 2008. Pada cuti pertengahan sekolah, ibu saya mula merangcang untuk bercuti di sebuah kawasan yang sejuk yang mempunyai buah-buahan segar dan manis seperti strawberi, anggur, epal yang hanya dapat di kawasan beriklim sejuk.
         Ayah saya mencadangkan Tanah Rata Cameron Hightland yang terletak di Pahang selama 3 hari 2 malam. Selepas membuat perbincangan, akhirnya ibubapa saya bersetuju untuk bercuti ke destinasi percutian yang dicadangkan dan menjadualkan perjalanan kami sekeluarga pada hari jumaat selepas solat jumaat selesai. Pada hari khamis sebelum bertolak esok, kami sekeluarga membuat persiapan dimana ibu saya mempersiapkan pakaian kami sekeluarga dan manakala ayah saya memeriksa keadaan kenderaan sebelum bertolak esok. Dalam kesempatan itu saya menyiapkan beberapa pakain saya yang penting sebelum ke tempat dingin seperti selimut tebal, pakaian yang tebal dan sarung tangan. Pada hari pertama jumaat petang, kami sekeluarga memulakan perjalanan seperti yang telah dirancang. Perjalanan kami memakan waktu selama 2 jam. Kami sekeluarga sampai ke destinasi sebelum magrib dan mencari penginapan hotel di kawasan tersebut. Dalam 30 minit, kami sekeluarga berjaya mencari penginapan hotel untuk 3 hari 2 malam dengan pakej yang bersesuain dan berpatutan. Buat pertama kali untuk saya menginap di hotel adalah pengalaman yang manis kerana cuaca yang sejuk kawasan tersebut membuatkan tempat penginapan hotel tersebut tidak dilengkapi dengan penghawa dingin atau kipas, tetapi hanya dilengkapi dengan cerobong asap dan tingkap. Pada mulanya, saya merasa agak risau kerana munkin kepanasan , tetapi kawasan yang tinggi dan sejuk membuatkan tempat penginapan kami selesa dan dingin.
Pada hari kedua keesokkan harinya, kami sekeluarga berjalan-jalan di sekitar kawasan penginapan kami. Antara tempat-tempat yang menarik yang ada di Cameron Highland ini adalah seperti ladang buah-buahan segar, taman haiwan yang menarik, pemandangan yang cantik dan sebagainya. Pada permulaannya, kami sekeluarga melawat ladang strawberi yang besar serta mempunyai buah yang segar dan boleh dipetik dari pokok. Kami memasuki ladang itu secara percuma dan diberi peluang untuk memetik sendiri buah strawberi itu dan membanyarnya mengikut berat strawberi yang diambil. Ianya pengalaman yang menyeronokkan buat saya untuk mempelajari dan merasa sendiri cara memetik strawberi dengan sangat mudah mengunakkan tangan atau alat khas mereka. Strawberi yang dipetik dari ladangnnya pula sangatlah manis dan asli rasanya. Seterusnya kami sekeluarga melawat ke taman haiwan yang bersebelahan ladang strawberi tersebut. Di dalam taman haiwan itu, terdapat beberapa jenis haiwan seperti rama-rama, kubang, ikan, ular dan sebagainya. Haiwan kegemaran saya untuk dilihat adalah ular tendung selar kerana saya dapat melihat aksinya yang mengagumkan dengan menyebur bisanya hingga melekat pada dinding kaca kurungannya serta saya dapat berpeluang memegang ular sawa batik yang mempunyai kulit bercorak batik yang catik dan jarang ditemui. Pada ketik itu, hanya saya seorang sahaja daripada ahli keluarga saya yang berani memegang ular sawa tersebut. Ianya pengalaman yang manis buat saya kerana dapat merasai kulit ular yang lembut dan melihat kakak saya yang ketakutan ketika itu. Selepas itu juga, kami sekeluarga melawat ladang teh boh yang memiliki pemandangan yang indah. Ketika sampai di ladang tersebut, kami sekeluarga berehat seketika di café mereka sambil menikmati kek dan tea yang enak disediakan untuk pelawat. Selepas siap berehat, kami sekeluarga dibawa oleh pekerja mereka untuk melawat ladang teh mereka yang indah dan diberi peluang untuk memetik daun teh dari ladang mereka. Ianya merupakan pengalaman yang manis buat saya kerana dapat merasa sendiri cara memetik daun teh dan menyeronokkan ketika memetik daun teh yang segar dari ladang mereka. Selain itu, kami sekeluarga berpeluang melihat proses yang dilakukan ladang teh tersebut sebelum mengeluarkan produk serbuk teh boh untuk dipasarkan dan dapat merasa berbagai jenis perisa teh yang dikeluarkan oleh ladang teh berkenaan. Selepas itu, pada waktu petang kami sekeluarga pergi ke pasar jalanan yang menjual berbagai buahan, tumbuhan seperti bunga, cenderamata dan sebagainya. Pelbagai cenderamata dibeli oleh ibu dan ayah saya untuk buah tangan kepada rakan mereka serta buah tangan untuk diri sendiri sebagai kenang- kenangan.
Pada hari ketiga, kami sekeluarga bersiap untuk pulang pada waktu pagi di mana ibu dan kakak saya mengemas pakaian dengan mengasingkan pakaian yang bersiah dan pakaian yang kotor, manakala ayah saya memeriksa kenderaan. Selepas siap mengemas dan memeriksa kenderaan, kami sekeluarga keluar daripada penginapan dan bertolak untuk pulang. Sebelum pulang ke rumah, kami sekeluarga singgah dahulu di sebuah taman bunga kerana ibu saya ingin membeli beberapa jenis bunga seperti bunga ros dan orked. Di Taman Bungan itu, terdapat mesin mainan yang banyak serta cerderamata yang menarik. Saya dan kakak saya mengambil kesempatan untuk membeli cenderama tersebut sebagai kenang kenangan dan buah tangan untuk kawan-kawan di sekolah. Selepas siap membeli Bungan dan sebagainya, kami sekeluarga bertolak pulang ke rumah kami yang terletak Gua Musang yang jaraknya mengabil masa 2 jam perjalanan. Dalam detik waktu 3 hari 2 malam percutian kami sekeluarga, saya dapat merasakan pengalaman yang menarik dan manis telah saya lalui sepanjang percutian saya dan keluarga di Cameron Hightland dimana saya merasakan udara yang dingin, budaya yang baru serta merasa makanan yang jarang ditemui di tempat tinggal saya dan ianya akan menjadi kenangan yang terindah buat saya bila dewasa nanti, Sekian Terima Kasih.