Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Wednesday, October 16, 2019

MEDAN, INDONESIA

Nama penulis: Siti Ruzalina Binti Buslan (A169906)

Setelah penat berjalan–jalan di Bandaraya Melaka kami pergi makan sebelum menaiki feri. Kemudian, apabila feri sudah berlabuh kami menaiki feri untuk ke Dumai dan itu merupakan kali pertama saya menaiki feri. Rupa-rupanya saya seorang yang mabuk laut, jadinya saya tidak dapat untuk melihat pemandangan di luar. Walaupun begitu, menaiki feri di waktu pagi merupakan pengalaman yang tidak dapat saya lupakan kerana cuaca yang tenang, ombak dan angin yang sangat sejuk. Setelah beberapa jam kami di dalam feri, akhirnya tiba juga di Dumai dan beberapa kali saya dan mama muntah kerana mabuk laut yang agak teruk.

Sewaktu kami tiba di Dumai, ayah sedara atau lebih mesra dipanggil Pak Lang telah menjemput kami menaiki van kerana dia sekeluarga tinggal di Medan. Seingat saya ketika itu, jalan raya terlalu sesak walaupun masih lagi pukul 7.00 pagi. Semasa van kami sedang berhenti di lampu merah dengan jalan yang sesak, terdapat beberapa budak sedang menjual makanan ke setiap kereta sambil bernyanyi. Ada di antara mereka yang menyanyi sambil meminta sedekah daripada setiap pemandu kenderaan yang berhenti di lampu merah. Lebih kurang satu jam setengah kami sekeluarga tiba di rumah Pak Lang. Rumah Pak Lang terletak di kawasan kampung dan dikelilingi dengan ladang kelapa sawit. Sebenarnya Pak Lang telah berkahwin dengan orang Indonesia iaitu yang berasal dari Medan.

Setibanya di rumah, kami sekeluarga di sambut baik oleh keluarga belah isteri Pak Lang. Mereka sangat baik dan peramah orangnya. Kami sekeluarga berehat setelah penat menghabiskan seharian waktu berjalan di Bandraya Melaka dan duduk di dalam feri. Kebetulan sewaktu kami pergi melancong ke situ hanya ada lagi seminggu untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri. Kami sekeluarga mengambil kesempatan untuk melihat budaya orang Medan ketika bulan Ramadhan dan hari raya.
            Pada keeseokan harinya, kami pergi ke Taman Bukit Gelanggang. Ianya terletak di Kecamatan Dumai Timur, Kota Dumai. Taman Bukit Gelanggang ini merupakan taman hijau yang berada di tengah – tengah kota Dumai. Kebiasaannya tempat ini sering digunakan sebagai tempat untuk masyarakat setempat bersukan atau untuk melakukan sesuatu program. Seterusnya, kami sekeluarga singgah ke Tugu Lancang Kuning yang berada di dalam Taman Bukit Gelanggang Kecamatan Dumai Timur. Ketika mengunjungi Tugu Lancang Kuning ini, kita akan melihat tugu itu  berbentuk seperti  kapal laut. Apa yang menarik di tugu ini adalah, kami sekeluarga mejumpai sebuah perpustakaan mini dibawahnya. Ianya bukan setakat tempat untuk menarik pelancong, malah boleh digunakan oleh masyarakat setempat untuk menambahkna ilmu pengetahuan. Perpustakaan mini ini kerap dikunjungi yang terdiri daripada setiap lapisan umur.

Di malam hari pula, kami pergi ke pasar malam dan funfair. Pasar malam mereka lebih kurang sama sahaja dengan Malaysia, hanya yang membezakan adalah makanan. Terdapat makanan yang dijual seperti pecel lele, mee balap, nasi ambeng dan pelbagai jenis makanan lagi. Kami juga sempat untuk bermain funfair yang ada berdekatan dengan pasar malam tersebut.

Pada hari ketiga pula, kami sekeluarga pergi kompleks beli-belah untuk membeli baju dan persiapan Hari Raya Aidilfitri. Manakala setelah penat membeli–belah kami pergi ke Pantai Marina Indak Puak untuk melihat keindahan alam di Dumai. Di sini kita boleh melakukan aktiviti pantai seperti banana boat, fly fish dan sebagainya. Oleh kerana ketika itu bulan Ramadhan, kami tidak berkesempatan untuk bermain aktitivi tersebut. Jadi kami hanya melihat pemandangan indah iaitu ketika matahari terbenam sambil melayan angin sepoi sepoi bahasa.

Seterusnya, kami banyak menghabiskan masa di rumah Pak Lang untuk persiapan hari raya yang akan menjelang tidak lama lagi. Baru saya tahu, budaya orang Medan adalah semua masakan mereka pedas dan mama terpaksa memasak menu lain bagi saya dan adik-beradik yang lain. Mereka sedang bertungkus–lumus mengemas rumah kerana membeli perabot baharu. Pada waktu petang, saya akan dibawa ke kandang lembu dan kambing yang terletak di belakang rumah.

Di malam raya, ramai keluarga Pak Lang yang pulang ke kampung halaman dan suasananya sangat riuh rendah dengan percakapan mereka yang tidak kami faham. Hanya ayah sahaja yang memahami perbualan mereka dengan menggunakan loghat orang jawa. Keesokan kami beramai-ramai berjalan kaki menuju ke masjid untuk menunaikan solat sunat aidilfitri. Ramai orang di masjid sehinggakan kami terpaksa menunaikan solat di luar masjid. Selepas itu, seperti biasa akan mengunjung ke rumah sanak saudara. Makanan yang dihidangkan di pagi raya sangatlah berbeza dengan makanan di Malaysia. Antara menu yang dihidangkan di pagi raya adalah mee soto, bakso, sate, nasi berlauk beserta pecal dan semestinya semuanya pedas.

Setelah beberapa hari kami sekeluarga pulang ke tanah air yang tercinta. Kami sekeluarga berasa agak kecewa kerana tidak sempat untuk mengunjungi Danau Toba. Hal ini kerana, Danau Toba merupakan ikon utama Medan iaitu tidak lengkap percutian di Medan jika tidak pergi ke tasik tersebut. Ia merupakan tasik yang paling besar di Indonesia dan merupakan sebuah kawasan gunung berapi. Namun tetapi, Pak Lang sudah berjanji ingin membawa kami sekeluarga ke Danau Toba apabila kami melancong ke Medan lagi.

TAHUN 2018
            Pengalaman melancong pada tahun lepas pula, juga tempatnya di Indonesia tetapi kali ini ke Jakarta dan Surabaya. Namun, pelancongan kali ini adalah bersama Pak Ngah saya, kerana kesibukan keluarga dan adik-adik tengah sesi persekolahan. Pak Ngah mengajak saya ke Indonesia sebagai tanda hadiah bagi keputusan cemerlang SPTM. Pada ketika itu, saya tengah menunggu tawaran untuk masuk ke universiti dan tarikh pelancongan adalah perancangan di saat-saat akhir.
         Semasa itu, saya tengah bekerja sambilan sementara menunggu tawaran untuk masuk ke universiti dan mendapat panggilan daripada Pak Ngah bahawa beliau sudah membeli tiket penerbangan ke Surabaya dalam tempoh dua hari lagi. Saya terus mengambil surat untuk berhenti kerja dan membuat persiapan untuk pergi melancong setelah sekian lama. Alhamdulillah saya sudah mempunyai passport seminggu lebih awal. Keesokan harinya saya terus membeli tiket bas untuk ke rumah Pak Ngah di Puchong.
           Setibanya di rumah Pak Ngah, saya membantu keluarganya membuat persediaan sebelum pergi ke Indonesia. Pak Ngah memberitahu bahawa harga tiket penerbangan bagi seorang penumpang adalah RM1,200.00. Harga itu merupakan paling murah dan terpaksa transit di Jakarta dahulu sebelum tiba ke Surabaya. Inilah akibat apabila semuanya di saat-saat akhir dan harga tiket penerbangan juga akan menjadi mahal. Namun, saya bersyukur kerana semua kos perbelanjaan ditanggung oleh Pak Ngah. Tepat jam 4.00 pagi kami bergerak menuju ke KLIA 1 dengan menaiki grab.
            Perasaan saya kali pertama menjejakkan kaki ke KLIA 1 sewaktu itu ibarat rusa masuk kampung kerana ianya kali pertama saya akan merasai menaiki kapal terbang. Kami tiba dua jam lebih awal dari masa penerbangan. Pada pukul 6.00 pagi kami bertolak dari KLIA 1 dan transit di lapangan terbang Soekarno – Hatta, Jakarta. Pada mulanya saya sangat takut apabila kapal terbang sudah mula ingin berlepas, tetapi bila sudah ada di udara pemandangan di luar sangatlah cantik. Kami mengambil kesempatan dengan masa yang ada untuk berjalan-jalan di sekitar Jakarta kerana tidak tahu bila lagi akan sampai ke situ.
            Oleh kerana kami berasa bosan menunggu penerbangan yang seterusya, kami mengambil grab dan menuju ke Museum Benteng Herritage. Museum ini merupakan hasil pemulihan bangunan seni bina tradisional Cina yang terletak di tengah – tengah pasar Tangerang lama. Bangunan yang digunakan sebagai muzium ini merupakan bangunan yang tertua di Tangerang dan merupakan pusat kota Tangerang yang dahulunya dikenali sebagai Kota Benteng. Ianya merupakan muzium keturunan Cina yang pertama di Indonesia. Lokasi muzium ini dari Lapangan Terbang Soekarno Hatta adalah lebih kurang 7km. Di sini saya dapat mengetahui serba sedikit sejarah Kota Tangerang dan budaya Cina. Kami hanya sempat untuk melawat satu tempat sahaja kerana masa yang tidak mengizinkan.

Selepas itu kami menyambung penerbangan dari Soekarno Hatta, Jakarta ke Juanda, Surabaya. Apabila tiba di Lapangan Terbang Juanda, anak Pak Ngah menjemput kami dan membawa kami ke rumahnya. Dari segi kos tempat tinggal, kami dapat berjimat kerana anak Pak Ngah menetap di situ dan  berkahwin dengan seorang anggota polis. Setibanya di rumahnya, kami terus merehatkan diri kerana penat menunggu transit dan berjalan-jalan di sekitar Jakarta. Pada waktu petang, anak Pak Ngah iaitu Kak Long telah membawa saya pergi ke pasar berdekatan dengan menaiki motor. Kebanyakan orang di Surabaya lebih memilih untuk menaiki motor apabila keluar rumah kerana keadaan yang terlalu sesak dan jangan lupa untuk memakai penutup muka untuk mengelakkan menghidu bau asap kenderaan yang terlalu banyak.

Selain itu, kami pergi ke Pantai Ria Kenjeran iaitu terletak di kawasan yang dikatakan sebagai ‘Chinatown’ di sekitar Pantai Ria Kenjeran. Di sini terdapat banyak  bangunan dengan reka bentuk Cina yang menarik untuk dilihat seperti Pagoda Tian Ti, Dewi Kwan In, Klenteng Sanggar Agung dan banyak lagi. Ianya juga dilengkapi dengan pelbagai kemudahan seperti taman permainan kanak-kanak, gazebo, kedai cenderamata, kedai makan dan lain-lain. Kami juga telah menyewa perahu untuk melihat pemandangan di sekitar Pantai Ria Kenjeran. Keasyikan menikmati tiupan angin laut sambil menikmati pandangan matahri terbenam dari perahu adalah pengalaman yang sukar dilupakan.

Pada waktu malam pula, tempat yang kami tuju adalah Taman Remaja Surabaya. Jangan tersalah anggap pula, ianya boleh dimasuki oleh sesiapa sahaja tanpa mengira usia kerana keseronokannya mampu membuatkan para pelancong  kembali remaja. Antara kemudahan yang menarik di sini adalah kiddy boat, boom boom car, roller coaster mini, flying fox, rumah hantu dan sebagainya. Selain tarikan ini, kemudahan lain yang ideseiakan adalah cafe dengan persembahan muzik live dan kedai cenderamata. Di sini, berlaku pengalaman paling pahit iaitu saya kehilangan telefon yang baru saya beli dengan menggunakan duit gaji pertama. Hal ini disebabkan kecuaian saya yang tidak membawa beg dan meletakkan telefon di poket seluar yang kecik serta senang terjatuh. Ketika sedang leka bermain, saya ingin merakam video dan baru saya perasan bahawa telefon saya sudah tiada. Kami semua telah menggeledah semua tempat dan tidak jumpa juga dan menambah rasa kecewa saya telefon tersebut tidak boleh dihubungi kerana kehabisan bateri. Pengalaman ini memberikan pengajaran kepada saya bahawa perlu membawa beg ‘travel’ yang kecil sudah memadai untuk meletakkan passport,  beg duit dan telefon.

Di samping itu, destinasi yang dituju adalah pulau Madura dan tidak ketinggalan kami melalui Jambatan Suramadu iaitu jambatan yang terpanjang di Indonesia. Jamabatan yang gah ini dibina untuk menghubungkan pulau Jawa dan pulau Madura. Pada waktu malam, suasana di jambatan ini akan dihidupkan dengan sinaran cahaya yang berwarna – warni. Tempat terakhir yang kami lawati sebelum pulang ke Malaysia adalah Gua Koneng yang terletak di Sumenep berhampiran dengan pulau Madura. Di sini, para pelancong bebas untuk masuk ke dalam gua, namun terdapat larangan iaitu tidak boleh duduk di batu yang sama seperti kerusi tersebut. Gua Koneng ini memang sesuai untuk percutian keluarga dan para pencinta alam kerana suasananya yang indah, sejuk dan aman.