Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Wednesday, October 16, 2019

PARIJIS VAN JAVA, KOTA BANDUNG

Nama penulis: Nurshamira Binti Md Zaidi (A170681)

Kini, saya sudah dewasa dan mencecah umur 21 tahun. Baru-baru ini kami sekeluarga melancong ke luar negara dan buat pertama kalinya saya melancong ke luar negara bersama keluarga besar saya. Segala kos  kami sekeluarga sepanjang berada disana ditanggung oleh abang saya. Hal ini kerana abang saya telah bekerja dan berhasrat untuk membawa kami sekeluarga ke luar negara. Dengan ini saya ingin katakan bahawa hasratnya telah tercapai. Setiap kos ahli keluarga itu ditanggung sendiri.

Pada hari yang kami menerima khabar baik ini daripada abang saya, kami sekeluarga sangat teruja, gembira dan terharu. Hari demi hari, kami menyediakan segala kelengkapan yang diperlukan seperti pakaian, ubat-ubatan dan lain-lain. Pada suatu hari, kami sekeluarga pergi ke UTC, Seremban untuk membuat passport. Pada ketika itu juga, hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa terujanya kami kerana membuat passport itu juga pertama kali buat kami.

Tiba hari yang dinanti-nantikan, kami sekeluarga bergerak awal untuk ke lapangan terbang KLIA2 kerana pada ketika itu kami akan berlepas pada pukul 10pagi. Kami tiba di KLIA2 awal 2jam daripada masa yang ditetapkan dalam tiket penerbangan kami. Jadi kami memutuskan untuk rehat sebentar di KLIA2.

Selepas tiba waktu penerbangan, kami diminta untuk bersedia dan masuk ke dalam pesawat serta duduk ditempat yang telah disediakan. Keselamatan kami dijaga rapi oleh anak-anak kapal pada ketika itu. Terima kasih buat mereka. Beberapa minit selepas semua pengunjung memasuki pesawat dan pesawat pula mula bersedia untuk berlepas. Setelah pesawat kami berlepas, kami mula melihat awan-awan dan berasa seperti berada di kayangan kerana dikelilingi awan-awan putih yang sangat cantik.

Beberapa jam kemudian, kami tiba di lapangan terbang yang terletak di Bandung, Indonesia. Kami pun menuruni anak tangga pesawat dan perlu melepasi pihak Imigrasi untuk pemeriksaan. Setelah itu, kami berjumpa dengan pemandu pelancong kami yang bernama Agus. Kami memanggilnya “Mas Agus”. Secara automatiknya mulut ini bertutur dalam bahasa Indonesia ketika berada disana. Mungkin terlalu banyak menonton sinetron Indonesia. Disana saya dapati bahawa penduduknya ramai dan tempatnya pula terlalu kecil. Hal ini membuatkan jalan di sana sangat sesak. Selain itu, saya juga mendapati bahawa penduduk disana juga membuat perkhidmatan Grab secara bermotosikal. Kami meneruskan perjalanan ke New Moonlight Hotel untuk check-in dan berehat.

Pelbagai tempat yang kami kunjungi disana, antaranya Batik Soga, The Lodge Maribaya, Kebun Begonia, Kopi Luwak Cikole, Glamping Lakeside, Kawah Putih, Orchid Forest Cikole, Floating Market Lembang dan banyak lagi. Sebagai contoh Batik Soga. Batik Soga ini merupakan sebuah gerai yang menjual pelbagai jenis batik yang belum dijahit mahupun yang sudah dijahit. Pelbagai corak dan warna batik yang sangat menarik membuatkan kami sekeluarga memborong batik disana untuk dijadikan baju raya pada tahun hadapan.

Setelah selesai memborong kain batik, kami meneruskan perjalanan ke The Lodge Maribaya. Sebelum ini The Lodge Maribaya dikenali sebagai The Lodge Earthbound & Adventure Park yang terletak di Desa Cibodas Maribaya. The Lodge Maribaya ini ditubuhkan pada tahun 2005. Pelbagai aktiviti yang terdapat disana. Antaranya Camp & Village, Woodland dan lain-lain. Buat pertama kalinya saya menaiki basikal yang bergantung diatas tali seperti didalam gambar yang saya lampirkan. Itu adalah saya bersama saudara saya sedang menaiki basikal itu dengan perasaan yang sangat takut. Pada ketika itu kami berdua menjerit ketakutan pada masa yang sama perlu mengekalkan senyuman diwajah demi menghasilkan gambar yang cantik. Sungguh lucu jika diingatkan kembali. Tapi itulah kenangan yang sangat indah dan tidak dapat dilupakan.

Setelah selesai menjelajah di bumi The Lodge Maribaya, kami meneruskan perjalanan ke Kebun Begonia yang terletak tidak jauh dari lokasi dimana kami berada pada ketika itu. Salah satu keunggulan atau keunikkan dari Kebun Begonia adalah terdapat banyak lokasi untuk bergambar dengan keindahan bunga serta aksesoris taman yang menarik. Disini kami dapat menambah lagi koleksi gambar kami sebagai kenangan kerana tempatnya sangat cantik dan sesuai untuk bergambar bersama keluarga tercinta.

Setelah penat bergambar, kami terus bergerak ke sebuah restoran untuk menikmati makanan tengahari. Terdapat pelbagai juadah atau makanan yang sangat sedap dan lazat dan ianya tidak terdapat di Malaysia. Harga-harganya juga sangat berpatutan dan kami dihiburkan dengan muzik band ketika menjamu selera. Selepas perut telah dipenuhi dengan makanan-makanan lazat, kami pulang ke hotel untuk berehat. Di sepanjang jalan ke hotel, kami lalu disebuah kawasan dimana kawasan tersebut terdapat pelbagai cosplay yang menarik di sepanjang jalan. Saya ingat ketika ini saya sedang leka berbual bersama saudara kemudian didatangi cosplay ‘pocong’ yang tiba-tiba muncul disebelah tingkap van dan kami menjerit kerana terkejut dengan sergahan itu.

Tanpa disedari beberapa puluh minit kemudian, kami telah tiba di pintu masuk hotel. Kami pun terus pulang ke bilik masing-masing untuk membersihkan diri dan berehat. Pada waktu malam, kami keluar untuk makan malam sahaja. Pada hari seterusnya, kami menikmati sarapan pagi di hotel terlebih dahulu sebelum bergerak ke destinasi berikutnya.

Jam menunjukkan pukul 9 pagi, kami memulakan perjalanan ke destinasi yang bernama Kopi Luwak Cikole. Tempat ini adalah pusat pembiakan mongoose, serta tempat pemprosesan kopi Luwak yang bertemakan pendidikan, yang terletak di Kampung Babakan, kampung Cikole, Lembang, Bandung. Haiwan haiwan yang disimpan di tempat ini mengikuti prinsip dan peraturan kebajikan haiwan (kesejahteraan haiwan), di mana aspek kesihatan dan keperluan pemakanan dan nutrisi mongoose sangat dipertimbangkan. Puluhan haiwan mongoose yang dihasilkan oleh pembiakan mereka sendiri oleh pasukan Cikole Kopi Luwak menghasilkan produk kopi luwak yang dipanggil Kopi Luwak Cikole.

Destinasi berikutnya adalah Glamping Lakeside. Apabila tiba disana, terdapat sebuah kapal yang sangat besar dan kelihatan sangat mewah. Untuk berada di kapal tersebut, kami perlu melintasi jambatan yang disediakan. Suasana di Glamping Lakeside ini sangat sejuk walaupun ketika jam menunjukkan pukul 3 petang. Glamping Lakeside ini terdapat sebuah tasik yang sangat luas dan cantik pemandangannya.

Kami meneruskan perjalanan ke destinasi berikutnya iaitu Kawah Putih. Kawah Putih adalah tasik kawah yang menarik dan tempat pelancongan di kawah gunung berapi sekitar 50 km selatan Bandung di Jawa Barat di Indonesia. Tasik Kawah Putih adalah salah satu daripada dua kawah yang membentuk Gunung Patuha, stratovolcano andesitic. Gunung Patuha merupakan salah satu daripada banyak gunung berapi di Jawa. Ketika berada disana, kami terpaksa memakai topeng mulut kerana bau belerangnya sangat kuat sehingga menusuk hidung.

Satu jam kemudian selepas penat bergambar, kami terus bergerak ke dua destinasi terakhir iaitu Orchid Forest Cikole dan Floating Market Lembang. Orchid Forest Cikole ini lokasinya terletak ditengah-tengah hutan dan suasananya sangat nyaman dan sejuk. Disana terdapat pelbagai dekorasi yang telah dilakukan seperti dekorasi lampu-lampu, hiasan-hiasan dan lain-lain sehingga ia kelihatan lebih cantik, moden dan sesuai untuk bergambar.

Floating Market Lembang pula merupakan satu kawasan perniagaan yang dijalankan diatas bot-bot kecil. Destinasi ini juga mempunyai beberapa mini zoo seperti zoo arnab, kambing dan lain-lain. Kami berkesempatan untuk memberi ikan-ikan di Floating Market Lembang makan. Selain itu, kami juga turut diberikan kupon minuman percuma dan perlu ditebus disebuah gerai.Memandangkan cuaca disana sejuk, saya membuat keputusan untuk menebus kupon minuman itu dengan air milo panas.

Cuaca disana saya boleh katakan sangat sejuk dan ianya membuatkan saya kurang sihat pada hari ketiga ketika berada disana. Hal ini berlaku kerana perubahan cuaca yang dialami. Kami berada disana selama 5 hari 4 malam dan ianya sangat menyeronokkan apabila tiba di negara orang. Satu perasaan yang sukar untuk digambarkan apabila menjelajah negara orang bersama keluarga tercinta. Saya berharap supaya suatu hari nanti saya dapat membawa keluarga saya untuk kembali ke Bandung, Indonesia kerana kami suka layanan daripada orang disana, mereka sangat baik dan berbudi bahasa, dan banyak lagi tempat yang belum dan perlu kami jelajah bersama suatu hari nanti.