Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Monday, October 14, 2019

PULAU LANGKAWI, KEDAH

Nama penulis: Siti Sarah Binti Rusmi (A168224)

Sejak kecil lagi sehingga sekarang, setiap kali tibanya cuti sekolah, saya dan keluarga sering meluangkan masa bersama-sama berkunjung ke pantai yang terdapat di negeri Kelantan. Walau bagaimanapun, pada cuti sekolah penggal kedua tahun 2015, saya dan keluarga merancang untuk bercuti di Pulau Langkawi, Kedah selama 1 minggu.
Saya memilih Pulau Langkawi disebabkan terdapat banyak tempat menarik dan bersejarah yang boleh dikunjungi bersama-sama keluarga. Saya dan keluarga merancang untuk bertolak pada 31 Mei 2015 selepas habis sahaja peperiksaan pertengahan tahun. Saya mula membuat persiapan awal sejak dua bulan daripada tarikh bertolak ke sana kerana pada masa tersebut kemungkinan penginapan serta pengangkutan penuh disebabkan tibanya musim cuti sekolah. Saya mula membuat tempahan penginapan untuk empat hari tiga malam di Cenang View Hotel. Saya dan keluarga merancang untuk bertolak satu hari lebih awal dengan menaiki kereta sebelum menumpang untuk semalaman di rumah saudara sebelah ayah. Keesokkan barulah kami menaiki feri di Jeti Kuala Kedah untuk ke Pulau Langkawi. Seminggu sebelum tarikh bertolak, saya serta ahli keluarga masing-masing mula mengemas barangan yang ingin dibawa semasa bercuti. Hal ini bagi mengelakkan kami sekeluarga membuat persiapan terburu-buru yang boleh menyebabkan ketinggalan barangan penting dan sebagainya untuk urusan di sana. Saya juga turut membeli sedikit makanan ringan untuk dibawa bersama manakala ayah pula memilih untuk menservis kereta di bengkel sebelum bertolak ke sana.
            Setelah beberapa bulan, tiba masanya saya dan keluarga bertolak ke Kedah sebelum ke Pulau Langkawi. Kami sekeluarga bertolak dari Kota Bharu pada pukul 10:00 pagi selepas bersarapan. Perjalanan yang mengambil masa selama lima ke enam jam membuatkan kami menikmati pemandangan sepanjang jalan sambil berbual supaya dapat mengelakkan ayah daripada terlelap. Pada pukul 4:00 petang, saya dan keluarga sampai di rumah saudara untuk menginap semalaman sebelum dihantar oleh bapa saudara keesokkan hari ke jeti. Ketika sampai di rumah saudara, masing-masing memilih untuk berehat sebelum meneruskan aktiviti pada hari esok. Keesokkannya, pada pukul 8:00 pagi, bapa saudara sebelah ayah menghantar kami ke Jeti Kuala Kedah kerana pada pukul 9:30 pagi kami perlu menaiki feri.
Perjalanan kami menaiki feri mengambil masa selama satu jam 40 minit sebelum sampai di Pulau Langkawi. Setelah sampai, ada sebuah van pelancong yang disewa telah tersedia menunggu untuk membawa kami sekeluarga ke tempat penginapan sebelum memulakan aktiviti yang dirancang pada hari seterusnya. Setelah sampai di Cenang View Hotel, saya dan keluarga mendaftar masuk. Saya memilih untuk tinggal sebilik dengan tiga orang adik beradik perempuan manakala umi dan ayah serta adik lelaki saya memilih untuk tinggal sebilik. Setelah sampai di bilik, saya mula mengeluarkan pakaian untuk disusun ke dalam almari manakala adik saya memilih untuk mandi dan yang lain mula berehat di atas katil masing-masing sebelum menunggu giliran untuk membersihkan diri. Beberapa jam kemudian kami sekeluarga berkumpul di lobi utama untuk mencari makanan di restoran hotel sahaja kerana masing-masing sudah lapar. Saya dan keluarga memilih untuk makan di restoran kerana mempunyai pemandangan yang indah dan nyaman di samping dapat menghilangkan penat lelah setelah beberapa jam melalui perjalanan yang jauh. Pada masa yang sama, saya dan keluarga turut berbual santai untuk menghidupkan suasana percutian kami. Setelah makan, saya memilih untuk berjalan-jalan di sekitar tempat penginapan yang kami tinggal manakala ayah dan umi serta adik-beradik mula masuk ke dalam bilik untuk berehat.

Pada 1 Jun 2015 iaitu hari Isnin, saya dan keluarga keluar bersarapan bersama di restoran hotel sebelum bergerak ke destinasi yang pertama iaitu Makam Mahsuri yang sangat terkenal dengan kisah hidupnya. Kami sekeluarga mula bergerak pada pukul 9:00 pagi ke sana dengan menaiki van pelancong yang telah disewa untuk membawa kami melawat tempat-tempat menarik di Pulau Langkawi. Makam Mahsuri yang terletak kira-kira 12 kilometer dari Pekan Kuah merupakan destinasi yang wajib dikunjungi oleh sesiapa sahaja kerana di situlah ikon lagenda Langkawi ini dikatakan dikebumikan. Sepanjang berada di sana, saya dan keluarga didedahkan dengan sejarah yang berlaku ke atas Mahsuri. Berdasarkan cerita, Makam Mahsuri ini sebenarnya telah dibina semula di bekas tapak rumah Mahsuri yang dahulu selain turut ditemui sebuah perigi yang digelar perigi Mahsuri. Saya dan keluarga meluangkan masa kira-kira satu jam di sana sebelum berehat sekejap untuk menikmati makan tengah hari di kedai makan yang terdapat di kawasan tersebut.

Selepas menunaikan solat Zohor di masjid yang terdekat, kami sekeluarga mula berjalan di sekitar bandar Pekan Kuah. Saya memilih Pekan Kuah untuk berjalan-jalan kerana di sana terdapat simbolik bagi Langkawi yang terletak di Kuah. Di sana, terdapat banyak kedai kraf tangan yang dihasilkan, kompleks membeli-belah dan restoran makanan laut yang sesuai untuk dikunjugi. Ketika berada di sana, saya membeli beberapa hasil kraf tangan untuk dijadikan cenderahati kepada rakan-rakan. Umi pula membeli kraf tangan dan set pinggan mangkuk untuk dibawa pulang. Kami sekeluarga meluangkan masa sekitar dua jam berjalan-jalan di sana sebelum memilih untuk pulang ke hotel untuk membersihkan diri. Pada malamnya pula, selepas makan malam saya dan keluarga berkunjung ke Dataran Helang dan bergambar bersama dengan replika burung helang yang merupakan simbolik bagi Pulau Langkawi untuk dijadikan kenangan. Selepas itu, kami pulang untuk berehat sebelum meneruskan aktiviti untuk hari esok.

Pada hari kedua berada di sana, saya dan keluarga memilih untuk menyertai aktiviti island hopping. Kami bergerak ke Jeti Pulau Baru pada pukul 8:30 pagi untuk menaiki bot. Destinasi pertama island hopping adalah ke Pulau Dayang Bunting yang memakan masa selama 25 minit dari jeti. Di Pulau Dayang Bunting, terdapat tasik air tawar di tengah-tengah pulau tersebut. Di sana, kami diberi peluang untuk menjalankan beberapa aktiviti. Saya dan adik beradik memilih untuk menaiki bot kecil untuk menikmati keindahan Pulau Dayang Bunting manakala umi dan ayah selesa untuk mengambil gambar serta merendam kaki ke dalam tasik tersebut. Selepas satu jam berada di sana, saya dan keluarga dibawa berjalan pulau lain iaitu Pulau Beras Basah. Di sana kami sekeluarga seronok bermain di gigi air sambil melihat keindahan kawasan sekitar yang turut dipenuhi dengan pelancong lain. Adik lelaki saya dan bongsu memilih untuk mandi manda di sana manakala saya lebih suka berjalan di sekitar kawasan tersebut. Kami meluangkan masa selama satu jam di sana sebelum kembali ke jeti.

Setelah menyertai aktiviti island hopping, kami mencari restoran yang terdekat untuk makan tengah hari sambil berehat sebentar. Selepas menunaikan solat, kami berkunjung ke Bird Paradise, Langkawi. Kami berkunjung ke sini untuk melihat burung yang pelbagai jenis serta hidupan liar yang lain yang turut terdapat di sana. Saya dan keluarga juga tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar bersama haiwan tersebut. Pada sebelah malam, kami memilih untuk berehat kerana umi dan ayah keletihan selepas seharian berjalan. Oleh itu, saya memilih untuk tinggal di dalam bilik sambil meluangkan masa berbual-bual bersama adik-beradik dan melayari internet.
Pada hari ketiga di sana, saya dan keluarga berkunjung ke Oriental Village kerana di sana terdapat pelbagai kemudahan dan antaranya adalah kemudahan kereta kabel untuk menaiki puncak Gunung Mat Cincang. Saya dan keluarga berasa teruja untuk menaiki kereta kabel tersebut untuk pergi ke puncak Gunung Mat Cincang yang mempunyai ketinggian 713 meter. Walaupun berasa sedikit takut dan gayat tetapi saya cuba melawan perasaan tersebut dengan menikmati pemandangan di sekitar. Setelah sampai di puncak gunung, saya berasa kagum kerana dapat melihat pemandangan di sekitar Pulau Langkawi yang begitu indah dengan udaranya yang nyaman. Saya juga dapat melihat Teluk Burau dari atas puncak gunung. Kami sekeluarga tidak berhenti mengambil gambar keindahan dari atas puncak gunung tersebut. Setelah itu, kami turun kembali untuk ke destinasi seterusnya. Kami sekeluarga kemudian melawat Telaga Tujuh yang lokasinya tidak jauh dari Oriental Village.

Saya berasa teruja ketika tiba di sana kerana Air Terjun Telaga Tujuh merupakan rangkaian air terjun yang berasal dari tujuh mata air mengalir ke tujuh telaga semula jadi.  Air Terjun Telaga Tujuh yang mempunyai ketinggian 91 meter boleh didaki melalui 900 anak tangga yang curam yang mengambil masa kira-kira 45 minit sehingga sejam untuk sehingga sampai ke puncak air terjun. Walau bagaimanapun, kami memilih untuk melihat di sekitar bawah sahaja kerana keadaan umi yang tidak selesa untuk mendaki. Ketika berada di sana, kami sekeluarga memilih untuk mandi manda selama satu jam. Setelah puas bermandi manda, saya dan keluarga membersihkan diri untuk mencari makanan sebelum ke destinasi seterusnya iaitu Tanjung Rhu.

Ketika tiba di Tanjung Rhu, kami sekeluarga dibawa menaiki bot untuk melihat pemandangan di sekitar Kilim Geoforest Park. Di sana kami dapat melihat panorama gua di kawasan tersebut. Kami sekeluarga juga berpeluang singgah ke kilang gamat. Di sana kami dapat melihat bagaimana penternakan gamat dijalankan serta menghasilkan minyak gamat. Umi dan ayah mula memborong ubat gamak yang mempunyai khasiat seperti menghentikan pendarahan dan sebagainya. Kami meluangkan kira-kira 30 minit untuk membeli belah sebelum kembali ke hotel. Pada malam terakhir, kami sekeluarga bersepakat untuk menikmati makan malam di Medan Selera Nelayan yang terletak di Kampung Kedawang. Di kedai makan tersebut kami memilih untuk makan makanan laut yang disediakan. Saya pula lebih memilih untuk menikmati juadah nasi bersama tomyam ayam kerana mempunyai alahan terhadap makanan laut seperti udang. Setelah satu jam di sana, kami pulang semula ke hotel untuk berkemas kerana esok perlu bertolak pulang. Kami tidur agak lewat sekitar jam 12 tengah malam kerana masing-masing sibuk berkemas sambil berbual-bual.

Keesokkannya, kami sekeluarga bersarapan terlebih dahulu di restoran sebelum mendaftar keluar pada pukul 10:00 pagi dan bergerak ke jeti. Walaupun berasa sedih untuk meninggalkan Pulau Langkawi tetapi turut berasa gembira kerana dapat bercuti bersama-sama keluarga menikmati keindahan yang ada di Pulau Langkawi. Setelah kami sampai di jeti, bapa saudara saya sudah menunggu kerana kami akan tumpang bermalam sebelum pulang ke rumah pada hari esok.
Sepanjang berada di Pulau Langkawi, terdapat pelbagai kenangan manis yang tidak dapat dilupakan kerana merupakan kali pertama sampai di sana. Salah satu kenangan yang tidak dapat dilupakan di mana saya dapat sampai ke Gunung Mat Cincang yang mempunyai ketinggian beratus meter. Ketika berada di atas sana, saya berasa teruja dan kagum akan keindahan ciptaan Allah SWT yang begitu cantik dan gah.  Selain itu, saya berasa gembira kerana dapat meluangkan masa bersama ahli keluarga sebelum kembali sibuk dengan urusan sekolah dan kerja. Saya amat berharap pada masa akan datang dapat berkunjung lagi ke sana kerana terdapat beberapa tempat lagi yang masih belum dikunjungi walaupun akan berlaku perubahan dan pembangunan di sana. Bukan itu sahaja, saya berhasrat untuk melancong juga di seluruh pelosok negeri Kedah lagi. Saya berharap dapat berkunjung kembali bersama keluarga atau ditemani rakan-rakan.