Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Monday, October 14, 2019

PENGALAMAN MELANCONG DI MALAYSIA

Nama penulis: Aida Amira Binti Mohd Amin (A171932)

“Mama abah cuti kali ni kita nak pergi mana pulak?” soal aku kepada ibu bapaku dengan penuh teruja. “Baiklah, cuti kali ini kita akan pergi melancong ke negeri Melaka” secara serentak ibu bapaku menjawab pertanyaan itu. “Yeayyy!” keempat-empat adikku terus memberi reaksi yang sangat teruja setelah mendengar jawapan dari ibu bapa kami.
Begitulah cerita kami pada setiap kali musim cuti persekolahan bermula setiap tahun. Betapa gembiranya aku dan adik-adikku apabila cuti persekolahan menjelang, kerana kami tahu ibu bapa kami pasti akan membawa kami sekeluarga melancong ke luar negeri. Aku merupakan anak sulung daripada lima orang adik beradik dalam keluarga. Ibu bapaku merupakan guru yang mengajar di sekolah rendah dan menengah, ini juga telah menjadi salah satu sebab mengapa kami sekeluarga amat suka mengambil peluang untuk melancong ke destinasi yang menarik pada musim cuti persekolahan. Sejak dari kecil lagi ibu bapaku akan membawa kami sekeluarga melancong kerana ia dapat mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan kami dengan meluangkan masa sepenuhnya pada waktu cuti. Bukan itu sahaja, banyak pengalaman suka dan duka yang telah kami lalui bersama sepanjang kami bercuti, sekaligus dapat menambahkan pengetahuan tentang tempat-tempat yang menarik untuk dilawati pada masa akan datang.
Ketika aku masih berumur enam tahun, ibu bapaku telah membawa kami sekeluarga melancong ke negeri Pantai Timur iaitu Terengganu dan Kelantan buat pertama kalinya. “Semua barang yang perlu dibawa esok sudah dikemas ya” kata ibuku. “Jangan ada yang tertinggal pulak” kata bapaku kepada kami sekeluarga. Seperti biasa ibu dan bapaku akan memastikan setiap keperluan yang perlu kami bawa ketika melancong sudah dikemas sebelum bertolak ke destinasi yang ingin dituju. Misalnya, ibuku akan menyediakan pakaian yang akan diguna oleh kami sepanjang percutian di destinasi yang dituju mengikut hari yang telah dirancang. Manakala, bapaku pula akan memeriksa keadaan kereta yang akan kami gunakan sepanjang perjalanan pergi dan pulang kami ke destinasi yang dituju. Hal ini merupakan salah satu perkara penting yang perlu ditekankan kerana jika kenderaan yang digunakan berada dalam keadaan yang tidak baik, maka ia akan menjejaskan keselamatan kita sepanjang perjalanan. Contohnya, pastikan tayar dalam keadaan yang baik, minyak sentiasa cukup, lampu hadapan dan belakang kereta berfungsi dan lain-lain lagi. Oleh itu, jika kesemua keperluan dan kenderaan ini sudah mencukupi dan berada dalam keadaan baik, semestinya percutian kita akan menjadi lebih seronok.

Pada keesokan harinya, bermulalah perjalanan kami ke destinasi yang ingin dikunjungi. Destinasi pertama yang akan kami tuju ialah negeri Kelantan atau lebih dikenali dengan nama negeri Cik Siti Wan Kembang. “Kakak, adik, abang bangun mandi cepat nanti lambat” kedengaran suara ibuku yang memanggil nama kami. Begitulah rutin harian ibuku pada setiap pagi yang akan mengejutkan kami semua dari tidur. “Semua dah siap ya, kita akan gerak selepas subuh” kata bapaku kepada kami semua. Pada setiap kali kami sekeluarga mengambil peluang untuk bercuti ke luar negeri, ibu dan bapaku lebih gemar untuk memulakan perjalanan pada awal pagi. Hal ini demikian kerana ibu bapaku mahu memastikan kami sekeluarga mendapat tidur yang cukup sebelum kami memulakan perjalanan ke destinasi yang jauh. Ia pasti amat memenatkan jika kita tidak mendapat rehat yang cukup, terutamanya bapa yang akan memandu kereta sepanjang perjalanan. Bukan itu sahaja, jika kita memulakan perjalanan pada waktu pagi, kita dapat melihat pemandangan yang indah pada waktu siang. “Wah, cantiknya pemandangan di luar!” kata adikku yang begitu teruja sambil melihat ke luar tingkap kereta. Oleh itu, terdapat banyak kebaikan jika kita memulakan perjalanan pada awal pagi, percutian kita pasti akan lebih menarik dan keselamatan juga lebih terjamin pada waktu siang khususnya bagi perjalanan jarak jauh.
Setelah beberapa jam berada dalam perjalanan kami dari Perak ke Kelantan, bapaku akan berhenti rehat di mana-mana RNR yang terdapat di lebuhraya. “Baiklah, kita akan berhenti rehat di sini dahulu” kata bapaku ketika berada di salah satu RNR. Kami akan mengambil masa lebih kurang sejam untuk rehat, makan dan solat di RNR tersebut sebelum menyambung perjalanan ke destinasi yang dituju. Hal ini merupakan salah satu perkara penting yang kita perlu tekankan sewaktu berada dalam perjalanan yang jauh, kerana setelah berjam-jam berada di atas jalan raya kita perlu mengambil masa untuk rehat sebentar untuk mengelakkan sebarang perkara buruk yang tidak diingini berlaku. Misalnya, seseorang pemandu itu tidak boleh memandu dalam keadaan yang penat dan ngantuk, ini akan mangakibatkan berlakunya kemalangan di jalan raya. Selain itu, sebagai umat Islam kita perlulah menitikberatkan soal kewajipan kita yang perlu dilaksanakan tidak kira di mana kita berada iaitu melaksanakan solat lima waktu. Oleh hal yang demikian, berhentilah rehat sebentar di mana-mana RNR yang terdapat di lebuhraya sebelum menyambung sesuatu perjalanan yang lebih jauh.

\PINTU GERBANG KELANTAN
“Alhamdulillah, kita dah sampai negeri Kelantan.”kata bapaku dengan penuh teruja. “Yeayyy, tak sabar nak jalan-jalan.” Kata adikku sambil melompat-lompat dengan begitu terujanya. Akhirnya, setelah mengambil masa 7 jam sepanjang perjalanan yang agak jauh ini kami telah pun sampai di Kota Bharu, Kelantan. Kebiasaannya, ibu bapaku akan mencari tempat penginapan terlebih dahulu seperti hotel setelah sahaja sampai ke sesebuah destinasi yang dituju. Hal ini demikian kerana, kami akan berehat dahulu sebelum meneruskan aktiviti yang akan dijalankan sepanjang berada di tempat yang dikunjunngi itu. Selain itu juga, kami ingin mencari tempat penginapan dahulu supaya tidak terlambat untuk menyewa bilik, ini kerana pada musim cuti sekolah hampir kebanyakan tempat penginapan akan penuh dengan para pelancong. Ibu dan bapaku lebih gemar untuk mencari tempat penginapan setelah kami tiba di destinasi yang kami tuju berbanding membuat tempahan secara atas talian. Hal ini kerana, kami dapat melihat sendiri keadaan tempat penginapan yang dipilih dengan harga yang berpatutan. Bukan itu sahaja, kami juga lebih mementingkan keselesaan berbanding harga, jika harga murah namun keadaannya tidak selesa ia akan menjejaskan suasana percutian kami. Oleh itu, kita perlulah membuat pilihan yang terbaik jika ingin mencari tempat penginapan dan ia bergantung kepada diri kita sendiri untuk membuat keputusan.
Kebanyakan tempat-tempat menarik di Kelantan yang popular dan sering menjadi kunjungan pelancong luar lebih tertumpu kepada kawasan pasar, tempat makan menarik, destinasi bersejarah dan juga kawasan pantai. Tidak kurang juga beberapa destinasi pelancongan yang lebih kepada aktiviti menikmati keindahan alam semula jadi seperti air terjun, hutan rimba dan aktiviti rekreasi yang terdapat di beberapa resort yang menarik di Kelantan. Sekiranya, anda baru pertama kali melancong ke Kelantan pasti anda akan jumpa dan rasa kelainan terhadap beberapa aspek seperti kebudayaan masyarakat setempat, menu makanan hariannya dan yang paling ketara adalah dialek bahasanya yang mungkin agak sukar bagi orang luar untuk memahaminya. “Abang, nanti kita pergi pasar dulu ya teringin la nak beli baju dan kraftangan yang murah dan cantik.” Kata ibuku kepada bapaku dengan penuh gembira. Tanpa berfikir panjang bapaku terus membawa kami semua ke pasar tersebut yang cukup terkenal di Kelantan iaitu Pasar Siti Khadijah. Di sinilah tempat yang pasti kaum wanita akan habiskan berjam-jam lamanya untuk membeli pelbagai jenis barangan yang murah dan cantik. Destinasi pasar basah dan kering ini menjanjikan pelbagai produk menarik untuk dibeli serta ideal untuk dijadikan buah tangan buat jiran tetangga dan keluarga. Antara kategori barangan yang menarik di sini adalah pakaian, kain wanita, kain ela, alatan solat, barang kraftangan, perkakasan hantaran perkahwinan dan sebagainya.

PASAR SITI KHADIJAH
“Mama, kenapa kat sini semua penjualnya orang perempuan?” soal aku kepada ibuku dengan penuh hairan. Jika anda perhatikan, kebanyakan peniaga di sini majoritinya adalah terdiri daripada golongan wanita. Ini mungkin satu pengalaman baru untuk kita melihat suasana jual beli di pasar ini yang sangat jarang terdapat di negeri lain. Pasar Besar Siti Khadijah juga boleh dikategorikan sebagai one stop centre untuk pelancong menerokai aneka makanan tradisional di Kelantan seperti akok, nasi tumpang, etok salai, nasi kerabu, kuih-muih dan banyak lagi. Jika diimbas kembali kenangan lalu, aku pernah bertanya kepada ibuku “kenapa nasi dekat Kelantan ni warna biru mama?” lalu ibuku menjawab “itu namanya nasi kerabu, makanan tradisional orang Kelantan.” Jika anda peminat barangan kraftangan, terdapat beberapa bahagian yang menjual produk ukiran seperti hiasan dinding, rantai kekunci, tongkat dan macam-macam lagi.
“Malam ni kita pergi pasar malam pulak ye” kata bapaku kepada kami. “Dah semua pergi mandi solat pastu siap-siap ye” kata ibuku sesudah sahaja kami sampai ke bilik hotel. Destinasi kami yang kedua di Kelantan ialah Pasar Malam Wakaf Che Yeh, merupakan pasar malam yang sangat besar dan jika anda datang ke sini sudah tentu tidak kurang dua jam untuk aktiviti mencuci mata sahaja. Suasana di sini mula meriah di sebelah malam sehinggalah ke awal pagi keesokannya. Kota Bharu bukanlah seperti di Kuala Lumpur yang mempunyai banyak kedai mamak 24 jam ataupun Midnight Cineplex. Maka, sekiranya anda mencari destinasi menarik untuk memenuhi aktiviti percutian anda di Kota Bharu pada waktu malam, pasar ini adalah salah satu tempat menarik yang sangat disyorkan untuk dikunjungi. Produk jualan di pasar ini juga sangat pelbagai, baik pakaian wanita, aksesori wanita, tudung, seluar jeans, jersey bola dan macam-macam lagi.

WAKAF CHE YEH
Anda lapar? Tidak tahu tempat menarik untuk mendapat aneka makanan? Usah risau kerana di sini juga terdapat medan selera di tengah-tengah pasar malam ini yang menghidangkan pelbagai menu makanan kenegerian masyarakat Kelantan yang sangat menarik dan menyelerakan. Kita tidak perlu lagi keluar jauh untuk mendapatkan makanan yang menarik jika berada di Kota Bharu. Malah, harga makanan di pasar malam ini juga amatlah berpatutan dan sangat berbaloi untuk kita sebagai pelancong luar. “Abah, kakak nak yang tu nak yang ni jugak ye hehe” kata aku kepada bapaku dengan penuh gembiranya setelah melihat pelbagai makanan yang menarik di sini. Pasar Malam Wakaf Che Yeh ini boleh dikatakan satu tempat yang paling “happening” untuk dilawati jika bercuti di Kota Bharu. Cabaran ke sini hanyalah satu, pada waktu kemuncak agak sukar untuk mencari parkir kereta.

NASI KERABU
Pada keesokan harinya, kami meneruskan lagi aktiviti kami iaitu menuju ke destinasi yang seterusnya. Kami telah pergi mengunjungi Pasar Terapung Pulau Suri. Pasar terapung ini merupakan pasar yang sangat sinonim di Thailand, yang boleh didapati di Kelantan dan lokasinya terletak di Kampung Pulau Suri, Tumpat. Bagi yang ingin mencari makanan popular masyarakat Kelantan, bolehlah pergi ke pasar terapung ini sekaligus dapat merasai pengalaman yang berbeza ketika membeli juadah makanan orang setempat. “Mama, kalau kita pergi pasar tu bole la naik bot dia sekali kan hehe” soal adikku yang membuatkan kami semua ketawa dengan gurauannya itu. Pengalaman ke pasar terapung sebegini juga sangat unik dan tiada negeri lain yang menawarkan produk pelancongan seperti ini. Selain membeli belah, pelancong juga berpeluang juga berpeluang untuk bersiar-siar melihat keindahan kawasan sekeliling Sungai Kelantan yang cukup menarik. Pasar terapung ini hanya dibuka pada hujung minggu dan ada bayaran sedikit untuk masuk ke sini termasuk dengan bayaran tambang bot. Pelancong perlu menaiki bot di Jeti Kuala Besar yang terletak di Kota Bharu untuk ke pasar terapung.

MASJID KAYU
“Sebelum balik nanti kita singgah masjid cantik ye.” Kata ibuku sambil tersenyum. “Ok dah kemas semua barang, jom kita kene check out.” Kata bapaku. Setelah sahaja keluar dari hotel yang kami sewa itu, kami meneruskan perjalanan ke destinasi terakhir di Kelantan iaitu Masjid Ar-Rahman. Sekiranya anda seorang yang obsess dengan kesenian dan binaan bangunan yang unik, Masjid Ar Rahman yang terletak di Pengkalan Chepa merupakan destinasi yang sangat ideal untuk dilawati. Lokasinya hanya kira-kira 10 minit sahaja dari lapangan terbang Kota Bharu. Masjid yang dibina dengan kayu cengal ini, kaya dengan ukiran yang bermotifkan kesenian Islam Melayu dan paling mencuri tumpuan adalah ukiran-ukiran ayat suci Al Quran yang sangat halus seninya dan kepala paip di kawasan berwudhunya lain dari yang lain. Perkarangan masjid ini dikelilingi dengan tasik yang menghijau dan kelihatan seperti terapung jika dilihat dari sudut tertentu. Bagi mereka yang gemar menghasilkan karya photo landskap yang, masjid ini sangat menarik dan sesuai untuk diterjah. Sememangnya, masjid ini sangat disyorkan untuk pelancong yang cintakan keindahan senibina tradisional.
Maka berakhirlah percutian kami di negeri Cik Siti Wan Kembang ini. Negeri Kelantan merupakan salah satu destinasi pelancongan yang sangat menarik untuk dikunjungi serta sesuai bagi mereka yang bercuti bersama keluarga mahupun rakan-rakan. Negeri Kelantan ini sememangnya destinasi pelancongan yang mempunyai pelbagai produk pelancongan yang wajib dilawati dari pelbagai aspek makanan tradisional, keindahan alam, dan keunikan senibina tradisional. Negeri Kelantan pasti akan memberikan kenangan terindah untuk kita lawati.
Selain itu, terdapat banyak lagi destinasi pelancongan lain di dalam Malaysia yang telah kami sekeluarga lawati pada setiap kali musim cuti persekolahan. Misalnya, negeri Perak terdapat banyak tempat menarik untuk dilawati seperti Kellie Castle di Ipoh, Zoo Taiping & Night Safari, Gua Tempurung, Gunung lang, Royal Belum, dan banyak lagi. Seterusnya, negeri-negeri di utara juga kami telah pergi sebagai destinasi pelancongan yang amat menarik. Di Pulau Pinang terdapat pelbagai lokasi yang menarik untuk dilawati seperti Bukit Bendera, Muzium Bersejarah, Street Art, Muzium Rumah Terbalik, Sky Walk, Escape Park, Medan Selera yang menyajikan aneka makanan tradisi Penang dan banyak lagi. Di Kedah dan Perlis juga terdapat banyak lokasi menarik untuk dikunjungi seperti Menara Alor Setar, Pasar Pekan Rabu dan Muzium Sawah Padi di Kedah yang juga terkenal dengan negeri jelapang padi, manakala tempat menarik di Perlis pula seperti di Gua Kelam, Arked Niaga Padang Besar, Masjid Terapung Al Hussain dan banyak lagi.

PULAU PINANG

KEDAH

PERLIS

PERAK
Tambahan lagi, kami sekeluarga juga telah bercuti ke negeri-negeri di sebelah Pantai Barat dan Selatan. Misalnya, Pantai Port Dickson di Negeri Sembilan yang cukup terkenal sebagai salah satu lokasi pelancongan yang pasti akan dikunjungi oleh pelancong. Seterusnya, di negeri Melaka pula merupakan salah satu negeri yang begitu terkenal sebagai lokasi pelancongan bersejarah. Melaka mempunyai pelbagai lokasi menarik untuk dilawati seperti Kota A Famosa, River Cruise, Muzium Kapal Samudera, Menara Taming Sari, Pantai Klebang dan banyak lagi. Akhir sekali, di negeri Johor juga banyak menawarkan lokasi pelancongan yang boleh dikunjungi seperti Pantai Desaru, Bazaar Johor (bazar karat), Danga Bay, dan sebagainya.

MELAKA

NEGERI SEMBILAN
 Kesemua negeri di Malaysia yang telah kami sekeluarga lawati ini amatlah disyorkan sebagai lokasi percutian yang sememangnya akan memberikan pengalaman dan kenangan yang sangat menarik dan indah dengan pelbagai produk pelancongan yang telah ditawarkan seperti makanan, pakaian, keindahan alam, hasil seni bina, kraftangan, dan bermacam lagi. Sebagai perkongsian, untuk menjadi pelancong kita perlu membuat persiapan dan persediaan dalam semua aspek sebelum kita memulakan perjalanan di mana-mana destinasi.

1. Wowww, such a happy family ��

2. Saya tertarik la cara penulisan awak. Ada dialog-dialog ringkas dan menarik ��