Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Saturday, October 12, 2019

DUNIA DI BAWAH LAUT, PULAU TIOMAN

Nama penulis: Nur Hafizah binti Mahathir (A171791)

Percutian yang paling diingati ialah semasa kami sekeluarga ke Pulau Salang, Tioman pada tahun 2013. Pekerjaan ayah dan ibu memikul tanggungjawab kepada negara menyebabkan kami jarang bercuti bersama. Namun pada suatu hari, ayah membuat kejutan dengan merancang percutian kami ke Pulau Salang, Tioman selama dua hari. Keluarga kami tidak gemar percutian yang terlalu padat dengan aktiviti sehingga menyebabkan kepenatan. Percutian bagi kami merupakan masa untuk berehat dalam masa yang sama menikmati pemandangan yang indah. Boleh dikatakan ia lebih kepada ‘healing vacation’.
        Kami bergerak dari Kuala Lumpur pada waktu lewat malam dan sampai di Pulau Salang Tioman pada pukul 9 pagi. Pulau Salang merupakan pulau terakhir dari semua pulau yang ada di Tioman. Pada mulanya kami pelik kerana ayah memilih pulau yang paling hujung, namun sesampai di sama kami mula faham selepas melihat kecantikan pemandangan dan kejernihan air laut di kawasan itu.

Kami turun dari feri dengan membawa semua beg pakaian dan meninjau kawasan penginapan kami. Semasa ayah sedang menguruskan urusan di kaunter pendaftaran, sesuatu yang amat pelik telah menarik perhatian kami. Boleh dikatakan ia sesuatu yang pelik hanya bagi kami kerana tidak pernah melihatnya. Kami lihat lebih kurang 10 atau lebih ekor biawak yang sangat besar sedang bergerak di sekitar kawasan penginapan. Adik-adik saya yang hanya melihat biawak itu di saluran Discovery Channel sebelum ini sangat teruja dan mula membuat bunyi – bunyi menggunakan mulut untuk menarik perhatian biawak-biawak yang sedang berehat itu. Walaupun adik-adik saya teruja namun tidak begitu bagi saya. Satu persoalan yang timbul di dalam kepala saya ialah adakah kemungkinan bahawa biawak sebesar itu akan menjadikan manusia sebagai makanan tengaharinya?
        Selesai pendaftaran, kami sekeluarga menyimpan beg pakaian dan keluar untuk meninjau kawasan sekitar pulau yang indah ini. Tidak jauh dari ‘chalet’, ada sebuah restoran makanan laut yang amat menarik perhatian dengan muzik yang dibuka kuat, kami membuat keputusan untuk makan tengahari di sana. Sejurus selepas makan kami pulang ke bilik, dan berehat. Sebelah malam, selepas menikmati makan malam kami duduk di tepi pantai jauh dari kebisingan tempat tumpuan pelancong dan mula menikmati bunyi ombak laut pada waktu malam. Pada ketika itu, tidak digambarkan bunyi air laut yang menenangkan, bau air laut serta pemandangan langit malam yang dihiasi bintang. Ia merupakan satu terapi yang sangat baik untuk kami yang ingin lari dari bau asap dan perindustrian di ibu kota.
        Pada keesokan harinya, kami mula bergerak untuk melakukan aktiviti air yang ditunggu-tunggu iaitu ‘snorkelling’ dan selam skuba. Kami berpecah kepada dua kumpulan di mana ayah, saya dan angah yang mempunyai lesen skuba mula menaiki bot untuk ke tengah laut. Manakala, ibu dan adik-adik melakukan aktiviti ‘snorkelling’ di bahagian pantai. Perjalanan di atas bot laju selama lebih kurang 10 minit untuk ke kawasan skuba mula kelihatan pada pandangan mata. Sebelum turun kami mula membuat pemeriksaan terakhir segala alatan dan memastikan ia dapat berfungsi dengan baik. Setiap orang bergilir-gilir masuk ke dalam laut dan mula bersedia untuk menyelam. Perasaan dibuai air laut tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Setelah turun secara berperingkat ke dalam kedalaman 13 meter, saya terlihat banyak gamat di dasar laut. Gamat yang digunakan untuk membuat minyak gamat kelihatan seperti lintah yang sangat besar tetapi mempunyai pelbagai warna. Di kedalaman ini, tidak banyak ikan yang dapat dilihat namun ia lebih kepada pergerakan di dalam laut itu sendiri. Ia membantu kami memahami dan bersatu dengan dunia bawah laut yang lebih menenangkan berbanding dunia di atas darat. Boleh dikatakan selam skuba lebih menepati istilah ‘short escape’.

Pada pagi hari terakhir kami di Pulau Tioman kami sekali lagi melakukan selaman di bahagian jeti. Hanya turun pada kedalaman 5-7 meter, apa yang menarik perhatian saya ialah terdapat banyak ikan di kawasan ini. Ada sekumpulan ikan yang sedang berpusing di bahagian hujung kaki jeti. Terdapat juga banyak landak laut yang sangat besar di kawasan tersebut. Semasa kami sedang berpusing di bahagian bawah jeti, satu kawasan batu karang yang berwarna warni amat menarik perhatian saya, namun alangkah terkejutnya kami apabila tiba-tiba ada seekor ular laut yang berenang dengan sangat laju dan keluar dari kawasan batu karang yang cantik itu. Kami memutuskan untuk naik ke darat setelah puas menyelam di kawasan laut Pulau Tioman. Selepas makan tengahari, kami sekeluarga mula menaiki feri untuk bergerak balik ke Kuala Lumpur.

Melalui sedikit pengalaman yang saya ada dengan menyelam di dasar laut, boleh dikatakan Malaysia mempunyai antara suasana laut dan batu karang yang cantik. Percutian kami lebih fokus kepada ‘healing vacation’ melalui ketenangan yang diberikan oleh alam sekitar. Kehijauan tumbuhan serta kebiruan laut merupakan komponen yang sangat membantu dalam percutian yang diimpikan oleh warga kota yang menginginkan ketenangan untuk lari dari tekanan kerja. Percutian ini amat bermakna bagi kami sekeluarga memandangkan kami jarang bercuti bersama-sama, ia akan menjadi satu kenangan yang sangat terindah dan diingati selamanya.

1 comment:

1. Beautiful island, beautiful story. Will definitely goint to pulau tioman one day!