Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Saturday, October 26, 2019

TIPS MELANCONG KE BANDAR BERSEJARAH MELAKA


Semasa saya melancong di Melaka bersama keluarga saya, saya menggunakan beberapa tips yang bagi saya sangat berguna sebelum saya pergi bercuti di Melaka. Bagi saya, tips pelancongan sangat penting sebelum melancong samada dalam negara atau luar negara. Di sini saya lampirkan tips-tips pelancongan saya.

1) Periksa waktu yang sesuai untuk melancong 
  • Walaupun Malaysia mempunyai iklim yang panas sepanjang tahun, terdapat juga musim hujan yang akan mengekang pergerakan kita ketika hendak pergi berjalan-jalan. Pada musim hujan amatlah tidak sesuai untuk pergi melancong di pantai kerana pada ketika itu, ombak dan angin kuat akan menganggu aktiviti kita di tepi pantai.
2) Pilih tempat penginapan yang selesa dan murah.
  • Pemilihan penginapan sangat penting ketika ingin pergi melancong seperti ‘Homestay’, hotel, mahupun Chalet. Tidak semestinya penginapan yang selesa akan mahal. Pada era globalisasi ini, pelbagai platform yang disediakan untuk memilih penginapan yang murah, tepat dengan citarasa kita, selesa, dan sebagainya. Contoh aplikasi yang terkenal untuk memilih penginapan adalah aplikasi Trivago. Aplikasi ini menyediakan pelbagai pilihan penginapan di dunia ini dengan harga yang murah dan selasa untuk menginap.   
3) Membuat tempahan penginapan lebih awal.
  • Apabila sudah merancang ke destinasi yang ingin melancong dan memilih penginapan yang selesa dan murah, fasa yang seterusnya kita terus menempah penginapan tersebut. Hal ini kerana jika kita menempah penginapan lebih awal, kita dapat mengelakkan masalah apabila kita telah sampai ke destinasi menarik pilihan kita. Kebanyakkan ‘Homestay’ akan mengenakan harga yang murah jika kita menempah lebih awal. Dalam musim-musim tertentu, kebanyakkan hotel dan Homestay akan penuh kerana telah habis ditempah. Jika kita menempah  penginapan lebih awal,  kita akan mendapat penginapan yang selesa dan memuaskan.
4) Servis kereta sebelum pergi melancong.
  • Sebelum bertolak ke destinasi, pastikan kereta dalam keadaan baik supaya perkara yang tidak diingini berlaku seperti kerosakan, hilang kawalan atau sebagainya. Sebagai contoh, jika servis kereta mesti menitikberatkan keadaan kereta seperti tayar, brek, enjin, minyak hitam, penyaman udara dan sebagainya. Perkara-perkara ini asas untuk servis kereta jika ingin berjalan jauh supaya jika kita sudah servis kereta, potensi untuk kerosakan semasa menuju ke destinasi pelancongan akan tipis.
5) Packing makanan siap-siap
  • Sebelum memulakan perjalanan, kita digalakkan membawa makanan yang disediakan dari rumah kerana ianya dapat menjimatkan duit dan ia boleh dimakan semasa dalam kenderaan. Jadi, setiap kali kita berhenti di mana-mana perhantian R&R ataupun stesen, kita juga boleh keluarkan makanan yang dibawa dan makan beramai-ramai. Jadi, perkara ini dapat mengeratkan hubungan antara satu sama lain dan lebih seronok.

by: Muhammad Shahmin (A170764)


TIPS MELANCONG KE BANDARAYA MELAKA

1. Beg yang sesuai
  • Sebelum memulakan pelancongan, pastikan anda memilih jenis beg yang sesuai sama ada beg galas atau beg beroda. Jenis beg yang ingin dibawa melancong akan mempengaruhi pergerakan anda semasa melancong.
  • Ketika kami melancong di bandaraya melaka, kami menggunakan beg beroda untuk mengisi pelbagai jenis barang. Ruang beg yang besar amatlah sesuai mengisi pelbagai.




2. Peranti gajet
  • Pelancongan yang mendamaikan dan menenangkan jiwa menjadi impian setiap individu selepas penat bekerja atau individu yang masih belajar.
  • Peranti gajet yang ingin dibawa ketika melancong seharusnya bersesuai dengan cara kita ketika melancong. Jika individu tersebut gemar berswafoto untuk berkongsi gambar pelancongan dalam media sosial, maka peranti gajet seperti monopod, eyefish camera dan sebagainya
  • Ketika saya melancong bersama keluarga, peranti gajet yang kami bawa adalah powerbank, bagi mengisi bateri telefon dan juga headphone sebagai peneman saya ketika melancong ke Bandaraya Melaka.


3. Memastikan waktu melancong adalah bersesuaian
  • Perkara ini amatlah penting dan haruslah dititikberatkan kerana waktu memilih waktu yang sesuai membuatkan kami sekeluarga dapat melancong bersama-sama.
  • Semasa kami melancong di Melaka, kami memilih waktu cuti persekolahan dan waktu cuti umum. Memilih waktu bersesuaian untuk melancong membolehkan adik beradik serta ibu bapa boleh melancong bersama dengan tenang


4. Merancang perjalanan sebelum melancong
  • Aspek ini amat lah penting untuk diambil kira sebelum melancong. Kita boleh merancang perjalanan dengan menaiki kereta sendiri, kapal terbang, kereta api dan sebagainya.
  • Ketika kami melancong di bandar Hilir Melaka, kami bercadang untuk menaiki kereta sahaja kerana berhampiran dengan tempat kediaman kami.
  • Sebelum melancong juga ayah saya telah membuat pemeriksaan ke atas kereta kami agar tiada kejadian yang tidak diingini berlaku.


5. Rehat secukupnya sebelum melancong
  • Aktiviti melancong sememangnya dapat merehatkan minda kita daripada sebarang tekanan di tempat kerja atau individu yang masih belajar.
  • Sehari sebelum melancong ke Bandaraya Melaka, kami mendapatkan rehat yang secukupnya dengan tidur di awal waktu. Rehat yang secukupnya dapat mengelakkan kami daripada keletihan ketika melancong.


No comments:

Post a Comment