Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Thursday, October 24, 2019

TIPS MELANCONG BERSAMA KELUARGA TERCINTA.

  1.       Membuat perancangan yang rapi sebelum pergi ke destinasi pelancongan. Misalnya mengenai hal-hal yang berkaitan dengan urusan visa atau pasport ke destinasi pelancongan luar negara.

  2.      Seterusnya, dari segi kewangan iaitu bersesuaian dengan bajet yang ditetapkan untuk melancong ke destinasi pelancongan.

  3.       Persediaan awal perlu dilakukan iaitu menempah atau memilih pakej percutian yang murah dan berpatutan. Selain itu, pelancong juga perlu memastikan pakej yang dipilih bersesuaian dengan citarasa pilihan mereka. Misalnya, aktiviti-aktiviti yang disediakan di destinasi pelancongan.

  4.       Barang-barangan dan keperluan utama perlu di kemas dengan lebih awal supaya tiada barangan yang tertinggal.

  5.     Pelancong mestilah bertolak ke destinasi pelancongan dengan lebih awal iaitu pada awal pagi bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas. Bagi urusan pelancong ke luar negara, pelancong perlu bertolak dengan lebih awal ke lapangan terbang bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.

  6.      Semasa berada di destinasi pelancongan, keselamatan perlu diutamakan terutamanya di destinasi pelancongan yang mempunyai aktiviti-aktiviti ekstrem. Oleh sebab itu, ubat-ubatan perlu dibawa bersama ketika melancong ke destinasi pelancongan.

  7.     Tambahan pula, pelancong hendaklah memilih untuk menginap di hotel atau homestay yang berdekatan dengan tempat pelancongan bagi memudahkan urusan ke destinasi berkenaan. Pada masa yang sama, pelancong perlulah memastikan tempat penginapan tersebut mempunyai alat kelengkapan yang cukup dan sempurna. 

  8.       Pelancong juga perlu membawa makanan sekiranya mereka memilih untuk memasak di tempat penginapan terutamanya bagi pelancong yang menginap di homestay.

  9.     Pada masa yang sama, pengangkutan perlulah dititikberatkan bagi memudahkan perjalanan pelancong ke sesuatu destinasi pelancongan. Begitu juga alat komunikasi yang mana amat penting dan berguna ketika melancong terutamanya melancong ke luar negara iaitu banyak menggunakan aplikasi untuk mengetahui maklumat ke sesebuah tempat pelancongan.

  10.      Bagi pelancong yang memilih untuk membeli belah, mereka perlu bijak membandingkan harga barangan iaitu berpatutan dengan kualiti barangan tersebut.
by: Norafiza Suraya (A1695151)

TIPS MELANCONG


Percutian bersama keluarga merupakan saat indah yang diimpikan oleh semua orang. Sebelum bercuti, terdapat beberapa perkara yang harus dititikberatkan bagi memastikan percutian bersama keluarga ini berjalan dengan lancar dari permulaan sehinggalah ke akhir percutian. Bak kata pepatah melayu, malang tidak berbau. Bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini, sediakanlah paying sebelum hujan.

1) Pemilihan destinasi dengan lebih awal adalah sangat penting sebelum pergi bercuti. Hal ini bertujuan supaya lebih mudah untuk menempah tempat penginapan dengan lebih awal disamping dapat melakukan persediaan awal sebelum pergi bercuti. Bagi mereka yang ingin bercuti ke luar negara, seeloknya melakukan persediaan seperti visa, passport, insurans dan sebagainya. Disamping itu, kita dapat merancang masa perjalanan supaya tidak banyak menghabiskan masa ditengah jalan dengan sia-sia.

2) Bagi ibubapa yang mempunyai anak kecil, ibu bapa perlu teliti dalam bab ini. Pastikan anda membawa semua keperluan bayi seperti barangan mandi, pakaian, ubat-ubatan, makanan dan permainan. Pastikan anda membuat ‘check list’ dan kemas beg pakaian si kecil lebih awal supaya anda tidak kelam kabut atau ada yang tertinggal. Juga, pastikan anda membawa satu beg galas kecil untuk mengisi barang si kecil ketika bersiar-siar. Ops, jangan lupa bawa stroller. Penggunaan stroller adalah sangat penting bagi memudahkan pergerakan terutamanya ketika berjalan kaki untuk membeli-belah atau bersiar-siar. Pemilihan stroller yang sesuai perlu diambilkira, contohnya, stroller yang digunakan mestilah ringan, mudah untuk dibawa dan disimpan.

3) Bagi mereka yang ingin bercuti ke kawasan yang bersuhu sejuk, pemilihan pakaian menjadi perkara penting kerana pakaian yang dibawa haruslah tebal dan sesuai suhu kawasan tersebut. Hal ini kerana setiap baju sejuk yang dijual di kedai, mempunyai ketahanan mengikut tahap kesejukan yang berbeza.

by: Nurfatihah (A169589)

TIPS KETIKA MELANCONG BERSAMA KELUARGA

1. Jika anda mempunyai anak kecil, pastikan anda sentiasa memegang / memimpin anak anda dan jangan leka sehingga terlupa akan anak anda. Hal ini supaya dapat mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku ketika berada di negeri/negara orang.

2. Menyediakan wang lebihan kerana sukar untuk mencari mesin ATM di negara orang

3. Membuat jadual perjalanan supaya perjalanan akan lebih teratur dan terancang serta menentukan destinasi apa yang hendak dituju

4. Menyediakan atau membawa ubat-ubatan yang diperlukan walau dimana anda berada supaya dapat membantu ketika kecemasan.

5. Kenalpasti cuaca pada ketika itu supaya anda dapat merancang perjalanan anda atau membuat persediaan awal. Misalnya jika cuaca hujan, anda perlu menyediakan payung atau baju hujan.

by: Shamira (A170681)


)

No comments:

Post a Comment