Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Wednesday, October 9, 2019

PULAU LANGKAWI, PULAU LAGENDA

Nama penulis: Amirah Balqis binti Abd Jalil (A170122)


Pulau Langkawi ialah tempat pelancongan pertama bagi saya bersama keluarga. Persiapan awal yang telah kami lakukan ialah mengemas pakaian dan menempah tiket untuk sampai ke destinasi yang dituju. Perasaan pertama yang dirasai oleh saya ialah sangat teruja dan tidak sabar untuk tiba di destinasi tersebut bersama seisi keluarga. Setibanya kami di jeti, saya dan adik-beradik berasa amat
gembira kerana ianya merupakan kali pertama kami menaiki jeti yang laju dan cantik. Pulau Langkawi merupakan salah satu destinasi percutian yang tidak asing lagi bagi seluruh rakyat Malaysia, malahan pelancong dari negara-negara luar. Antara tempat yang telah dilawati oleh saya sekeluarga semasa di Langkawi ialah HIG Haji Ismail Group, Kota Mahsuri, dan Dataran Lang.
Tempat pertama yang telah kami kunjungi ialah HIG Haji Ismail Group iaitu salah satu tempat yang sangat digemari terutamanya bagi para ibu. HIG sangat terkenal dengan barangan yang sinonim seperti pinggan, mangkuk, perkakas dapur, coklat, dan sebagainya. Tempat ini juga dikenali sebagai ‘one stop centre’ untuk para pelancong membeli pelbagai barangan. Bagi penggemar coklat seperti saya pula, destinasi ini bagaikan syurga. Terdapat pelbagai pilihan coklat berjenama yang boleh dibeli seperti Daim, Kit Kat, Kinder Bueno, dan lain-lain. Perasaan saya ketika itu sangat gembira disebabkan oleh betapa sukanya saya pada coklat meskipun tidak dapat memenuh keinginan untuk memborong coklat-coklat yang saya gemari. Semasa saya dan adik-beradik sedang sibuk dengan ‘syurga’ kami, ibu saya pula sangat khusyuk dengan pilihan jenama set pinggan dan mangkuk yang terdapat di situ. Bagi para ibu pula, bahagian itulah ‘syurga’ pada mereka. Salah satu kenangan yang paling saya tidak akan lupa ialah kami adik-beradik perlu mengangkut lebih daripada 8 set besar pinggan dan mangkuk yang telah dibeli oleh ibu saya.
Kota Mahsuri merupakan salah satu destinasi yang menarik untuk dilawati ketika melancong di Langkawi. Secara ringkasnya, Kota Mahsuri adalah antara destinasi pelancongan yang berada dalam kategori tempat bersejarah kerana di situlah terletaknya Makam Mahsuri, replica rumah tradisional, pameran-pameran visual seperti muzium, Telaga Mahsuri, dan sebagainya. Semasa saya memasuki Makam Mahsuri, perasaan pertama saya pada waktu itu adalah sangat teruja dan kagum dengan setiap keunikan mengenai Mahsuri. Pengalaman menarik yang tidak akan saya lupakan adalah ketika saya dapat menggunakan telaga yang dikenali sebagai Telaga Mahsuri. Galeri pameran visual di situ banyak mengetengahkan barangan lama dan klasik seperti senjata, barangan perhiasan, dan informasi berkenaan Mahsuri. Destinasi ini sangat menarik perhatian saya untuk dilawati kerana ketika itu, saya berusia 12 tahun dan segala perkara yang bersejarah seperti ini amat menguja hati kanak-kanak seusia saya. Terdapat juga beberapa barangan untuk dibeli di beberapa kedai berdekatan yang menjual produk-produk kesihatan tradisional seperti minyak gamat dan produk herba.
Destinasi terakhir yang kami lawati ialah Dataran Lang Pulau Langkawi. Percutian di Langkawi bagi setiap pelancong tidak akan pernah lengkap sekiranya tidak bergambar di destinasi yang sangat simbolik dengan Pulau Langkawi ini, iaitu Dataran Lang. Suasana di Dataran Lang pada waktu itu sangat padat dan sesak dengan ramai orang bagi sesi bergambar untuk dijadikan kenangan. Sepertimana yang semua ketahui, replika helang di situ menjadi tanda mercu Pulau Langkawi yang sangat ikonik. Perkataan “lang” mewakili burung helang dan “kawi” pula bermaksud perang kemerahan menurut Bahasa Melayu lama.
Keseluruhannya, Pulau Langkawi memiliki pelbagai destinasi pelancongan yang menarik untuk dikunjungi oleh para pelancong. Walaupun kami sekeluarga hanya sempat bercuti di Pulau Langkawi untuk beberapa hari sahaja, namun pelbagai tempat menarik yang telah dijadikan sebagai destinasi-destinasi pelancongan telah memberi sedikit sebanyak kenangan yang manis pada kami sekeluarga. Masih terdapat pelbagai tempat menarik yang boleh saya kunjungi sekiranya saya berpeluang untuk melancong ke Pulau Langkawi pada masa akan datang dan ini akan menambah lagi banyak kenangan dan pengalaman saya melancong bersama keluarga. Meskipun tiada gambar-gambar sepanjang kami berada di Pulau Langkawi untuk dijadikan sebagai kenangan, namun setiap peristiwa indah yang telah kami hadapi akan sentiasa kekal dalam ingatan kami.




2 comments:

  1. Info sangat membantu dan menarik untuk dikongsi bersama mereka yang ingin melancong atau bercuti. Info yang bermanfaat.

    ReplyDelete
  2. Pengalaman dan cerita yang menarik untuk dikongsi membuatkan saya teruja untuk membaca. Penulisan ini mengingatkan saya tentang percutian saya bersama keluarga, Terima kasih atas informasi dan tempat yang tercatat menjadi panduan pada sesiapa yang ingin pergi bercuti selepas ini��

    ReplyDelete