Take a tour of this blog to feel the absolute experiences in Malaysia and the world.
Travelling in the company of those we love is home in motion. -Leigh Hunt
The best education you will never get is travelling. Nothing teaches you more then exploring the world & accumulating experiences. -Mark Paterson
Travel is like an endless university. You never stop learning. -Harvey Lloyd
Of all the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport. - A. Nonymous
HOME MALAYSIA ABROAD TIPS PRESENTATION MYLINK DIGITAL LIBRARY ABOUT US

Wednesday, October 9, 2019

TANAH TINGGI YANG MENGHIJAU, CAMERON HIGHLANDS

Nama penulis: Amirah Balqis binti Abd Jalil (A170122)


Tempat pelancongan paling terkini yang telah dikunjungi oleh saya sekeluarga ialah Tanah Tinggi Cameron atau Cameron Highland yang teretak di Pahang. Sejak saya berada di sekolah menengah lagi, Cameron Highland merupakan tempat yang paling saya ingin kunjungi kerana udaranya yang sangat nyaman, sejuk, dan segar serta terdapat pelbagai tempat menarik yang telah menawan hati
saya sehinggakan saya berasa tersangatlah teruja untuk pergi melancong di sana bersama keluarga. Pendek kata, Cameron Highland ialah tempat idaman bagi saya kerana destinasi ini sesuai untuk dijadikan tempat berbulan madu atau ‘honeymoon’.
Semasa persiapan awal dilakukan, saya sudah melayari banyak laman web yang menyenaraikan beberapa tempat menarik untuk dikunjungi di Cameron Highland. Tempoh percutian kami sepanjang di Cameron Highland adalah selama tiga hari dan perjalanan yang sangat jauh sedikit sebanyak telah memakan masa kami disebabkan oleh jalan yang sangat sesak dan kami bergerak dari Johor Bahru, Johor. Kenderaan yang dinaiki oleh kami pada waktu itu ialah sebuah kereta yang dipandu oleh ayah saya. Pada pendapat saya, kenangan yang agak pahit bagi saya sepanjang perjalanan ke Cameron Highland ialah terpaksa menempuhi kesesakan jalan yang mengambil masa sehingga lebih lapan jam untuk tiba di destinasi kerana kami pergi semasa hujung minggu. Tanpa kami sedari, ramai orang yang turut sama pergi melancong pada waktu itu.
Setelah tiba di hotel yang kami menginap selama tiga hari dua malam, kami berehat sebentar sebelum memulakan perjalanan yang seterusnya untuk pergi ke destinasi pertama di Cameron Highland. Antara tempat yang telah kami kunjungi ialah Cactus Point, Pasar Malam di Cameron Highland, Kea Farm, dan Taman Agroteknologi MARDI. Sebenarnya, terdapat banyak tempat-tempat menarik yang boleh dikunjungi tetapi disebabkan oleh kekangan masa, kami sekeluarga hanya sempat melancong ke beberapa tempat sahaja di Tanah Rata dan Brinchang kerana kawasan tersebut berdekatan dengan hotel yang kami menginap.
Destinasi pertama kami ialah Cactus Point di mana semasa kami dalam perjalanan untuk ke destinasi lain, kami sempat berhenti di situ. Satu-satunya perkara yang sangat menarik bagi saya di Cactus Point ialah dapat melihat keindahan pelbagai jenis kaktus yang terdiri daripada pelbagai saiz, bentuk, dan warna. Perkara lain yang menarik di Cactus Point ini ialah destinasi ini tidak mengenakan bayaran masuk bagi pelancong yang datang berbanding destinasi-destinasi pelancongan lain yang terdapat di Cameron Highland. Landskap sekeliling dan pelbagai benda yang berwarna-warni di dalam kebun ini telah menarik minat saya yang sangat mendalam untuk mengambil banyak gambar dan rakaman pokok kaktus yang bersaiz kecil. Bukan sahaja itu, seluruh keluarga saya telah memborong pelbagai jenis saiz pokok kaktus untuk dibawa pulang ke rumah dan beberapa kawan kepada ibu saya telah memesan untuk membeli pokok kaktus yang disukai oleh mereka. Harganya juga sangat murah dan berpatutan iaitu serendah RM2 berbanding harga jualan yang mahal bagi seunit pokok kaktus di negeri-negeri lain.
Pada malam pertama kami berada di Cameron Highland, kami telah mengunjungi Pasar Malam Cameron Highland yang terletak di Sungai Ruil berdekatan Cameron Golden Hill Resort. Pasar malam ini berada di antara Pekan Brinchang dan Tanah Rata yang tidak jauh dari hotel kami. Suasana ketika kami di pasar malam itu sangatlah sesak dengan ramai orang sehinggakan banyak kenderaan yang terpaksa ‘parking’ jauh disebabkan oleh ruang ‘parking’ di pasar malam itu sangat terhad. Berbeza dengan pasar malam yang biasa kita lihat, kebanyakan barangan yang dijual semuanya adalah hasil tanaman daripada produk di Cameron Highland sendiri seperti sayur-sayuran, buah strawberi, jagung, dan sebagainya. Terdapat juga pelbagai pilihan makanan berat yang boleh didapati di Pasar Malam Cameron Highland ini. Pada pendapat saya, keluasan pasar malam yang besar dan agak panjang di situ sangat memenatkan saya sehinggkan kami tidak mampu untuk meneroka keseluruhan tempat tersebut. Mengikut pemerhatian saya juga, kebanyakan penjual di situ menjual jagung dan strawberi berikutan Cameron Highland yang kaya dengan kedua-dua hasil tanaman itu. Namun, kami berasa amat puas hati kerana harga yang berpatutan dan kualiti makanan yang dijual di pasar malam itu sangat bagus. Daya tarikan yang terdapat di sini akhirnya membuatkan kami sekeluarga turut berkunjung ke tempat yang sama pada malam kedua di Cameron Highland.
Destinasi terakhir yang telah dikunjungi oleh kami ialah Taman Agroteknologi MARDI yang merupakan salah satu destinasi di Cameron Highland yang sangat popular dalam kalangan pelancong di Malaysia dan luar negara. Taman ini memiliki tanah seluas lebih 40 hektar yang terdapat beberapa bahagian utama seperti tapak penyemaian, kebun bunga, ladang, dan kawasan penanaman pokok-pokok teh. Malahan, terdapat banyak tarikan tumbuhan-tumbuhan lain yang eksotik seperti pelbagai jenis periuk kera yang memiliki warna yang sangat cantik dan sebagainya. Pokok-pokok yang terdapat di sini bukan sahaja dijadikan sebagai pameran kerana pengunjung juga boleh membelinya sekiranya berminat. Taman ini juga merupakan suatu tempat yang menarik kerana kebanyakan tumbuhan yang terdapat di Cameron Highland boleh didapati di Taman Agroteknologi MARDI ini. Contohnya, kaktus, strawberi, pokok bunga, dan sebagainya. Kesuburan dan kecantikan pokok bunga di taman ini telah menarik minat ibu saya untuk membelinya serta harga yang berpatutan dan murah yang menyebabkan ramai pelancong rasa lebih tertarik untuk membeli hasil tanaman di situ.
Secara keseluruhannya, saya amat berpuas hati sepanjang kami melancong ke Cameron Highland, Pahang kerana banyak tempat yang menarik untuk dikunjungi oleh setiap pelancong yang datang ke situ bersama seisi keluarga. Cuaca yang sejuk secara semulajadi merupakan salah satu tarikan yang sangat unik di Cameron Highland. Begitu juga dengan keindahan dan keunikan pelbagai tanaman yang terdiri daripada pelbagai saiz, bentuk, dan warna yang sangat menarik. Meskipun saya berasa sedikit kecewa kerana tidak dapat mengunjungi Ladang Teh BOH, Kebun Pokok Bunga Lavender, dan Kebun Strawberi akibat kesesakan jalan yang berliku-liku, kepadatan pengunjung, dan kekangan masa, namun saya berharap agar saya dapat melancong ke Cameron Highland sekali lagi dan penuhi impian saya untuk berkunjung ke destinasi-destinasi tersebut pada masa akan datang. Cameron Highland telah memberi sejuta kenangan yang indah pada saya walaupun tempoh percutian kami sekeluarga sangat singkat.







2 comments:

  1. Bila terbaca mengenai honeymoon, saya rasa selepas ini saya tahu mahu pergi ke mana. Terima kasih atas segala perkongsian untuk saya plan bersama isteri saya akan datang. Saya suka honey honey moon.

    ReplyDelete
  2. Hai there, what a great story. Many great place that i can go on the next trip, Thank you for you information dear. Muahh

    ReplyDelete